AMD K6 / RAM opgradering - HJÆLP
Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 03-12-01 17:04

Hej!

Da Abtiva pc'er føltes møjt langsom, besluttede at at købe en 256 mbram
klodes og en K6 450 cpu, inkl køler.

Men... pc'eren føles aldeles ikke meget hurtigere :( efter jeg har monteret
disse..

Er der en måde at tjekke hvorvit ram/cpu fungere optiomalt?

Både ram og cpu er købt brugt!

Da jeg installerede køleren på cpu'en skulle den jo tilsluttes strøm.
Desværre er stikket til til køleren et 3 ben's stik og på bundkort er der
kun 2 ben. Er det nok at sætte stikket nedover så kun de 2 ben er tilsluttet
(rød og sort - det hvide mangler så tilslutning.)

Tak for hjælpen!

VH.
Jan Poulsen

Fra : Christian Mygind

Dato : 03-12-01 17:29

"Jan Højsgaard Poulsen" <janhp@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
[cut]
> Men... pc'eren føles aldeles ikke meget hurtigere :( efter jeg har
monteret
> disse..

Er du sikker på, at maskinen VED at den har fået en hurtigere cpu?
Der skal ofte ændres på jumpere eller laves en ændring i BIOS.

> Er der en måde at tjekke hvorvit ram/cpu fungere optiomalt?

SiSoft Sandra.
http://www.zdnet.com/downloads/stories/info/0,10615,35399,.html

> [...]
tilsluttet
> (rød og sort - det hvide mangler så tilslutning.)

Ja. Bare den roterer. Den sidste ledning er til at måle blæserens
rotationshasighed. Du _behøver_ den ikke.

/Chr

Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 03-12-01 17:54

Hej!
Tak for dine svar!

Ja, under egenskaber står der at det nu er en K6(tm)3D processor der er i .
Ligeledes i PCdoctor står der: CPU Type: K6

Jeg går ud fra at der er nok info??

Jeg har i øvrigt lavet en tråd med mere info i dk.edb.hardware.bundkort

Hvis du vil hjælpe yderligere?

PFT!
...Jan

Fra : Christian Mygind

Dato : 03-12-01 18:23

> Ja, under egenskaber står der at det nu er en K6(tm)3D processor der er i
..
> Ligeledes i PCdoctor står der: CPU Type: K6
> Jeg går ud fra at der er nok info??

Formentligt. Hvilken cpu havde du før? Den _kunne_ (teoretisk) opfatte din
CPU som en K6 (i modsætning til K6-2) men det tvivler jeg på. En K6-2 (som
din) detectes under egenskaber netop som en K6 (tm) 3D.
Prøv Sisoft Sandra. Den fortæller, hvilken clockfrekvens din cpu aktuelt
kører med.

/Chr

Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 03-12-01 19:47

Hej!
Ja, jeg havde en intel mmx 233.
Jeg prøver 'sandra' :) - takker!

...hygge!

Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 06-12-01 11:20

Hej..

Så fik jeg jumpet så jeg nu kører, iflg. Sandra, clockfrekvens 412 på min
AMD K6(tm), med bus speed på 75 mhz.
Pointeres skal at den kun kan køre 2.2 volt ellers brændes cpu'en af.
Intel'en kørte med 2.8 volt.

Da jeg installerede køleren på cpu'en skulle den jo tilsluttes strøm, men
stikket til til køleren er et 3 ben's stik og på bundkort er der kun 2 ben.
Iflg. Christian er det nok at sætte stikket nedover så kun de 2 ben er
tilsluttet (rød og sort) Den sidste ledning (den hvide) er til at måle
blæserens rotationshasighed. Den 'behøver' man ikke, men...
Spørgsmål: 'SKAL køleren køre hele tide?'

Iritation moment er også at min BIOS ikke kan opdateres(så jeg ikke kan
bruge mit ATI Rage 128), eller tar´ jeg fejl.
Måske kender DU stedet hvor der 'ligger' en opdatering?

Nuværende version: P55C 223 v 3.0
Dato:12/15/97
P&P version: 1,00
PCI bus version 2,10

Tak for hjælpen :)

...hygge!
...Jan

Fra : Christian Mygind

Dato : 06-12-01 11:56

> [...]
> AMD K6(tm), med bus speed på 75 mhz.
> Pointeres skal at den kun kan køre 2.2 volt ellers brændes cpu'en af.

OK. Kan dit bundkort ikke køre 100 mhz på bussen? En 450 kan jo netop køre
100 med multiplier 4,5.

> [...]
> blæserens rotationshasighed. Den 'behøver' man ikke, men...
> Spørgsmål: 'SKAL køleren køre hele tide?'

Ja. En K6-2 udvikler temmelig meget varme. Den skal køles HELE tiden.

> Iritation moment er også at min BIOS ikke kan opdateres(så jeg ikke kan
> bruge mit ATI Rage 128), eller tar´ jeg fejl.

Jeg kender ikke "stumperne". Hvorfor ikke? Er det et AGP-problem?

> Måske kender DU stedet hvor der 'ligger' en opdatering?

Så må du ud med en nærmere beskrivelse af din maskine: Hvilken Aptiva?

/Chr

Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 06-12-01 15:35

Hej!
Næ bussen kan kun køre 75 mhz - har prøvet med 83, men der går pc'en i stå?
Ved du hvordan jumpers sættes til 100 mhz?

Har lavet en tråd i dk.edb.hardware.bundkort. Tjek lige - kan du hjælpe
yderligere?

Fra : Christian Mygind

Dato : 06-12-01 16:57

> Hej!
> Næ bussen kan kun køre 75 mhz - har prøvet med 83, men der går pc'en i
stå?
> Ved du hvordan jumpers sættes til 100 mhz?

Desværre, nej.

> Har lavet en tråd i dk.edb.hardware.bundkort. Tjek lige - kan du hjælpe
> yderligere?

Checkede tråden - og tvivler stærkt på, at jeg kan hjælpe bedre end
"Orbital" - han synes at have check på det bundkort!
Checkede ibm.com, hvor de nægtede at supporte processoropgraderingen,
endisge oplyse hvilket bundkort, der er tale om! Fandt en reference til
oplysninger "sidelæns" på sitet, men dokumenterne var fjernet! Beklager -
Orbitals tip med 75*6 lyder dog godt (= mange bundkort tolker 2x som 6x med
de CPU'er).

/Chr