Virus alarm
Fra : AHS - Højlund Consul~

Dato : 30-11-01 00:33

Hej newsgroup
Dette er ikke ment som off topic men som en advarsel.

Jeg har været i kontakt med en del i gruppen og har fundet ud af at min
maskine lige er blevet inficeret med virus. Den sender faktisk også mails af
sig selv til alle mulige jeg har haft kontakt til samt andre jeg ikke kan
mindes at have mailet med.

SÅ får I noget fra min mail så vær varsom.

Jeg aner faktisk ikke hvad jeg skal gøre da min VS Shield som lige er
opdateret idag ikke kan finde virussen!!!!! Hvad pokker gør jeg??????? (jeg
er ikke det store IT geni, så de helt store "armbevægelser" om årsag m.v.
forstår jeg ikke)

mvh Ivan

This is a recorded message from the BorderWare Mail Gateway.

I'm sorry to tell you that some mail from you (ahs.krybdyr@get2net.dk)
to MAILER-DAEMON@mailgateway.fdm.dk was stopped and quarantined at
mailgateway.fdm.dk because it appeared to contain one
or more viruses.

Your recipient(s) should contact <postmaster@mailgateway.fdm.dk>
regarding releasing this mail.

Summary of email contents:

----

Warning: found virus WORM_BADTRANS.B

----

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 30-11-01 01:48

On Fri, 30 Nov 2001 00:32:41 +0100, AHS - Højlund Consult, Box 121, DK-
9400 Nr. Sundby, Denmark wrote:

> [...]
> opdateret idag ikke kan finde virussen!!!!! Hvad pokker gør jeg???????
> (jeg er ikke det store IT geni, så de helt store "armbevægelser" om

well, et skader vel aldrig at bruge et mere sikkert mail-program end
Outlook Express (eller i det mindste at opgradere den version du har :)
Jens Christian Gram
jussi@mailme.dk

Fra : Fie & Erik

Dato : 30-11-01 01:25

Hej. Jeg har netop fået renset min maskine vha. Norton Antivirus. Der var
tale om virusen w32.badtrans.B@mm. Den der badtrans hærger efter sigende
lidt for tiden. Det tog dog ikke mere end en prut og en begmand - så havde
Norton fundet filerne og sat dem i karantæne. Jeg er enig med ham som sagde
at man skal holde sig fra Outlook. Jeg bruger det selv stadig, men det er
kun et spørgsmål om tid. Badtrans brugte tilsyneladende Outlooks
adresselister i sendt og modtaget post. Formentlig også i selve
adressebogen, men der havde jeg af sikkerhedshensyn ingen adresser
heldigvis. Ydermere begyndte jeg at modtage mails fra diverse webmasters om
at de ikke modtog EXE.filer, selvom jeg ikke havde sendt noget til nogen,
men blot havde været inde på f.eks. min banks hjemmeside . Privatpersoner
er generelt mindre godt beskyttede end firmaer, og er derfor mere sårbare,
så pas derfor genoldigt meget på, at du ikke får spredt lortet til alle dine
venners maskiner. Få dig en virusscanner, som du registrerer og således
løbende kan få opdateret over nettet. Du skal nok klare det. Husk vi er hos
dig. Erik D

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 30-11-01 10:49

FUT: dk.test

AHS - Højlund Consult, Box 121, DK- 9400 Nr. Sundby, Denmark wrote:
> jeg er ikke det store IT geni, så de helt store "armbevægelser"
> om årsag m.v. forstår jeg ikke)

1) bruger et sikkert postprogram
2) bruger et sikkert operativ system
3) undlader at diskutere det i dk.videnskab

Antivirus programmer er symptombehandling på fundamentale
designfejl.

--
Carsten Svaneborg
http://www.mpip-mainz.mpg.de/~svanebor

Fra : Sverre

Dato : 30-11-01 16:10

Er du sikker på at VS Shield har lavet et opdateret DAT-fil? De skal jo lige
lave en "kur", før der kan kureres akkurat som Norton Antivirus har gjort.

Den BADTRANS.B, der p.t. er i omløb, benytter iøvrigt et sikkerhedshul i
IE5.0 og IE5.5, som der allerede kom en rettelse til i marts måned. Hvis du
regelmæssigt checker
http://windowsupdate.microsoft.com og vælger 'Opdatering', vil den checke
din opsætning, sammenligne med eksisterende rettelser og foreslå dig, hvad
du bør hente af nye versioner. En af dem gør selv opmærksom på, hvis der er
kommet nye vigtige rettelser, netop for at fjerne opdagede sikkerhedshuller.