/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Historisk modstand mod momentan skabelse o~
Fra : E.Dalgas


Dato : 30-11-01 22:37


Dag/periode forståelsen, er ikke det 19 århundredes svar på Charles Darwin
og Evulotions Teorien. For lang tid forinden, eksisterede der en
anderkendelse af at ordet dag (hebr-yom) kunne betyde - en lang tidsperiode.
Selv om der ikke er noget formelt bevis på dag/periode forståelsen i
ortodoks (katolsk) reformerte kredse før tiden hvor personer som Hugh Miller
og Robert Shaw repræsenterede Free Church of Skotland. (1840ff). Har der
sandsynligvis været en udbredt forståelse, der behandlede de seks kreative
skabelsesdage som udtryk for lange tidsperrioder.

Den jødiske åbenbarings bog - Book of Jubilees, skrevet i det andet
århundrede før Kristus, siger i 4,29-30. "ved udgangen af det 19 jubelår i
løbet af den syvende uge i dets sjete år (930) - døde Adam. Alle hans børn
begravede ham i det land hvor han blev skabt. Han var det første menneske
der blev begravet. Han manglede 70 år i at nå alderen 1000 år, fordi 1000 år
er èn dag i det vidnesbyrd himmelen har skænket os. Af denne grund, står der
om træet til Kundskab skrevet : "Den dag du spiser af det skal du dø".
Derfor, fuldførte han ikke årene i denne dag, fordi han døde i løbet af den.

Augustin (AD354-430) Diskutere skabelsen ved fem/seks forskellige
lejligheder. Han spekulerede i forskellige mulige måder at anskue meningen
med de seks kreative dage på, men talte dog mest for den anskuelse der
tolker skabelsen som øjeblikkelig/momentan. In the City of God
(book11,chapter 6), skriver han " Hvilken type dag der er tale om er
ekstremt svært at fastslå, eller måske enda umuligt for os at fatte".

John Calvin brugte udtrykket "i rummet af seks dage" i hans kommentare til
1Mos.1,5. Øjensynligt for at distancere sig selv fra Augustins spekulationer
og stillingstagen for øjeblikkelig/momentan skabelse.Han referer til andre
(Basil og Ambrose) som også taler imod øjeblikkelig/momentan skabelse, ved
det synspunkt at solen først blev skabt den fjerde dag. Et synspunkt som
også, i Calvins komentare til 1Mos.1,14 bliver indikeret som værende hans
opfattelse.

William Perkins (1558-1602) Distancere, ligesom Calvin, sig selv fra
anskuelsen af skaberværket, som skabt momentant "i et nu" og taler om
skabelse i seks tydeligt adskilte perioder af tid. Hvor sol, måne og
stjerner ikke blev skabt før den fjerde dag.

Thomas Burnet (1635-1715) Hofpræst hos Kong William III, indtil han faldt i
unåde pga. nogle af hans synspunkter i 1Mos. Argumenterede for at de seks
dage kunne repræsentere udefinerbare perrioder af tid. Burnets arbejde, som
blev meget rost af vennen Sir Isaac Newton, byggede overvejende på den
opfattelse af solen først blev skabt på den fjerde dag.

i året 1698 fremlagde William Whiston, engelsk baptist og kendt for sin
afhandling af Josephus arbejde, synspunktet at de seks dage var at betragte
som år.

Hermann Venema (1697-1787) hollandsk teolog, er citeret for dette udsagn: "
Moses taler ikke om almindelige dage, men om år og århundreder". Hvilket
viser at et sådant syn var gældende hos nogle i hans kreds.

I det 19 århundrede, før Darwins - Arternes oprindelse - og midt i den megen
diskussion om geologisk basis for en "gammel jord". Beskriver Robert Shaw
positivt den mulighed at betragte de seks skabelsesdage som tidsaldre.
(1845: Exposition of the Westminster Confession of Faith)

Prof. Tayler Lewis, Reformed Church of America , taler for lange tidsaldre i
skabelsesdagene, i bogen Six Days of Creation (1855). Dette gør også Donnald
Macdonnald, præst i Free Church of Scotland, i hans, Creation and the Fall
(1856) : forsvar og fremstilling af de tre første kapitler i 1Mos. Et værk
som Charles H Spuergeon kommenterede således : "Vi tøver ikke med at
anderkende dette værk, som den mest komplette undersøgelse af den litteratur
og tolkning der findes om skabelsen og syndefaldet, som er fremkommet i
England".

I tillæg til dette kan nævnes flere Old Princeton og Westminster Seminary
teologer, der støtter dag/periode opfattelsen, samt flere presbyritanere,
hvoraf James Montgommery Boice og hans tre.binds værk : Commentary on
Genesis, skal nævnes. Heri gennemgåes, evulotion, theistic evulotion, gap
teorien, skabelses på 6x24 timer og progressiv skabelse i kapitlerne 5 - 9 i
bind et og konkluder ved at foretrække dag/periode opfattelsen.

Kilde :

Creation Study Committee
Presbyterian Church in America.

--

************
E. Dalgas
erik-dalgas@mail.sonofon.dk
**********************************









 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste