En interessant side som supplerer DK4 og H~
Fra : Kim Petersen

Dato : 05-12-01 02:07

Nu har jeg efterhånden forstået, at mange her i gruppen, føler at viden-
skaben og videnskabsmænd især - forsøger på at nedgøre eller modbevise Gud's
eksistens..

Så nu synes jeg det vil være på tide at komme med den anden side af det
aspekt - nemlig den del af videnskaben, som rent faktisk føler at de er
i berøring med Gud... Eller har en fornæmmelse af at Gud eksisterer [eg.
de er troende].

Lad mig prøve at komme med nogle uddrag [beklager den evt. dårlige kvali-
tet i oversættelserne - Hvis Engelsk ikke er et problem så er links til
siderne nederst]:

[Om Steven Hawking]
Da han blev spurgt om han troede at videnskab og kristendom var verdens-
syn i kamp, svarede Hawking: "...I så tilfælde ville Newton ikke have op-
daget tyngdeloven.".

[Igen Hawking]
"Det er svært at diskutere universets begyndelse uden at nævne begrebet
Gud. Mit arbejde omkring starten på universet er på grænsen mellem viden-
skab og religion, men jeg forsøger på at blive på den videnskabelige side
af denne grænse. Det er meget muligt at Gud arbejder på en måde som ikke
kan blive beskrevet med videnskabelige love, men i det tilfælde bliver jeg
nødt til at gå efter min personlige tro."

[Om troende videnskabsmænd [amerikanere]]:
.... 46 procent af alle videnskabsfolk med doktorater går i kirke, for den
almindelige befolkning er dette 47 procent. Så hvad der end påvirker folk
i deres tro på Gud, ser det ikke ud til at have meget at gøre med doktora-
ter i videnskab.

Lad mig slutteligt prøve at oversætte de 2 første konklusioner:

1. En Skaber må eksistere. Big Bang bølgerne er et klart tegn på en
ex nihilo skabelse konsistent med de første få vers i Første Mose-
bog.

2. Skaberen må have fantastiske [awsome] kræfter og visdom. Mængden af
materiale og de energi resourser der er i universet er enorme. Den
information, eller omhyggelighed, der manifesterer sig i alle dele
af universet, og specielt i levende organismer er over vores formå-
en at fatte. Og det som vi _kan_ se er kun det som Gud har vist os
i vores dimension af tid og rum.

Men for dem med bedre engelskkundskaber er her linkene til siderne:

http://www.leaderu.com/real/ri9404/bigbang.html
http://www.leaderu.com/real/ri9501/bigbang2.html

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-12-01 02:14

Som supplement kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken holdning som i
har efter at have læst dette lidt andet syn på diskusionerne i de 2 andre
tråde

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 05-12-01 07:11

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8zcilb85.fsf@mail.vindinggaard.dk...

> Som supplement kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken holdning som i
> har efter at have læst dette lidt andet syn på diskussionerne i de 2 andre
> tråde

Jeg kender godt ovenstående citater - og derfor har jeg også svært ved at se
at der skulle være erklæret krig mod religionerne fra videnskabeligt hold

En gang lavede en af mine gymnasielærere lidt sjov med
skabelsesberetningen - det er faktisk hvad jeg har oplevet af negativ
forkyndelse fra videnskabeligt hold. Det er jo ikke videnskab når en mand på
gaden siger "Jeg tror ikke på Gud. Jeg tror vi kommer fra aberne!" det er
hans egen fortolkning af videnskabelig data og bør ikke lægges forskerne til
last.

Den fortolkning af videnskabens grundtanke, som man møder på de teologiske
fakulteter - altså "at det er videnskabeligt bevist at alting er tilfældigt"
Den er også udtalt af mennesker der befinder sig langt fra et
naturvidenskabeligt miljø - videnskabsmænd er jo netop ude på at finde
lovmæssigheder også for tilsyneladende kaotiske fænomener. Det ville være
yderst mærkværdigt om forskere i al almindelighed vil udelukke en overordnet
skaber/intelligens bag det hele.

Selvfølgelig har der været kosmonauter som skråsikkert har udtalt - at de
ikke fandt nogen tegn på hverken himmel eller helvede ude i rummet - men
andre f.eks. amerikaneren Sweep som opdagede variationer i
microbølgestrålingen i det ydre rum - han sagde at det var som at se Gud i
ansigtet.

Marina

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-12-01 10:01

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> mælte sligt:

>Jeg kender godt ovenstående citater - og derfor har jeg også svært ved at se
>at der skulle være erklæret krig mod religionerne fra videnskabeligt hold

Det er der heller ikke. Spørgsmålet er vel nærmere, at visse grene af
det religiøse miljø ikke tåler, at deres læresætninger (af f.eks.
skabelsen) bliver modsagt. Når den gængse videnskab så faktisk begynder
at udtale sig om dette område, da må det nødvendigvis opfattes som et
krigerisk overgreb. Når disse udtalelser da bliver alment accepterede i
samfundet som helhed, da må man nødvendigvis opfatte det som om, man er
under evig belejring, dersom man på forhånd har udelukket sig fra at
kunne opgive de gamle - nu alment forkastede - læresætninger og anlægge
nye. Således opfatter man det som en krig.

>Den fortolkning af videnskabens grundtanke, som man møder på de teologiske
>fakulteter - altså "at det er videnskabeligt bevist at alting er tilfældigt"

Møder man den på teologiske fakulteter?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
»Jeg tror ikke, Stephen behøver at frygte dommedag. Man skal lede
utroligt længe efter en mere renskuret og pussenusset glatsnuskebasse.«

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 05-12-01 13:06

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:v6or0uckf4jhenbq2d1idp4peg92vagaab@4ax.com...
> "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> mælte sligt:

> Møder man den på teologiske fakulteter?

Hov! Jeg synes jeg så noget om dette i et af Andreas' indlæg, men nu kan jeg
ikke finde det - så jeg må vist hellere trække min bemærkning tilbage. Jeg
har aldrig været på et teologisk fakultet - så personligt har jeg ikke den
fjerneste anelse om hvilken form for videnskabskritik eller forståelse der
udmøntes der.

Marina

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-12-01 00:40

> [...]

>fjerneste anelse om hvilken form for videnskabskritik eller forståelse der

Jeg skal da heller ikke kunne udelukke, at det undertiden forekommer,
men jeg syntes netop det lød som et af Andreas' skræmmebilleder :) Jeg
har selv min gang på Teologisk Fakultet ved Århus Universitet, så jeg
undrede mig en kende :)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Den har jo ingen tilbagetrædning til slukning af hastighed!"

Fra : E.Dalgas

Dato : 05-12-01 09:16

> [...]
>
> Som supplement kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken holdning som i
> har efter at have læst dette lidt andet syn på diskusionerne i de 2 andre

Du citere kristne som ikraft af deres stilling som videnskabsfolk,
selvfølgelig ser noget anderledes på skabelses beretningen end en ikke
kristen videnskabsmand ville gøre. Jeg tror ikke det kommer bag på ret mange
i denne gruppe Kim, men godt at du gør opmærksom på dette aligevel. Selv
kender jeg Hugh Ross fra en mængde artikler han har forfattet og kan kun
anbefale gruppens brugere at læse hvad han og hans ligesindede har at sige
om skabelsen.

--

************
E. Dalgas

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-12-01 15:43

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

> 1. En Skaber må eksistere. Big Bang bølgerne er et klart tegn på en
> ex nihilo skabelse konsistent med de første få vers i Første Mose-
> bog.

Dèr er problemet bare at Himmelen og Jorden skabes FØR der bliver lys (Big
Bang?).

> [...]
> af universet, og specielt i levende organismer er over vores formå-
> en at fatte. Og det som vi _kan_ se er kun det som Gud har vist os

Det lyder som den typiske JV-argumentation: "Der MÅ ligge en højere
intelligens bag."

Anders Peter Johnsen

Fra : Live4Him

Dato : 05-12-01 15:57

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
> "Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som den typiske JV-argumentation: "Der MÅ ligge en højere
> intelligens bag."
~~~~~~~~~~
Det er næppe andet end sund logik og tankevirksomhed. Man accepterer uden
videre at et Rolex-ur har haft en designer der har lavet det. Men universet,
som er endnu mere komplekst og forunderligt sammensat, påstår man er blevet
til helt af sig selv - det er ulogisk.

jørgen.

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 05-12-01 16:39

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ulcki$qff$1@sunsite.dk...

> [...]
universet,
> som er endnu mere komplekst og forunderligt sammensat, påstår man er

Ja - der er jeg helt enig!

Fra : claus

Dato : 05-12-01 17:25

Live4Him skrev i meddelelsen <9ulcki$qff$1@sunsite.dk>...

>Det er næppe andet end sund logik og tankevirksomhed. Man accepterer
uden
>videre at et Rolex-ur har haft en designer der har lavet det.

Et Rolex-ur er resultatet eller landvindingen af den videnskabelige
indsats og metode. Det vil du sikkert godt acseptere.

<Men universet,
>som er endnu mere komplekst og forunderligt sammensat, påstår man er
blevet
>til helt af sig selv - det er ulogisk.

Men den viden vi får om universet igennem videnskaben vil du ikke
acseptere selvom de landvindinger vi har fået fra videnskaben er
uomtvistelige.

Tænk blot på den grønne revolution der har skaffet os overflod af mad.
Før den var mad en kronisk mangelvare.

Videnskabens lange række af succes taler for sig selv.

Iøvrigt bør vi sætte flere penge af til videnskabelige formål.

Hilsen Claus

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 05-12-01 20:34

claus <kompletkommunikation@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ulhto$2962$1@news.cybercity.dk...

> Iøvrigt bør vi sætte flere penge af til videnskabelige formål.

Hvordan gik det egentlig med valget? Blev du valgt ind ?

Fra : claus

Dato : 05-12-01 22:45

Marina Norling Jørgensen skrev i meddelelsen
<3c0e7619$0$29630$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>claus <kompletkommunikation@get2net.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:9ulhto$2962$1@news.cybercity.dk...

>Hvordan gik det egentlig med valget? Blev du valgt ind ?

Æhh, ikke forstået.
Hvor har du fået den ide fra?
Jeg er ganske vist medlem af venstre men jeg laver ikke partiarbejde.
Jeg laver noget lobbyarbejde for en bestemt sag, som jeg nu har tid til.
Hvis vi skal forsøge at være lidt on-topic kunne det faktisk være meget
spændende at diskutere kirkens fremtid her i gruppen.
Men det er jeg vist temmelig alene om at mene her i gruppen :0(

Hilsen Claus.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-12-01 00:50

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:

>Det er næppe andet end sund logik og tankevirksomhed. Man accepterer uden
>videre at et Rolex-ur har haft en designer der har lavet det.

Fordi der ikke er nogen mekanisme til at forklare, hvordan et Rolex-ur i
dets komplexitet skulle kunne opstå uden intelligent designer.

>Men universet, som er endnu mere komplekst og forunderligt sammensat, påstår man er blevet
>til helt af sig selv

Fordi man faktisk *har* mekanismer, der kan forklare, hvordan universet
i dets komplexitet har udviklet sig til det stadium, hvor det nu er.

>det er ulogisk.

Nej. Der er ikke det store problem i at forklare, hvordan Andreas'
ursnotklat med tiden kan blive til et menneske. Det er ganske ligetil,
efterhånden. Der er derimod ingen teorier, der kan forklare, hvordan et
Rolex-ur skulle kunne opstå af sig selv.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"When are people going to learn? - Democracy doesn't work!"
- Homer J. Simpson

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-12-01 15:25

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:dbct0u0933sl96lna6iqve4qu0lbiaieu5@4ax.com...

[ ... ]
> Der er derimod ingen teorier, der kan forklare,
> hvordan et Rolex-ur skulle kunne opstå af sig selv.

Jo jo, det er der da, - du skal bare komme alle enkeltdelene op i en
mørtelblander, starte den og lade den stå og rotere rundt i ca. 15
mia. år, så får du et fint rolexur uden ridser og skrammer lige til at
sætte på armen

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-12-01 16:20

"Andreas Falck" <andreas.falck@ulrikkenborg.dk> mælte sligt:

> [...]
>mørtelblander, starte den og lade den stå og rotere rundt i ca. 15
>mia. år, så får du et fint rolexur uden ridser og skrammer lige til at

Jeg vil gerne låne din magiske mørtelblander engang ved lejlighed.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-12-01 17:06

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:prb41ug774c0027ngc52pt87phpfe6b7rf@4ax.com...

[ ... 9
> Jeg vil gerne låne din magiske mørtelblander
> engang ved lejlighed.

Du er allerede en ivrig bruger deraf.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-12-01 21:33

>Du er allerede en ivrig bruger deraf.

Nej, jeg har ingen mørtelblander, og har ikke brugt en sådan i mange år.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-12-01 21:34

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:o5u41u8o32ch2k5740rg03gpa8ikdp60gg@4ax.com...

[ ... ]
> Nej, jeg har ingen mørtelblander, og har ikke
> brugt en sådan i mange år.

Du forveksler åbenbart en gemen mørtelblander med en magisk
mørtelblander, men det er jo hvad der kan ske!

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 05-12-01 16:38

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c0e31e1$0$77426$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

> Dèr er problemet bare at Himmelen og Jorden skabes FØR der bliver lys (Big
> Bang?).

Så vidt jeg er orienteret er mamn nu ved at forske tilbage til tiden før
fotonet blev dannet. Altså var det endnu mindre partikler end fotonet
(Lyspartiklen) i bigbang før lyset opstod.

> Det lyder som den typiske JV-argumentation: "Der MÅ ligge en højere
> intelligens bag."

Må man slet ikke sige det samme som Jehovas Vidner uden at det i sig selv er
kritisabelt, er det nok bedst slet ikke at udtale sig. Jehovas Vidner er jo
også meget ivrige bibeldebattører - Det betyder vel ikke at vi andre skal
lade bibelen ligge?

Marina

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-12-01 15:25

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c0e3ec0$0$77407$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]
> Jehovas Vidner er jo også meget ivrige bibeldebattører
> - Det betyder vel ikke at vi andre skal lade bibelen ligge?

Jo det er altså det bedste, - for os almindelige mennesker har jo ikke
en jordisk chance for at forstå Bibelen, det skal der "videnskabelige"
hjerner til. Sådan var det også i middelalderen da Den Katolske Kirke
forbød lægmænd at læse i Bibelen!

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 08-12-01 20:22

Andreas Falck <andreas.falck@ulrikkenborg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ut8g2$hcb$3@egon.worldonline.dk...
> [...]

> en jordisk chance for at forstå Bibelen, det skal der "videnskabelige"
> hjerner til. Sådan var det også i middelalderen da Den Katolske Kirke

Du har ret Andreas!
Jeg har faktisk hørt om en afrikansk menighed som forsøgte at praktisere
Peters vandring på vandet i en krokodillerig flod. Og også den ulykkelige
historie om en far der tog Abrahams og Iskas fortælling lidt for
bogstaveligt. Der er nok grund til at have en smule snusfornuft for at kunne
forstå bibelen.

Marina

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-12-01 18:33

> [...]
> "Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

> Dèr er problemet bare at Himmelen og Jorden skabes FØR der bliver lys (Big

Det lys der her er tale om, har intet med big bang at gøre, men et Lys som
Gud er lys, altså der var mørkt, som i åndeligt mørke, men Gud fjernede det
før han gik igang med at restaurere det

Ole

Fra : Live4Him

Dato : 05-12-01 19:00

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Gud er lys, altså der var mørkt, som i åndeligt mørke, men Gud fjernede
~~~~~~~~~~~~~
Altså på samme måde som lys og mørke i Johannes evangeliet repæsentere hhv.
godt og ondt ?

jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-12-01 19:37

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> det
> ~~~~~~~~~~~~~
> Altså på samme måde som lys og mørke i Johannes evangeliet repæsentere

Ja

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-12-01 21:02

> Altså på samme måde som lys og mørke i Johannes evangeliet repæsentere
hhv.
> godt og ondt ?

Jeg tror på en måde at mørke også kan betyde dom, prøv at se efter 08415 i
online bible med strongs slået til, der er en del refs som du kan bruge

Ole