IBM Processor.
Fra : Kresten Nyborg

Dato : 29-11-01 07:34

Er der en venlig sjæl der ved hvor stor en processor jeg kan install. i min
IBM 2172 G61 ?
På nuværende tidspunkt sidder der en PIII 550Mhz.

Krede.

Fra : orbital

Dato : 29-11-01 12:49

On Thu, 29 Nov 2001 07:34:08 +0100, "Kresten Nyborg"
<kresten.nyborg@toyota-esbjerg.dk> wrote:

>Er der en venlig sjæl der ved hvor stor en processor jeg kan install. i min
>IBM 2172 G61 ?
>På nuværende tidspunkt sidder der en PIII 550Mhz.

http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-48QKBD.html

viser bundkortet.

En PIII 550 bruger 2.0 volt. Det er ikke en coppermine.

Du har op til 8x multiplier, på bundkortets SW1.

En PIII 600 bruger 2.05 volt, men kører også ved 2.0. Men det er vel
hovedløst at opgradere 50 MHz.

For hurtigere cpu'er er cpu voltage 1.7 volt. Men de tager ikke skade
af 2.0 volt, hvis kølingen er rigtig god. 2.1 volt er maksimum.

Problemet er snarere, om bundkortet vil boote med en coppermine cpu.

Hos IBM får du ingen oplysninger om det. De siger altid: køb en ny !
Det er deres politik, at de ikke supporterer cpu opgraderinger.

En slot1-s370 cpu adapter fra Powerleap ville være en ide. Den kan
købes hos Danbit.
www.powerleap.com
www.danbit.dk
Denne adapter er med aktiv elektronik, som får 5 og 12 volt ind med
forsyningsledning og selv regulerer til default for cpu'en, f.eks. 1.7
volt. Derfor koster den flere hundrede kroner.

Multiplier begrænsingen er normalt ligemeget med disse Intel cpu'er.
De er multiplier låste, og booter med deres default multiplier uanset
hvad.

Så jeg ville forsøge med en celeron 1000 eller 1100. Hvis du bruger en
billig slot1-s370 konverter, kan du stille spændingsjumper på 2.0
volt.
F.eks. den soltek sl-02A++ som midtdata.dk handler med. Under
Processor nederst står den til knap 100 kr. Jeg har anvendt 3 af dem.

Som køler: golden orb anbefales. In-a-box køleren kan ikke sidde på
disse slot1-s370 adaptere, når det gælder cel.1000 og 1100. Den er for
stor.

Det er jo ialfald klart, at gildet stopper med PIII serien. Tualatin
cpu'er kan du ikke anvende (f.eks. Celeron 1200).

mvh

John