Hvordan lægger jeg cd-rom ind uden at skul~
Fra : Dalle

Dato : 03-12-01 11:24

Hej

Jeg er ved at lave en computer til mine børn, hvor jeg selvfølgelig vil
lægge en masse børnespil ind.
Nu vil jeg gerne uden om problemet med at skulle skifte cd-rom hele tiden.
Er det muligt lægge spillene ind således at de ikke skal bruge skiverne når
de skal spille

Hvordan gør man det ???

Håber i forstår mit spørgsmål, jeg syntes selv det lyder lidt snørklet *S*

Hilsen
Dan

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 03-12-01 11:59

"Dalle" <dalvang@hotmail.com> skrev

> [...]
tiden.
> Er det muligt lægge spillene ind således at de ikke skal bruge skiverne

Det er ikke altid muligt, da du i princippet så ville kunne lægge kopier
af dine spil ind på alle kollegaernes og vennernes maskiner. Derfor er
det fra producentens side tænkt som en kopi-sikring at, du skal bruge
cd'en for at køre det pågældende spil.

I nogle tilfælde kan det dog lade sig gøre alligevel, hvis du installerer
spillet som en "fuld installation" - dvs. lægger så meget som muligt over
på harddisken under installationen. Herefter skal du prøve at finde en
såkaldt hacket exe-fil, der kan starte spillet. Det gør du ved at hoppe
ind på www.gamecopyworld.com og klikke på "Game index" i menuen til
højre. Hvis du kan finde det pågældende spil på listen, downloader du den
tilhørende exe-fil og erstatter den oprindelige, som spillet har lagt
ind. Hvis du er heldig, virker det - og du slipper for at bruge CD-Rom'en
når spillet skal startes.

Problemet er imidlertid, at disse patches oftest kun findes til de mest
populære spil, og det derfor langt fra er sikkert at du kan finde patches
til de børnespil du nævner, som typisk er danske småproduktioner.

Som et alternativ kan du, hvis du har rigeligt med harddiskplads, forsøge
at kopiere hele cd'ens indhold over på harddisken i en mappe. Herefter
tager du cd'en ud af cd-rom drevet og kører installationsprogrammet fra
den mappe du kopierede cd'en over på. Vælg en anden mappe til selve
installationen.

Hvis du vælger den sidstnævnte løsning, og den virker, skal du være
opmærksom på, at du ikke skal slette mappen med cd-kopien på. Til gengæld
kan du under installationen vælge at udføre en "minimums-installation".

Håber det hjalp en smule,

mvh
Peter

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 03-12-01 12:05

> [...]
> Er det muligt lægge spillene ind således at de ikke skal bruge skiverne

Der findes et program der hedder Daemon Tools, der simulerer et CD-rom
drev ud fra et CD-image. Det kan også omgå nogle former for
kopibeskyttelse.

Princippet er at kopiere CD'en ind på harddisken, med hjælp fra et
CD-brænder program. Derefter loader man image-filen i Daemon Tools, og
vupti, nu har man et ekstra CD-drev, med den pågældende CD. Man kan
vist også lave flere virtuelle CD-drev, og så kan du jo have et spil
liggende
i hvert drev. Så bliver det nemt for ungerne.

Mon ikke man kan finde programmet ved at søge på google?

mvh
Jeppe Seidelin Dam