Debian, syret tegnsæt og syret X
Fra : Jeppe Eg

Dato : 03-12-01 17:02

Jeg har to problemmer på to computere :)
Det første er at jeg på den ene har et mærkeligt dansk tegnsæt, ingen
'AltGr' + 'tast' kombinationerne virker. Dvs at jeg er afskåret fra
'snabel-a' ('AltGr'+'2'), kantede paranteser (AltGr + '8-9') og tilde.
Kombinationerne returnerer bare det tal jeg forsøger at kombinere med
'AltGr', og " for tildens vedkommende. Det virker som om 'AltGr' er død.
Alt andet virker som det skal...
På den anden computer kan jeg pludselig kun starte X som root. Prøver
jeg som bruger at starte som bruger får jeg:
"Error loading keymap /var/tmp/server-0.xkm
Couldn't load XKB keymap, falling back to pre-XKB keymap"
Her har X ellers kørt fejlfrit i flere måneder.

Nogen der har nogle idéer?

/Jeppe Eg

Fra : Jeppe Eg

Dato : 03-12-01 17:16

Jeppe Eg wrote:

> [...]
> Couldn't load XKB keymap, falling back to pre-XKB keymap"
> Her har X ellers kørt fejlfrit i flere måneder.

Hovsa! Jeg har opdaget at 'AltGr' kun er død i X. I consol mode virker det
fint. I min XF86Config-4 ser keybord sektionen således ud:

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "keyboard"
Option "XkbLayout" "dk"

EndSection

/Jeppe Eg

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-12-01 18:58

Jeppe Eg <eg@oek.dk> writes:
> fint. I min XF86Config-4 ser keybord sektionen således ud:
>
> Section "InputDevice"
> Identifier "Keyboard0"
> Driver "keyboard"
> Option "XkbLayout" "dk"
Prøv Option "XkbLayout" "dk-latin1"

Fra : Jeppe Eg

Dato : 04-12-01 00:11

Martin Schultz wrote:

> Prøv Option "XkbLayout" "dk-latin1"

Stadig det samme desværre...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-01 23:13

Jeppe Eg <eg@oek.dk> writes:

> Stadig det samme desværre...

Du kan spare en del tid og bøvl ved at rode med "setxkbmap" istedet
for at genstarte X-serveren. Du har ikke pillet ved angivelsen af
antal taster, vel?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 03-12-01 21:48

Jeppe Eg <eg@oek.dk> writes:

> Hovsa! Jeg har opdaget at 'AltGr' kun er død i X. I consol mode virker det
> fint. I min XF86Config-4 ser keybord sektionen således ud:

> [...]

Well min ser jo lidt anderledes ud:

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "keyboard"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "us"
EndSection

Layout hos dig ser fint ud, men det kan jo være X ikke synes om ikke
at kende modellen for dit keyboard....

Sven

--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org

Fra : Jeppe Eg

Dato : 04-12-01 00:12

Sven Esbjerg wrote:

> [...]
>
> --
> Fight Internet Censorship! http://www.eff.org

Det er en bærbar, men det burde vel ikke have noget at sige?