Alignment af billeder og baggrundsbilled!
Fra : Lars Lemming

Dato : 04-12-01 11:16

Jeg er ved at producerer en ny web-side, hvor der er dels en navigations bar
i toppen, dels en navigations bar ned langs venstre side af siden.

Navigations baren i venstre side er placeret ovenpå et baggrunds billed, det
der volder mig den første vanskelighed:

Hvordan sikre jeg mig at et baggrunds billed kun replikerer sig selv i
lodret retning, og ikke i vandret retning (elementet er en 145pixels bred
bar, der kun skal være synlig i venstre side af skærmen)?

Ligeledes skulle jeg gerne have alignet den øvre meny bar til browserens
øverste venstre hjørne, gerne uden nogen form for mellemrum mellem den øvre
og venstre kant af browser vinduet:
Hvordan gør jeg det, hvis det overhovedet er muligt?

Med venlig hilsen

Lemming

Fra : J. C. Voss

Dato : 04-12-01 15:33

Lars Lemming <lars_lemming@hotmail.com> wrote:

> Hvordan sikre jeg mig at et baggrunds billed kun replikerer sig selv i
> lodret retning, og ikke i vandret retning (elementet er en 145pixels bred
> bar, der kun skal være synlig i venstre side af skærmen)?

Du smider din navigationstekst ind i en div med disse egenskaber:

background-image: url("ditbaggrundsbillede.xyz") ;
background-repeat: repeat-y ;

> [...]
> og venstre kant af browser vinduet:
> Hvordan gør jeg det, hvis det overhovedet er muligt?

Din øvre menu-bar smider du ind i en div med følgende egenskaber:

position: fixed;
top: 0px ;
left: 0px ;

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://verture.subnet.dk/blog/> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-12-01 16:02

Tue, 4 Dec 2001 11:16:06 +0100, skrev "Lars Lemming"
<lars_lemming@hotmail.com>:

>Hvordan sikre jeg mig at et baggrunds billed kun replikerer sig selv i
>lodret retning, og ikke i vandret retning (elementet er en 145pixels bred
>bar, der kun skal være synlig i venstre side af skærmen)?

Kig på
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/baggrund/bg6.htm>,
det er det i <style> du skal bruge.

>Ligeledes skulle jeg gerne have alignet den øvre meny bar til browserens
>øverste venstre hjørne, gerne uden nogen form for mellemrum mellem den øvre
>og venstre kant af browser vinduet:

<!--
body   {margin: 0}
-->