PSU og varme
Fra : Christian

Dato : 30-11-01 15:32

Hvad sker der hvis man få sin blæser i PSU til at køre for langsom, er der
en overophedsningssikring psuen, så den ikke brænder sammen?

Chr

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 30-11-01 15:47

"Christian" <chrlaustsen@mail.trillegaarden.dk> skrev

> Hvad sker der hvis man få sin blæser i PSU til at køre for langsom, er
der
> en overophedsningssikring psuen, så den ikke brænder sammen?

Sandsynligvis ikke, men din computer vil komme til at køre ustabilt, før
der sker noget drastisk. Husk, at blæseren i PSU'en har den primære
funktion at trække luft igennem kabinettet, og væk fra CPU'en. Derfor
siger ATX standarden at PSU'en helst skal levere en luftgennemstrømning
23 CFM, men kan PSU-blæseren ikke alene klare dette, kan der som
supplement monteres en kabinetblæser i fronen af computeren til at trække
frisk luft ind i systemet.

Det er vigtigt at der blæses mere luft IND i kabinettet, end der suges
UD, fordi man på den måde skaber et overtryk i kabinettet. Hvis der
skabes undertryk, vil støv og skidt komme ind gennem alle sprækker og
åbninger, og det er ikke heldigt. Men overtrykket skal heller ikke være
for stort, fordi det sænker blæsernes effektivitet.

mvh
Peter

Fra : Henrik Dissing

Dato : 30-11-01 20:02

On Fri, 30 Nov 2001 15:47:06 +0100, Falckredderen Ragga Muffin wrote:
> [...]
> UD, fordi man på den måde skaber et overtryk i kabinettet. Hvis der
> skabes undertryk, vil støv og skidt komme ind gennem alle sprækker og

Nej, men ligefrem at betegne det som "vigtigt" er nok lidt overdrevet, efter
min mening. Jeg vil gætte på at over 95% af alle PC'er i verden kører med
omtalte undertryk eftersom de kun har PSU'ens blæser, og det går da vist
nogenlunde.

Venlig hilsen
Henrik Dissing