Sende beskeder fra et vindue til et andet
Fra : Jesper

Dato : 29-11-01 20:44

Kan nogen give et eksempel på hvordan man kan sende en besked fra en
formular til en anden.

Fra : @sbjørn

Dato : 30-11-01 15:02

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-11-01 22:28

Jesper skrev:
> Kan nogen give et eksempel på hvordan man kan sende en besked fra en
> formular til en anden.

Du må være lidt mere specifik!

Er der tale om to forms i samme program, eller er der tale om 2
forskellige programmer?
Hvis der er tale om 2 forskellige programmer, er det så dig, som har
lavet (er ved at lave) dem begge?
Hvad mener du egentlig med "en besked"? Er det blot én tekst, som skal
sendes fra A til B, eller er det virkeligheden et metode-kald, som du
bruger, med mulighed for at "holde afsenderen hen" indtil en opgave
hos modtageren er løst, og med mulighed for at give én eller anden
form for returkode?

Men lad mig komme med et lille eksempel, så har vi noget at gå ud fra:

1. Opret et "Standard EXE" Visual Basic projekt.
2. Tilføj en EKSTRA form til projektet, så at det nu indeholder Form1
og Form2.
3. Læg en TextBox på begge forms (den skal hedde Text1) og sæte
MulitiLine til True på dem begge.
4. Læg en knap Command1 på Form1.
5. Indsæt følgende kode i Form1:
Private Sub Command1_Click()
Form2.Show
Text1.SelStart = Len(Text1)
Text1.SelText = vbNewLine & "Besked vist i Form2: " & _
IIf(Form2.VisBesked("Form1", "Besked fra mig"), _
"JA", "NEJ")
End Sub

6. Indsæt følgende kode i Form2
Public Function VisBesked( _
ByVal Afsender As String, _
ByVal Tekst As String) As Boolean
Text1.SelStart = Len(Text1)
If Len(Tekst) < 20 Then
Text1.SelText = vbNewLine & "Besked fra " & _
Afsender & ": " & Tekst
VisBesked = True
Else
VisBesked = False
End If
End Function

Kør projektet og prøv at klikke på knappen Command1.
Prøv at ændre beskeden "Besked fra mig" til "Denne besked er for lang"
og kør programmet igen.

-------
Tomas