lampe-uden dæksglas
Fra : kim & Jael

Dato : 01-12-01 22:01

Jeg planlægger at bygge en heldækkende lampe med både rør og halogen spots
til 325-eren.
Jeg forestiller mig at undgå dæksglas på akvariet, og jeg kan regne ud at
lampen skal slutte tæt til akvariet og være modstandsdygtig overfor den høje
luftfugtighed. Men hvad med strøm og varme, er der noget særligt jeg skal
tage
højte for ?
VH
Kim

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 03-12-01 09:14

"kim & Jael" wrote in message
>Men hvad med strøm og varme, er der noget særligt jeg >skal tage højte for
?

1. Strømmen skal selvfølgelig være 100% vandtæt, og der findes forskellige
løsninger hos en elektriker, måske ikke den første du spørger.ellers kan du
tænke lidt over om ikke de løse dele der kræves til dit lys, bare skulle
"klisteres" ind i siliconelim. Hvis noget går istykker, er det ikke særligt
dyrt at skære silliconen væk skifte den defekte del, og ny sillicone.

2.Varmen er en fordel at komme af med, jeg læste en gang at højere varme
ville forkorte lysstofrørets levetid væsentlig, Jeg går selv og tænker på at
sætte en lille blæser ind, de kan fåes meget lydsvage. Desuden gøder jeg med
co2, og der skal jo ilt til vandet, så udluftning er nok en god ide.

3. Jeg tror under alle omstændigheder at jeg sætter dækglas i pga. det kalk,
der vil sætte sig på rørerne under fordampning af vandet.

Fra : kim & Jael

Dato : 04-12-01 19:22

Tak for svaret!
God ide mht silicone.
Ifølge Akvastabil sluger dæksglasset mere end 20% lys (hvilket må være
afhængig af hvor flittig man er til at fjerne kalk), desuden kan man med en
simbel skydelåge i toppen af lampen få nem adgang vandet.
Men jeg er ikke færdig med at udtænke min lampe, eller om det overhovedet er
værd at springe dæksglassene over.
VH
Kim

Jens Jacob Buus <jjbuus@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c0c0799$0$7924$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-12-01 21:34

Jens Jacob Buus
KLIP> 2.Varmen er en fordel at komme af med, jeg læste en gang at højere
varme
> ville forkorte lysstofrørets levetid væsentlig, Jeg går selv og tænker på
at
> sætte en lille blæser ind, de kan fåes meget lydsvage.

Man kan placere spolen som leverer det meste af varmen, et andet sted. Men
om det betyder ret meget ved jeg ikke. I kolde rum kan man bruge varmen til
at varme vandet med, men det er lidt farligt, da den bliver meget varm.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Kristian

Dato : 09-12-01 17:28

"kim & Jael" <jaelkim@wanadoo.dk> wrote in message

> og jeg kan regne ud at
> lampen skal slutte tæt til akvariet og være modstandsdygtig overfor den
høje
> luftfugtighed.

Du kan købe et færdigt sæt, som består af en plastkasse med en spole
og en glimtænder i, som placeres f.eks under akvariet. Fra den af, går
der 2 ledninger ud med en vandtæt fatning, som passer i enden på et
lysstofrør. Røret holdes fast af medfølgende plastclips.
Jeg har selv brugt et sæt til at udvide et dobb. armatur til et 325 liter
til et tripple armatur. Det virkede fint. Sættet koster 269 kr hos Avifauna,
men jeg har vist nok et helt nyt et liggende til et 36W rør, hvis nogen
skulle være interesseret i det.

Mvh
Hans