Er VI og VIM det samme ?
Fra : Anders Tjerke Hansen~

Dato : 30-11-01 10:27

Er VI og VIM det samme ?

Selv om jeg fravalgte alle editorer under installationen kan jeg alligevel
køre VI
Er VI altid med i en Linux-installation ???
Er der programmer - som f.eks. VI - som er en del af Linux-kernen 2.4!

--
Venlig hilsen

Anders Tjerke Hansen (DBC)

- ny Linux-bruger (med stor nysgerrighed)

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 30-11-01 10:50

Anders Tjerke Hansen / DBC wrote:

> Er VI og VIM det samme ?

Næsten. vim er blot een slags vi.

> Selv om jeg fravalgte alle editorer under installationen kan jeg alligevel
> køre VI
> Er VI altid med i en Linux-installation ???

En unix uden en vi er en amputeret unix IMHO.

> Er der programmer - som f.eks. VI - som er en del af Linux-kernen 2.4!

Nej. Kernen og userland er adskilt.

--
Hroi Sigurdsson hroi@netgroup.dk
Netgroup Datacenter http://www.ngdc.dk

Fra : Anders Tjerke Hansen~

Dato : 30-11-01 12:21

Kære Hroi!

> IMHO

nu er jeg lidt ny: Hvad betyder IMHO??? (har set det anvendt nogle gange..
og følt mig lidt dum, at jeg ikke ved det)!!!

Se lige mit svar til Michael L. Hostbaek
vedr. installation og vi...

Venlig hilsen
og go weekend

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 30-11-01 15:43

"Anders Tjerke Hansen / DBC" <nospam@spam.no> writes:

> Kære Hroi!

> nu er jeg lidt ny: Hvad betyder IMHO??? (har set det anvendt nogle gange..
> og følt mig lidt dum, at jeg ikke ved det)!!!

In My Humble Opinion (eller evt. I Min Hellige Opfattelse)

Se også

http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/index.html

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Michael L. Hostbaek

Dato : 30-11-01 10:50

Anders Tjerke Hansen / DBC tried to tell us something, and all I got was:
> [...]
> Er VI altid med i en Linux-installation ???
> Er der programmer - som f.eks. VI - som er en del af Linux-kernen 2.4!

vim er vi IMPROVED med en masse ekstra features.. vi er en unix standard
editor, du finder paa naesten alle UNIX flavors. Det ville vaere dumt,
ikke at have vi installeret.

vi er IKKE en del af kernen, men en applikation der bliver installeret
paa dit system, og du kan sikkert godt bede Linux om ikke at installere
den.

--
Regards,
Michael L. Hostbaek

Fra : Anders Tjerke Hansen~

Dato : 30-11-01 12:18

Jeg vil selvfølgelig gerne have vi!

Men under installationen fik jeg mulighed for at vælge/fravælge vim i
forskellige
versioner!
Da jeg ikke vidste, om "vim" var det samme som "vi" ... ja så fravalgte jeg
det!
Alligevel fik jeg (heldigvis) "vi" ....

Kan man konkludere, at selv om man fravælger en masse ting under
installationen, så
bliver de mest nødvendige/basale ting i "userland" alligevel installeret for
en ??

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-11-01 12:47

"Anders Tjerke Hansen / DBC" <nospam@spam.no> writes:

> Da jeg ikke vidste, om "vim" var det samme som "vi" ... ja så fravalgte jeg
> det!
> Alligevel fik jeg (heldigvis) "vi" ....

Der findes en række implementationer af VI. Blandt andet nvi, der er
bug-for-bug kompatibel med den originale VI og så er der vim der
tilføjer en masse nye features (for folk, der egentligt burde bruge
emacs).

Det er meget normalt at en installation har en rigtig VI i /bin og så
giver mulighed for en af de udvidede versioner (vim eller elvis) i
/usr/bin.

IMHO - In My Humble/Holy/Højrøvet/... Opinion

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Peppe

Dato : 30-11-01 14:50

Således berettede Peter Makholm <peter@makholm.net>

> Der findes en række implementationer af VI. Blandt andet nvi, der er
> bug-for-bug kompatibel med den originale VI

Hmm, jeg har endnu ikke set to vi implementationer, der altid var helt
enige om hvordan de skulle opføre sig. Dog oftest petitesser mht. ex
kommandoer.

> og så er der vim der
> tilføjer en masse nye features (for folk, der egentligt burde bruge
> emacs).

Heh

> Det er meget normalt at en installation har en rigtig VI i /bin og så
> giver mulighed for en af de udvidede versioner (vim eller elvis) i
> /usr/bin.

På linux bokse er /bin/vi mig bekendt typisk elvis eller vim
kompileret uden en hel del "standard" features.

> IMHO - In My Humble/Holy/Højrøvet/... Opinion

Mht. editorer er det oftest holy.

Peppe
--
"Before you criticize someone, walk
Preben "Peppe" Guldberg __/-\__ a mile in his shoes. That way, if