Animated gif + css
Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 01:05

Jeg har endelig fundet ud af at placere en fixeret animated gif på min side
(background-image: url(flowerpower.gif) no-repeat fixed 90% 10%;) (se link
herunder), men den sløver hover ned til at blive meget træg (altså, når jeg
fører musen hen over links), så jeg har måttet fjerne gif'en igen. Hvorfor
går det ud over hover over url'ernes hurtighed?
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-12-01 01:35

Sun, 02 Dec 2001 01:05:02 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Jeg har endelig fundet ud af at placere en fixeret animated gif på min side
> men den sløver hover ned til at blive meget træg . Hvorfor
>går det ud over hover over url'ernes hurtighed?

Det afhænger vel lidt af, hvor tung giffen er, men når den først
er hentet, burde det da ikke have nohen indflydelse.

Men det har selvfølgelig også noget at sige, hvor hurtig ens
forbindelse er.

Jeg smækkede lige en hurtigt op på
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/bgtest.htm>.

Der synes jeg ikke, at der er nogen forsinkelse på hover.

Synd, at du ikke har uploadet en testside med giffen, så havde
det været lidt lettere, at se hvad der måtte være årsagen.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 01:43

On 2.12.2001 1:35, in article
5hti0ugl8pmm1f4q0ajr3uhd9juhc15ios@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Synd, at du ikke har uploadet en testside med giffen, så havde
> det været lidt lettere, at se hvad der måtte være årsagen.
Det var dog et fantastisk hurtigt svar! Jeg har uploadet giffen på siden
nu.
- David
Kan du se mit stylesheet? Ellers kan jeg paste det her.
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 01:47

On 2.12.2001 1:35, in article
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> er hentet, burde det da ikke have nohen indflydelse.
>
> Men det har selvfølgelig også noget at sige, hvor hurtig ens

LOL! Måske er det fordi jeg ikke har dem hver for sig som dig
background: white 90% 10% no-repeat fixed;
background-image: url(1.gif)
Men
background-image: url(flowerpower.gif) no-repeat fixed 90% 10%;
Ud i et?
Jeg har en 1MBit download linie. Dine links fejler ikke noget.
- David

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 02:12

On 2.12.2001 1:35, in article
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
<znip>
Det er måske pga to background url'er:

body {
color: #000000;
background: #FFFFFF;
background-image: url(flowerpower.gif) no-repeat fixed 90% 10%;
margin: 10px 70px 10px 40px;

}

html {
background: url(imac.gif);

}

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-12-01 02:54

Sun, 02 Dec 2001 02:11:39 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Det er måske pga to background url'er:
>
>body {
> color: #000000;
> background: #FFFFFF;
> background-image: url(flowerpower.gif) no-repeat fixed 90% 10%;
> margin: 10px 70px 10px 40px;
>
>}
>
>html {
> background: url(imac.gif);
>
>}

Jeg kan slet ikke se dine baggrundsurl på siden.

Der kan ikke være to baggrundsurl'er på en side, men du kan ikke
referere til html i et stylesheet, det må referere til body,
table, p eller et andet blokelement.

Det med, at det er skrevet i to dele, har jeg erfaring for virker
bedst.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 03:02

On 2.12.2001 2:53, in article
l62j0ucbssn7ianhqv59d6s26a7er8c6fq@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg kan slet ikke se dine baggrundsurl på siden.
- Det forstår jeg ikke. Det er rammen med de grå striber. Den anden er så
hippien, der tomler

> Der kan ikke være to baggrundsurl'er på en side, men du kan ikke
> referere til html i et stylesheet, det må referere til body,
> table, p eller et andet blokelement.
Jamen, det var et forslag jeg fik her i gruppen, da jeg gerne ville lave en
ramme om min side ‹ og det eneste, der virkede!

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-12-01 03:23

Sun, 02 Dec 2001 03:02:22 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Jamen, det var et forslag jeg fik her i gruppen, da jeg gerne ville lave en
>ramme om min side og det eneste, der virkede!

Jeg kan kun se dine baggrundsgiffer i Opera, hvor det til gengæld
bliver vist helt forkert (men mit vises rigtigt), så prøv at at
lave baggrundsgiffen med hippien i to dele, som jeg har gjort.

Screenshot med IE 6:
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/david.jpg>
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 11:28

On 2.12.2001 3:23, in article
8p3j0ucrqs4rt0kclcggngd8t46783quk0@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> bliver vist helt forkert (men mit vises rigtigt), så prøv at at
> lave baggrundsgiffen med hippien i to dele, som jeg har gjort.

Aaarggh, godt du viste mig det! Er der nogen der har et godt råd til
hvordan jeg får min 'stribede ramme' til at blive vist også i Windows
browsere? Og her gik jeg og troedeŠ Den kan åbenbart kun ses i MIE 5.1
for mac, og så lidt opera.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-12-01 11:34

Sun, 02 Dec 2001 11:28:25 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

> [...]
>hvordan jeg får min 'stribede ramme' til at blive vist også i Windows
>browsere? Og her gik jeg og troede Den kan åbenbart kun ses i MIE 5.1

Det kan heller ikke ses i Mozilla 0.95 (og dermed sikkert heller
ikke i Netscape 6) og i Opera 6 er den helt gal, man ser dem, men
det er ikke kønt (hippien bliver gentaget på hele siden, det gør
den ikke, hvi du sætter baggrundsbilledet på den måde, som jeg
gør).

Jeg ville lade de striber, der skal være baggrund, være
baggrundsbillede på hele siden og sætte dit indhold ind i en
tabel midt på siden med en baggrundsfarve, hvor du så også
indsætter din hippiegif som baggrundsbillede.

PS. Med forlov, hvad er Microsoft-Entourage/10.0.0.1309 for en
newsreader?
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 11:53

On 2.12.2001 11:34, in article
ak0k0u874tmibk02b9ihddrjaj0qqu623g@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> indsætter din hippiegif som baggrundsbillede.
>
> PS. Med forlov, hvad er Microsoft-Entourage/10.0.0.1309 for en
Office v. X (prøv at udtale OfficeX, så vil høre grunden til det lille v
) Teksten og det hele står forhåbentlig ordentligt med denne newsreader?

Jeg vil prøve at gøre som du foreslår mht giffen og baggrunden. Det lyder
som om det kan lade sig gøre.
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-12-01 12:30

Sun, 02 Dec 2001 11:53:04 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Office v. X (prøv at udtale OfficeX, så vil høre grunden til det lille v
>) Teksten og det hele står forhåbentlig ordentligt med denne newsreader?

Ja, det er godt nok, det er så bare noget vi ikke kender til i
Windowsverdenen.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 12:59

On 2.12.2001 12:29, in article
u34k0u4nffbjcsibbljc1ru75bv442r3pi@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Ja, det er godt nok, det er så bare noget vi ikke kender til i
> Windowsverdenen.
Med hensyn til css ‹ når der nu er noget der hedder boxe og margen, er det
så ikke lidt fjollet, at man ikke kan fylde fx striber mellem margen og det
yderste som jeg kunne med den åbenbart illegale kommando 'html' ?
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 12:02

On 2.12.2001 11:34, in article
ak0k0u874tmibk02b9ihddrjaj0qqu623g@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

<znip>
> [...]
> tabel midt på siden med en baggrundsfarve, hvor du så også
> indsætter din hippiegif som baggrundsbillede.
<znap>
Øh, hvordan gør man det? Jeg kommer til at rode rundt i det nu, jeg har jo
body {
color: #000000;
background:
margin: 10px 70px 10px 40px;
}

Margin i body, den skal så være hvid, som her. Hvordan indsætter jeg så en
baggrund, der dækker hele siden, ud over denne margin? Indsætter to 'body'?
- David

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 11:50

On 2.12.2001 3:23, in article
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> bliver vist helt forkert (men mit vises rigtigt), så prøv at at
> lave baggrundsgiffen med hippien i to dele, som jeg har gjort.

Det mærkelige er, at mit stylesheet validerede, som det kan ses på min side
nederst ‹ når

html {
background: url(imac.gif);

Ikke virker i IE 6.
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-12-01 12:02

Sun, 02 Dec 2001 11:50:17 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Det mærkelige er, at mit stylesheet validerede, som det kan ses på min side
>nederst når
>
>html {
> background: url(imac.gif);

Ja, det gør den også umiddelbart i en anden cssvalidator, men jeg
har aldrig set eller hørt om muligheden og som nævnt virker det
ikke i nogen af de fire Windowsbrowsere, som jeg har.

Jeg ville jo mene at man skal referere til et eller andet
blokelement, som jeg tidl. skrev.

Men det gør den også, hvis jeg skriver:
html {
background: url(imac.gif);
   font-family : Verdana, Geneva, Arial, Helvetica,
sans-serif;
   }
og det er med sidstnævnte i hvertfald noget vrøvl.

Se evt. <http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/colors.html> 14.2.1, der
står at det refererer til alle elementer, men html kan aldrig
være et element.

Jeg er lidt nysgerrig, så hvis du ville på mit ps i mit forrige
svar, så vil jeg blive glad:

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 12:20

On 2.12.2001 12:01, in article
212k0ugvfq8b57j31n06vkhabjlf4m9s94@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> være et element.
>
> Jeg er lidt nysgerrig, så hvis du ville på mit ps i mit forrige

Det er mærkeligt, nu har jeg gjort sådan, uden at tænke på stribede
baggrunde, og hover virker træg igen?
body {

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-12-01 12:29

Sun, 02 Dec 2001 12:19:33 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Det er mærkeligt, nu har jeg gjort sådan, uden at tænke på stribede
>baggrunde, og hover virker træg igen?

Jeg kan ikke se, at der er nogen af de to baggrunde, det kan
forøvrigt skyldes at IE 6 og Mozilla/Netscape opfører sig lidt
anderledes.

Du har som documenttype skrevet:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Prøv at fjern den nederste linje.

I HTML 4.01 viser ovennævnte browsere mange sider forkert, når
linket er med og det samme gør sig måske gældende med xhtml.

Så prøv lige at uploade siden kun med
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">

Det er noget med den måde de fortolker, hvordan siden skal vises.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 12:40

On 2.12.2001 12:28, in article
ds3k0uk3hgrhe3grh4sq1858j5tp3bremj@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">
>
> Det er noget med den måde de fortolker, hvordan siden skal vises.
Jeg har uploaded med

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">

Og

body {
background: white 90% 10% no-repeat fixed;
background-image: url(flowerpower.gif);
margin: 10px 70px 10px 40px;
}

Er hover ikke stadigvæk en aaanelse træg? Eller er det bare mig? Jeg savner
nu mine stribede marginer, snøft :'-|

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-12-01 12:57

Sun, 02 Dec 2001 12:39:44 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Er hover ikke stadigvæk en aaanelse træg? Eller er det bare mig? Jeg savner
>nu mine stribede marginer, snøft

Jeg synes nu ikke, de er træge og nu kan jeg se hippien i IE 6 og
Mozilla/Netscape, men den bliver stadig gentaget i det uendelige
i Opera 6.

Nu har jeg ikke set siden med striber, var de ude i siden eller
var de på hele siden?
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 13:03

On 2.12.2001 12:57, in article
ej5k0ucr4r9cc2928dk5qo2ql3qtm3r27m@dtext.news.tele.dk, "Knud Gert Ellentoft"
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> i Opera 6.
>
> Nu har jeg ikke set siden med striber, var de ude i siden eller
Uden det html tag er de over hele siden. Men skal jeg have både hippien og
striberne med, får jeg to background url'er. Du foreslog noget med en tabel
i midten med hvid baggrund, men som jeg skrev i det forrige indlæg, er der
så ikke en 'lovlig' mulighed for at udfylde området omkring margin? Hvad er
css bokse ellers til for?
Og undskyld alt besværet
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-01 13:07

On 2.12.2001 12:57, in article
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Nu har jeg ikke set siden med striber, var de ude i siden eller
> var de på hele siden?

Åh, nu forstår jeg hvad du mener. De var i en ramme udenfor margin, hele
vejen rundt, det så ret godt ud. I samme bredde som den øverste blå bjælke.

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-12-01 13:14

Sun, 02 Dec 2001 13:07:02 +0100, skrev David Blangstrup
<david@blangstrup.dk>:

>Åh, nu forstår jeg hvad du mener. De var i en ramme udenfor margin, hele
>vejen rundt, det så ret godt ud. I samme bredde som den øverste blå bjælke.

Selvfølgelig skal det kunne lade sig gøre med striberne, jeg
prøver lige lidt på et tidspunkt senere i dag eller i morgen.
--
med venlig hilsen
Knud