Findes det? Firewall til mit formål...
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 05-12-01 09:47

Hej

Jeg har et lille problem som jeg håbede i kunne være med til at løse for
mig.

Situationen er den at jeg herhjemme har 4 computere og en netværksprinter
som alle skal kunne snakke sammen uden nogen begrænsninger(det hele er
"trusted" netværk eller hvad man skal kalde det). Så kom sonofon jo og
solgte mig en FWA forbindelse. Denne forbindelse skal alle 4 computere have
adgang til. Da FWA-"routeren" fungere som DHCP server tildeles alle
computere et IP under opstart, fint nok. Men nu er mit lille netværk jo
pludselig ikke særlig sikkert længere da jeg nu har koblet det på
internettet. Det bliver så alt sammen forværet af at jeg gerne vil have en
server(´web server) op og køre og i den forbindelse har bestilt en fast ip
adresse(der bliver så HELT åben ind i vores netværk). Jeg vil nu gerne have
skilt de to ting ad igen og jeg mangler altså denne "dims" til at sætte
imellem mit netværk og internettet...Tid til en lille tegning:

Internet --> FWA-"router"-->mit netværk
skal blive til:
Internet --> FWA-router"-->"dims"-->lukket netværk

-->Webserver
Altså serveren skal have mulighed for mere end webserver(den skal være åben
for et valgfrit antal porte)

Nemt tænker jeg: en firewall, enten hardware eller pc'er med
software...Sidstnævnte dur ikke helt da den helst skal være "service-fri"
efter strømafbrydelse(linux eller windows elsker ikke ligefrem pludselig
afbrydelser). Grunden hertil er at undertegnede forlader dette matrikkelnr.
i nærmeste fremtid og tilbageblivende personer har endnu mindre teknisk
viden end undertegnet. Førhen har vi brugt en lille PC'er til at splittes
vores ISDN internet og vores netværk ad, det gav _meget_ ofte problemer i
forbindelse med "død-windows", blå skærme, scandisk efter strømafbrydelse
etc.

Så har jeg flere steder set sådan en hardware-firewall, men jeg tvivler lidt
på hvorvidt de passer til mit formål. Kan sådan nogen bruges i mit tilfælde?
og kan jeg i såfald få min server "om bagved" firewall'en og så åbne for de
porte som jeg har brug for, MEN kun til server og _ikke_ til nogen af de
andre pc'er? Hvis serveren kan stå bag firewall'en og f.eks. alle inkommende
request til port 80 henvises til x.x.x.x så kunne jeg spare udgiften til en
ekstra IP-adresse...

Af kritier til den endelige løsning skal være at det skal kunne klare
strømafbrydelse(i f.eks. 12 timer da vi bor på "landet") og efter en sådan
afbrydelse genstarte og fungere som altid. En evt. UPS kan dog godt komme på
tale. Vigtigst er dog frem for alt at det skal være "konfigurerbart",
vi(især undertegnede) bruger en del programmer som ICQ, netmeeting,
homebanking osv så der er brug for at kunne åbne specifikke porte til
specifikke lokale IP-adresser. For endeligt at gøre det hele så indviklet
som muligt så er det ikke sikkert vi bibeholder den faste IP så en evt.
firewall skal kunne konfigureres til både DHCP og statisk IP-adresse til
WAN-siden...

Endeligt: systemet er, tydeligvis, til et hjemmenetværk og priserne skal
også være til et hjemmebudget, dvs priser oplyst i k$ er ikke så heldige
dog har alt op til en 5-7kkr umidlbart interesse.

Håber i forstod min smøre for jeg ved ikke helt hvad jeg skal gribe i. Jeg
vil nødig bruge en masse penge på at sætte et system op som ikke kan det jeg
alligevel ønsker...

På forhånd tak og med venlig hilsen
Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-12-01 10:11

On Wed, 5 Dec 2001 09:46:37 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

> [...]
> efter strømafbrydelse (linux eller windows elsker ikke ligefrem pludselig

En firewall vil hjælpe dig til at etablere en basal sikkerhed,
men hvis din web-server (eller andre servere) har eller få en
sikkerhed, der er relateret til 'normal' brug af serveren, så er
der ikke meget en firewall kan gøre ved det.

> Grunden hertil er at undertegnede forlader dette matrikkelnr.
> i nærmeste fremtid og tilbageblivende personer har endnu mindre teknisk
> viden end undertegnet.

Idéen med at sætte sikkerhedsudstyr op, og så efterlade det
aldeles uden vedligehold, check af logfiler etc., det er et
rigtig skidt udgangspunkt for bare rimelig sikkerhed.

> Så har jeg flere steder set sådan en hardware-firewall, men jeg tvivler lidt
> på hvorvidt de passer til mit formål. Kan sådan nogen bruges i mit tilfælde?

Ja. Firewalls gives i konfigurationer med to eller flere porte
efter behov.

> og kan jeg i såfald få min server "om bagved" firewall'en og så åbne for de
> porte som jeg har brug for, MEN kun til server og _ikke_ til nogen af de
> andre pc'er?

Ja.

> Hvis serveren kan stå bag firewall'en og f.eks. alle inkommende request til
> port 80 henvises til x.x.x.x så kunne jeg spare udgiften til en ekstra
> IP-adresse...

Sådan kan det godt laves.

> Af kritier til den endelige løsning skal være at det skal kunne klare
> strømafbrydelse(i f.eks. 12 timer da vi bor på "landet") og efter en sådan
> afbrydelse genstarte og fungere som altid.

Det er helt normalt for 'appliances'.

> Vigtigst er dog frem for alt at det skal være "konfigurerbart", vi (især
> undertegnede) bruger en del programmer som ICQ, netmeeting, homebanking
> osv

Det behøver ikke være et problem. Både ICQ og NetMeeting er dog
af andre grunde ret problematiske at åbne for i et miljø, der
skal være sikkert.

> For endeligt at gøre det hele så indviklet som muligt så er det ikke
> sikkert vi bibeholder den faste IP så en evt. firewall skal kunne kon-
> figureres til både DHCP og statisk IP-adresse til WAN-siden...

Så skal du ikke regne med at have egne servere på indersiden.
Hvis de eksterne adresser ændres, skal der under alle omstændig-
heder ændres i DNS, og så er ændringen af firewallens eksterne
adresse det mindste problem.

> Endeligt: systemet er, tydeligvis, til et hjemmenetværk og priserne skal
> også være til et hjemmebudget, dvs priser oplyst i k$ er ikke så heldige
> dog har alt op til en 5-7kkr umidlbart interesse.

Man får ikke meget sikkerhedsudstyr for de penge. (Faktisk får
man ikke ret meget ydstyr overhovedet). En mulighed ville være en
open source firewall på en brugt på pc. En anden mulighed kunne
være en box som InterJak 200.

-A

Fra : Tommy Kreutzfeldt

Dato : 05-12-01 12:15

Prøv at kikke lidt på Zyxells Zywall 10
http://www.zyxel.dk/produkter/zywall10.htm

Mith

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 05-12-01 20:39

"Tommy Kreutzfeldt" <tommy@kreutzfeldt.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at kikke lidt på Zyxells Zywall 10
> http://www.zyxel.dk/produkter/zywall10.htm

Ja, det er blandt andet en af dem jeg er løbet ind i for noget tid siden. På
siden skriver de at der understøttes "Programmable Static route" Skal det
forståes som at man kan definere "Hvis der kommer request på port 80 så skal
det routes til 192.168.0.8"?

og SNMP support? så kan jeg bruge MRTG på den?

Er der evt. nogen der kender det aktuelle produkt og som har erfarringer med
det? Virker det godt? og vil det kunne klare de områder jeg nævner i mit
forrige indlæg? (news:9ukmte$ofh$1@abnew01.sonofon.dk)

MVH
Thomas

Fra : Ivan Kristensen

Dato : 05-12-01 18:38

Hej.

Prøv at kigge på :
D-link Di-804
router/gateway/firewall m. indbygget 4-port switch
Både til adsl og cable

Måske kan du bruge den
Jeg vil selv investere i en sådan i forb. med en kabelmodem-løsning, jeg
snart får isf. mit adsl.

Ivan

Fra : Claus Madsen

Dato : 06-12-01 09:13

Cisco PIX501

Firewall med indbygget 4 ports 10/100Mb switch til ca. samme pris som
zywall. Zywall'en er dog nok nemmere at konfigurere...

Mvh

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-12-01 23:45

"Claus Madsen" <cm@hef.fk> wrote:

> Firewall med indbygget 4 ports 10/100Mb switch til ca. samme pris som
> zywall. Zywall'en er dog nok nemmere at konfigurere...

Og meget mere begrænset, samt meget billigere at holde opdateret med
firmware.

Teknisk vil jeg dog tale varmt for PIX'en, men det er nok fordi jeg har lidt
erfaring med konfigurationen af denne.

Gad vide hvad: CON-SNT-PIX501 koster ?

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-12-01 11:52

On Thu, 6 Dec 2001 23:44:34 +0100, "Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote:

> Gad vide hvad: CON-SNT-PIX501 koster ?

CON-SNT-PIX501 8x5xNBD Svc, Cisco PIX 501 Firewall $ 164.00
CON-SNT-PIX501-10 8x5xNBD Svc, PIX 501 DES Bundle (Chassis:SW:10User:DES) $ 82.00
CON-SNT-PIX501-50 8x5xNBD Svc, PIX 501 50-User/DES Bundle $ 164.00

Hvorfor?

-A

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 09-12-01 14:34

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
$ 82.00
> CON-SNT-PIX501-50 8x5xNBD Svc, PIX 501 50-User/DES Bundle

Fordi man vel må påregne at skulle købe en af ovenstående, hvordan skal man
ellers få ny software, på legal vis.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-01 15:44

On Sun, 9 Dec 2001 14:34:08 +0100, "Ulrik Lunddahl"

> Fordi man vel må påregne at skulle købe en af ovenstående,

Tja, det afhænger jo lidt af, hvor og hvordan man køber boxen.

> hvordan skal man ellers få ny software, på legal vis.

Spørgsmålet gik mere på, hvorfor du spurgte. Du sælger da selv
Cisco-gear, ikke? Så gik jeg ud fra, du har adgang til Pricing
Tool.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-12-01 00:29

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Tja, det afhænger jo lidt af, hvor og hvordan man køber boxen.

Ja, ?

> Spørgsmålet gik mere på, hvorfor du spurgte. Du sælger da selv
> Cisco-gear, ikke? Så gik jeg ud fra, du har adgang til Pricing
> Tool.

Nej, jeg sælger ikke Cisco Gear mere, vi har måtte konstatere at
distributøren ikke kan give os en god nok service.

Som et eksempel har de endnu ikke de omtalte varenumre oprettet i deres
system, altså jeg kan ikke købe dem, og hvordan skal jeg så sælge PIX 501
til vores kundegruppe som er mindre virksomheder og private.

Vi kunne være som de andre, og bare sælge kassen, men jeg syntes det grænser
til at tage folk et vist sted.

Naturligvis har vi kunder der af og til bare skal have noget cisco gear, men
det tager jeg så ad hoc.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-12-01 22:43

On Mon, 10 Dec 2001 00:28:43 +0100, "Ulrik Lunddahl"

> Ja, ?

Hvis man køber en box af en Tier 1 partner og betaler Cisco Fee,
så har man også betalt for nye versioner af softwaren (men ikke
andre feature-sets, naturligvis).

Hvis man køber en egentlig software-pakke (som CiscoWorks2000 or
whatever), så skal man derimod betale for SASU for at have lov
til at opgradere til nyere versioner (men naturligvis ikke for
bug-fixes).

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det, men det er med
forbehold, da det med pengene normalt ikke er mit problem.

Hos os kan man ikke købe noget uden at betale Cisco Fee. Faktisk
udspecificerer vi det ikke engang på regningen, og det samme
gælder vist efterhånden for de andre Tier 1-partnere herhjemme.

> Nej, jeg sælger ikke Cisco Gear mere, vi har måtte konstatere at
> distributøren ikke kan give os en god nok service.

Der er jo to andre...

> Som et eksempel har de endnu ikke de omtalte varenumre oprettet i
> deres system, altså jeg kan ikke købe dem,

Men selvom man køber via en distributør, så har man da CCO-adgang
til global list prices i Pricing Tool, ikke? De kan ikke være
'hemmelige'.

> og hvordan skal jeg så sælge PIX 501 til vores kundegruppe som er
> mindre virksomheder og private.

Næh, det er jo svært, hvis man ikke engang kan give dem en pris.

Hvis du har opgivet at få distributøren til at gøre det bedre
eller at finde en anden, så synes jeg, du skal tage det op
direkte med Cisco. Jeg er sikker på, de ikke er interesserede i,
at du har dårlige betingelser for at sælge deres produkter.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-12-01 00:54

> [...]

> direkte med Cisco. Jeg er sikker på, de ikke er interesserede i,
> at du har dårlige betingelser for at sælge deres produkter.

Jeg sider egentligt tilbage med en fornemmelse af at skal man bokse med
Cisco, er det alt eller intet, der er ikke plads til en lille partner, som
klarer sig fint med billige løsninger, men også en gang imellem har behov
for noget grej, der kan levere nogen helt specifikke ting.

Fra : Michael FM

Dato : 25-02-02 21:29

Hej

Hvad med en NetGear RP114 - billigere end D-link. Virker fint.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-12-01 23:54

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

> Jeg har et lille problem som jeg håbede i kunne være med til at løse for
> mig.

Jeg kan se du har fået mange løsninger på IP niveau, men før du laver den
store udskrivning til hardware så sørg for at der er luft i budgettet til
AntiVirus software, der er IMHO lige så vigtigt som en lille privat
firewall.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 07-12-01 09:06

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> store udskrivning til hardware så sørg for at der er luft i budgettet til
> AntiVirus software, der er IMHO lige så vigtigt som en lille privat

Helt enig, den invistering er også taget for et godt stykke tid siden og den
holdes up-to-date cirka en gang i ugen

Tak for rådet

MVH
Thomas

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 09-12-01 14:36

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

> Helt enig, den invistering er også taget for et godt stykke tid siden og
den
> holdes up-to-date cirka en gang i ugen

Det varmer mit hjerte at høre.

> Tak for rådet

Det var så lidt, mange har fået dette på plads, men der er altså stadig
mange der mangler, og det er synd....