Skærme
Fijala 3554
SONY 420GS vs. AOC LM700?
Fra : Michael Døj

Dato : 02-12-01 01:09

Hej i gruppen.
Jeg går og pusler med ideen om at skifte monitor. I øjeblikket har jeg
ovenstående
SONY, og den er god til det internet, Office og DivX og spil, som jeg plejer
at spille!
Omvendt har jeg kigget langt efter AOC´en, og den er bestemt også lækker,
synes jeg.

Vi har også et par LM500, og det er faktisk på baggrund af disse, at
interessen for
storebroderen er kommet. Umiddelbart synes jeg, at der er to store fordele
ved at skifte:
1) Meget flot billede i 1280x1024@75. Efter min mening lige så flot som
SONY´en, (1280x1024@85).
2) Meget lille footprint på bordet, relativt til SONY´en.

Er der nogle, der har nogle argumenter for ikke af skifte?
Hvad kan jeg forlange for min 2 år gamle SONY? (Bedes ikke opfattet som
annonce).

Håber nogle vil komme med input - På forhånd tak.
Med venlig hilsen / Best regards

Michael Døj, Esbjerg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-01 11:38

On Sun, 2 Dec 2001 01:08:50 +0100,
Michael Døj <doej@esenet.dk> wrote:
[Michael spørger om hvorfor han ikke skulle skifte fra en Sony 420GS
til en AOC LM700, 17" LCD skærm]

> [...]
>

> Er der nogle, der har nogle argumenter for ikke af skifte?
> Hvad kan jeg forlange for min 2 år gamle SONY? (Bedes ikke opfattet som

Jeg kører til dagligt min Sony G420 i 1600x1200 opløsning, og dette er
ved at være hvad jeg anser som standard. Min Dell bærbare på arbejde
kører 1400x1050, hvilket også er rart, og jeg får næsten klaustrofobi
at ihvertfald 1024x768.

LCD skærme er i dag ALT for dyre. Og hvis du ser hvor billigt man kan
få en LCD skærm i 1600x1200 på en Dell bærbar, så kan du se at priserne
for løse LCD skærme er helt hen i vejre, og nok vil komme ned meget
snart.

Jeg synes at LCD skærme er lidt bedre derved at billedet står HELT
skarpt. Men problemet er andre opløsninger end det den er lavet til.
Derudover skal du også huske på, at lysstofrøret der oplyser skærmen
langsomt bliver dårligere, og du har dermed en relativ kort forventet
levetid på en LCD skærm.

Fra : Per Bruus

Dato : 02-12-01 11:28

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> LCD skærme er i dag ALT for dyre. Og hvis du ser hvor billigt man kan
> få en LCD skærm i 1600x1200 på en Dell bærbar,

Lige et spørgsmål omkring dell skærmene
Jeg kan forestille mig . at 1024x1400 er ok til en 15"
men er læsbarheden i orden, uden man skal have hovedet
helt ind i skærmen, og er du iøvrigt tilfreds med denne skærm.

Har du set skærmen med 1200x1600, det ville være dejligt
at kunne have div. paletter åbne i photoshop samtidig med at
man faktisk stadig kan se det billede man redigerer.
Men jeg er meget nervøs for at det simpelthen er ubrugeligt i
praksis. Selv på en 19" crt anser jeg det for at være absolut
max brugbar opløsning.

MVH.
Per Bruus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-01 17:11

On Sun, 2 Dec 2001 11:27:56 +0100,
Per Bruus <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:
> Lige et spørgsmål omkring dell skærmene
> Jeg kan forestille mig . at 1024x1400 er ok til en 15"
> men er læsbarheden i orden, uden man skal have hovedet
> helt ind i skærmen, og er du iøvrigt tilfreds med denne skærm.

Læsbarheden er suverænt meget i orden. Du har jo komplet
pixel-skarphed. Jeg har en kollega der normalt altid har
kørt computerskærme en opløsning lavere end mig, og han er
også helt vild med 1400x1050 på 15"

Derudover kan du i Windows bare øge fontstørrelsen generelt.

> [...]
> Men jeg er meget nervøs for at det simpelthen er ubrugeligt i
> praksis. Selv på en 19" crt anser jeg det for at være absolut

1600x1200 virker OK for mig på Sony G420. 2048x1536 er dog for småt,
og det synes jeg også 1920x1440 er. Men kvaliteten på Dells LCD
skærme gør, at 1600x1200 er OK på deres 15.4" skærme, og de
1400x1050 er OK på 14"

Men dt er min mening. Har ikke hørt nogen klager over lille
skrift på min Dell endnu.

Fra : Per Bruus

Dato : 02-12-01 20:58

Takker for svaret.

MVH.
Per Bruus

Fra : Jan Viegand

Dato : 03-12-01 14:18

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Derudover kan du i Windows bare øge fontstørrelsen generelt.

Sikker? Jeg mener ikke at man kan generelt. I Windows kan man ændre
størrelse for dialogbokse mv., i Word for tekst-dokumenter, men fx ikke i
browseren, så det virker på alle sider. Eller er der andre muligheder?

Jan

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 03-12-01 15:41

Jan Viegand wrote:

> Sikker? Jeg mener ikke at man kan generelt. I Windows kan man ændre
> størrelse for dialogbokse mv., i Word for tekst-dokumenter, men fx ikke i
> browseren, så det virker på alle sider. Eller er der andre muligheder?

Under Avanceret ved indstilling af skærm kan man lave nogle gennerelle
jursteringer, men langt fra alle programmer som tager hensyn til de
indstillinger man angiver i Windows. Og hvad være er at en del programmer
håndtere ændringer af font størrelse så dårligt at en del tekst i eksempelvis
dialogbokse ikke bliver vist.

Mvh

Bruno