Hvad er et fragment
Fra : Anders Tjerke Hansen~

Dato : 04-12-01 09:39

Jeg prøæver lige mit spm. igen:

I netværks-sammenhænge, hører man ofte om "fragmenter"...

Ofte står der at fragmenter et "uønskede" ...
Hvad er et fragment egentlig?

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=mtu
giver en god beskrivelse af MTU...

Men om dette link faktisk beskriver begrebet "fragment" er jeg ikke klar
over:

Kan man ud fra dit link komkludere, at et fragment blot er en pakke, som har
oversteget MTU - og derfor er blevet til to eller flere fragmenter ???

Jeg har jo også set en switching-metode i Cisco-switche, som er
Fragment-Free.

Og det passer jo ikke sammen med forklaringen om, at et fragment blot er en
pakke som er oversteget MTU og blervet delt i to fragmenter.

Derfor: Hvad er et fragment ???

Jeg håber nogen har tid til at forklare, for jeg er lidt forvirret - men
nysgerrig!
--

Venlig hilsen

Anders Tjerke Hansen (DBC)

Håber nogen kan give en god forklaring!

Fra : tomov

Dato : 04-12-01 22:10

"Anders Tjerke Hansen / DBC" <nospam@spam.no> skrev i en meddelelse
> Jeg prøæver lige mit spm. igen:
>
> Hvad er et fragment egentlig?

Det er betegnelsen for en lille del af et datagram (IP-pakke).
IP-pakken bliver delt op i flere nummerede dele som sendes til modtageren.
Modtageren kan modtage i vilkårlig rækkefølge, og sætter så efterhånden
sammen til en helhed.
Se evt: http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/ip.htm

Fragmentering kan være et sikkerhedsproblem, idet ondsindede væsner kan
opsnappe fragmenter og erstatte dem med virus etc.
Se evt: http://www.cis.ohio-state.edu/cgi-bin/rfc/rfc1858.html

venligst
Tom