loadbalancing på redhat 7.2
Fra : PowerCom

Dato : 05-12-01 11:08

er det muligt at lave loadbalancing på redhat 7.2 da jeg har tre netkort ud
til min router for at kunne lever data nok til mit net

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-12-01 11:15

In article <3c0df1fe$0$89828$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, PowerCom wrote:
> er det muligt at lave loadbalancing på redhat 7.2 da jeg har tre netkort ud
> til min router for at kunne lever data nok til mit net

Du skal nok lige forklare lidt mere om dit net?
Hvordan belastningen opstår? etc.

Den nemmeste måde er nok at opdele dit net i 3 subnets også sætte et på
hvert netkort. Dette er dog ikke rigtig loadbalancing.

Hvis det er til www trafik, kan du sætte DNS op til at skifte mellem de
forskellige ip-adresse og derved fordele trafikken.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : PowerCom

Dato : 05-12-01 11:37

"Jesper Krogh" <jesper@linuxpusher.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal nok lige forklare lidt mere om dit net?

linux server står som en firewall mellem intertnet og mit lannet problem er
at jeg ikke kan lever nok data til lan nettet da server også kører som mail,
ftp, www og samba server, så et netkort kan ikke lever data nok

> Hvordan belastningen opstår? etc.

se ovenfor

> [...]
>
> Hvis det er til www trafik, kan du sætte DNS op til at skifte mellem de
> forskellige ip-adresse og derved fordele trafikken.

DNS er oppe at kører men det er kun ud til internettet da jeg har 3 liner
fra internettet som firewall tager sig af ved at fordele de forskillige
typerdata på de forskellge ip

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-12-01 11:31

"PowerCom" <PowerCom@anarchy.dk> writes:

> er det muligt at lave loadbalancing på redhat 7.2 da jeg har tre netkort ud
> til min router for at kunne lever data nok til mit net

Hvorfor kan ét netkort ikke mætte din router?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : PowerCom

Dato : 05-12-01 11:41

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor kan ét netkort ikke mætte din router?

fordi at der er ca. 100 bruger på der skal henter ting fra den server

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-12-01 11:52

> fordi at der er ca. 100 bruger på der skal henter ting fra den server

Du har tre eksterne IP-numre som gaar igennem din router?

Det nemmeste ville vaere at give disse tre numre paa samme IP-adresse
i DNS. Herved vaelger klienterne en tilfaeldig pr gang. Dette
kraever en rimeligt ny version af BIND.

Ellers kan du begynde at kigge paa kernemodifikationer, men se nu om
ikke det her er nok.

Bortset fra det har jeg svaert ved at se hvorfor et enkelt 100 Mbit
kort ikke kan maette din router. Hvad er din praecise konfiguration?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : PowerCom

Dato : 05-12-01 12:03

> [...]
>
> Det nemmeste ville vaere at give disse tre numre paa samme IP-adresse
> i DNS. Herved vaelger klienterne en tilfaeldig pr gang. Dette

hvilken BIND skal jeg bruge til dette

> [...]
>
> Bortset fra det har jeg svaert ved at se hvorfor et enkelt 100 Mbit
> kort ikke kan maette din router. Hvad er din praecise konfiguration?

server køre mail, ftp, www og samba server
præcise konfigruation, jeg bruger de driver der er med til rh7.2 til mine
3com netkort men da der er mange bruger der henter store mængder data f.eks.
havde jeg en bruger der havede en mail på over 100mb samtidig med at der var
nogle bruger skulle gemme noget på server med samba, min router var ikke
belastede med mere ind 20% men den port serveren sider på er belastede med
ca95%

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-12-01 16:53

PowerCom wrote:

> [...]
> at der var nogle bruger skulle gemme noget på server med samba, min router
> var ikke belastede med mere ind 20% men den port serveren sider på er

Hvordan måler du det ?

I øvrigt ville jeg gætte på, at du har et performance problem et andet
sted i systemet. F.eks i kernen. Den kerne, der følger med RH 7.2 har
det med at generere swap-storme som gør maskinen temmeligt død i flere
minutter.

Jeg ville prøve at opgradere kernen før jeg gav mig til at rode med
load-balancing.

-Claus

Fra : Armsby

Dato : 05-12-01 17:29

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message

> Hvordan måler du det ?

der er noget jeg få af hvide fra routeren da jeg kan se alt hvad der sker på
den ved hjælp af det software der er med til

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-12-01 18:12

Armsby wrote:

> der er noget jeg få af hvide fra routeren da jeg kan se alt hvad der sker
> på den ved hjælp af det software der er med til

Det vil altså sige, at den port, der er 95% belastet, sidder på routeren ?

Hvor stor båndbredde har den router ?

Ja, undskyld min skepsis, men det er altså et problem, jeg aldrig havde
forestillet mig ville kunne opstå. Men man bliver klogere hver dag

-Claus

Fra : PowerCom

Dato : 06-12-01 07:51

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil altså sige, at den port, der er 95% belastet, sidder på routeren ?
>
> Hvor stor båndbredde har den router ?

backbone på min router er 10Gb så det er stort nok og jeg har heller ikke
problemer med de to 1Gb porte der forbinder de to andre bygninger det er kun
fra linux serveren og gigabit portene har været oppe på over 50% så router
skal gerne kunne tage alt det data der er der for vi købte den

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-12-01 10:23

PowerCom wrote:

> [...]
> det er kun fra linux serveren og gigabit portene har været oppe på
> over 50% så router skal gerne kunne tage alt det data der er der for

Var det ikke mere relevant at sætte et gigabit netkort i med et
backbone af den størrelse, når 100mbit ikke er nok? Når 3 netkort om et
halvt år ikke længere er nok, skal du have to mere i og ændre iproute
opsætningen og så fremdeles...

Men du skal have fat i advanced routing howto (har ikke en url, men du
kan vist finde den på LDP), hvis du skal dele trafikken ud på de tre
netkort.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
I haven't lost my mind;

Fra : PowerCom

Dato : 06-12-01 11:32

> [...]
> backbone af den størrelse, når 100mbit ikke er nok? Når 3 netkort om et
> halvt år ikke længere er nok, skal du have to mere i og ændre iproute

Jeg ville også gerne have et gigabit netkort men der er ikke flere gigabit
porte ellers havde jeg taget med løsning

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-12-01 17:31

PowerCom wrote:

> Jeg ville også gerne have et gigabit netkort men der er ikke flere
> gigabit porte ellers havde jeg taget med løsning

Ah, det forkarer det jo...

Nåmen advanced routing howto kan fortælle dig, hvordan det gøres. Du
skal blot være opmærksom på, at en etableret forbindelse skal køre
gennem samme netkort. Muligvis kan du blande netfilters MARK ind i det
og herefter rute baseret på MARK-værdien...

Rasmus

--
if (getenv(EDITOR) == "vim") {karma++};