/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
kaffepunch
Fra : Tue Lehn-Schiøler


Dato : 28-11-01 09:21

Læg en mønt i en kop.
Hæld kaffe på til du ikke kan se mønten.
Hæld så snaps i til mønten igen er synlig.

Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
stedet.


Mvh. Tue

 
 
Hallum (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Hallum


Dato : 28-11-01 09:50

I gamle dage brugte man istedet for en mønt ,
en sømandsknap - som simpelten var en knap
fra sømandens uniform - siden er det blevet en
10 øre man ligger i koppen, hvis det skal være
helt rigtigt *S*

mvh.
Hallum




Henning Makholm (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 28-11-01 13:31

Scripsit Tue Lehn-Schiøler <tuels@worldonline.dk>

> Hæld kaffe på til du ikke kan se mønten.
> Hæld så snaps i til mønten igen er synlig.

> Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?

Gør den nu også det, eller er det bare hvad vittigheden påstår?

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er
Stortstortstort. Det er allerhelvedes stort. Det er historiEN."

Torben Ægidius Mogen~ (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 28-11-01 14:08

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit Tue Lehn-Schiøler <tuels@worldonline.dk>
>
> > Hæld kaffe på til du ikke kan se mønten.
> > Hæld så snaps i til mønten igen er synlig.
>
> > Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
>
> Gør den nu også det, eller er det bare hvad vittigheden påstår?

Jeg har ikke selv prøvet det (da jeg ikke drikker kaffe, og snaps kun
i små glas), men jeg har hørt følgende argument for at mønten ikke
skulle blive synlig igen, uanset hvor meget snaps man tilsætter:

Grunden til at man ikke kan se mønten efter kaffen er hældt i, er at
kaffen indeholder partikler, der bremser lyset. Ved tilstrekkeligt
meget kaffe, vil der (statistisk set) være partikler nok til at enhver
lysstråle bliver standset af en partikel. Det samlede antal partikler
i kaffen ændres ikke ved at der fyldes klar væske i den, så den
statistiske chance for at en lysstråle bremses af en partikel bliver
ikke mindre ved fortynding (faktisk bliver den en smule større, da
nogle af de partikler, der før lå lavere end møntens øverste kant, nu
ligger over kanten).

Dette kræver dog at kaffen og den derefter tilsatte væske blandes
øjeblikkeligt og fuldkomment, sådan at der er en uniform sandsynlighed
for at en lysstråle bliver bemset. Da det ikke er tilfældet, vil man
sandsynligvis kunne se mønten i en kort periode lige efter snapsen
tilsættes, indtil væskerne blandes.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)


Hans (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 29-11-01 17:04

> Grunden til at man ikke kan se mønten efter kaffen er hældt i, er at
> kaffen indeholder partikler, der bremser lyset. Ved tilstrekkeligt
> meget kaffe, vil der (statistisk set) være partikler nok til at enhver
> lysstråle bliver standset af en partikel. Det samlede antal partikler
> i kaffen ændres ikke ved at der fyldes klar væske i den, så den
> statistiske chance for at en lysstråle bremses af en partikel bliver
> ikke mindre ved fortynding (faktisk bliver den en smule større, da
> nogle af de partikler, der før lå lavere end møntens øverste kant, nu
> ligger over kanten).

Rigtigt, men hvad nu hvis en del af partiklerne er opløselige i alkohol i
stedet for i vand ? I så tilfælde vil man se at kaffen bliver mere klar,
desto mere snaps der hældes i

Mon ikke der skulle være et par kaffedrikkere derude der skulle ligge
inde med en halv liter husholdningssprit de kan eksperimentere lidt med ?

Ole Rasmussen



Mads Jungersen (30-11-2001)
Kommentar
Fra : Mads Jungersen


Dato : 30-11-01 20:01

Mængden af kaffe partikler man kigger ned igennem vil stadig være den samme.
Det vil altså ikke gør nogen forskel kaffen skulle opløses i en ethanolfase.
Det kan aldrig lade sig gøre at komme til at se den mønt igen medmindre man
nedsvælger kaffen og den evt. tilsatte snaps. Medmindre man tilsætter et
stof der fjerne kaffens lysabsorberende egenskaber og nej det gør snaps
ikke!

"Hans" <thebest@cybergal.com> skrev i en meddelelse
news:9u5m8s$k85$1@sunsite.dk...
> > Grunden til at man ikke kan se mønten efter kaffen er hældt i, er at
> > kaffen indeholder partikler, der bremser lyset. Ved tilstrekkeligt
> > meget kaffe, vil der (statistisk set) være partikler nok til at enhver
> > lysstråle bliver standset af en partikel. Det samlede antal partikler
> > i kaffen ændres ikke ved at der fyldes klar væske i den, så den
> > statistiske chance for at en lysstråle bremses af en partikel bliver
> > ikke mindre ved fortynding (faktisk bliver den en smule større, da
> > nogle af de partikler, der før lå lavere end møntens øverste kant, nu
> > ligger over kanten).
>
> Rigtigt, men hvad nu hvis en del af partiklerne er opløselige i alkohol i
> stedet for i vand ? I så tilfælde vil man se at kaffen bliver mere klar,
> desto mere snaps der hældes i
>
> Mon ikke der skulle være et par kaffedrikkere derude der skulle ligge
> inde med en halv liter husholdningssprit de kan eksperimentere lidt med ?
>
> Ole Rasmussen
>
>



Erik G Christensen (30-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 30-11-01 21:04

Mads Jungersen wrote:
>
> Mængden af kaffe partikler man kigger ned igennem vil stadig være den samme.
> Det vil altså ikke gør nogen forskel kaffen skulle opløses i en ethanolfase.

Ja, og det er det vist, har du nogen referencer ?

Og så hjælper det at klippe det du ikke svarer på, og derefter
skrive under det du svarer på, bare for en anden gang.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - always hope for the best

Mads Jungersen (30-11-2001)
Kommentar
Fra : Mads Jungersen


Dato : 30-11-01 23:09

>
> Ja, og det er det vist, har du nogen referencer ?

Hvad tænker du mere nøjagtigt på hvor vidt man rent faktisk kigger ned
igennem den samme mængde af partikler? Eller på hvor vidt der dannes faser
og hvilken den lysabsorberende stof er i?

> Og så hjælper det at klippe det du ikke svarer på, og derefter
> skrive under det du svarer på, bare for en anden gang.

Mads undskylder og retter sig hurtigt efter forslaget... *S*



Jeppe Madsen (01-12-2001)
Kommentar
Fra : Jeppe Madsen


Dato : 01-12-01 04:11


"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@gna.diku.dk> skrev i en meddelelse
news:w5y9krjb6r.fsf@gna.diku.dk...
> Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:
>
> > Scripsit Tue Lehn-Schiøler <tuels@worldonline.dk>
> >
> > > Hæld kaffe på til du ikke kan se mønten.
> > > Hæld så snaps i til mønten igen er synlig.
> >
> > > Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
> >
> > Gør den nu også det, eller er det bare hvad vittigheden påstår?
>
> Jeg har ikke selv prøvet det (da jeg ikke drikker kaffe, og snaps kun
> i små glas), men jeg har hørt følgende argument for at mønten ikke
> skulle blive synlig igen, uanset hvor meget snaps man tilsætter:
>
> Grunden til at man ikke kan se mønten efter kaffen er hældt i, er at
> kaffen indeholder partikler, der bremser lyset. Ved tilstrekkeligt
> meget kaffe, vil der (statistisk set) være partikler nok til at enhver
> lysstråle bliver standset af en partikel. Det samlede antal partikler
> i kaffen ændres ikke ved at der fyldes klar væske i den, så den
> statistiske chance for at en lysstråle bremses af en partikel bliver
> ikke mindre ved fortynding (faktisk bliver den en smule større, da
> nogle af de partikler, der før lå lavere end møntens øverste kant, nu
> ligger over kanten).
>

Hold da op. Så hælder man en kop kaffe i havet bliver det sort? Stærke
sager...

mvh Jeppe

> Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)
>



Mads Jungersen (01-12-2001)
Kommentar
Fra : Mads Jungersen


Dato : 01-12-01 13:07


> Hold da op. Så hælder man en kop kaffe i havet bliver det sort? Stærke
> sager...
>

Nej det gør det selvfølgelig ikke. Du kan ikke sammenligne havet med en kop,
en... Det bevis som Erik før er for en kop med lige kanter... Det gælder
ikke for en kop med skrå kanter... For at føre bevis for Erik G's påstande
er der nogle ting man skal tage højde for

1: Koncentrationen af kromofore partikler
2: Længden lys vejen (både ned og op igennem væsken)
3: Sandsynligheden for at en partikel rammes af en foton
4: Antallet af fotoner udsent fra lys kilden

Det burde være nok til at bevise føre bevis for Erik G's påstand... men husk
at den kun gælder for en kop med lige kanter.

Når men altså lad os sige at du har din kop kaffe med de kromofore
partikler. Nu fortynder man så det hele med snaps... Nu kan du se længre ned
i kaffen, ingen tvivl om det, men samtidig har du hævet vand dybden så du
kan altså stadig ikke se mønten. Vel og mærket hvis vi antager at der er
tale om en kop med lige kanter... Hvis man tager en kop med skrå kanter vil
det være muligt at komme til at se mønten ingen... hm... Jeg vil over veje
et teoretisk bevis for disse påstande...



Lasse Reichstein Nie~ (04-12-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 04-12-01 14:48

"Mads Jungersen" <Jungersen@hotmail.com> writes:

> > Hold da op. Så hælder man en kop kaffe i havet bliver det sort? Stærke
> > sager...
> >
>
> Nej det gør det selvfølgelig ikke. Du kan ikke sammenligne havet med en kop,
> en... Det bevis som Erik før er for en kop med lige kanter... Det gælder
> ikke for en kop med skrå kanter...

Faktisk bliver det sværere og sværere at se mønten. Mønten har en højde,
og den del af kaffen der ligger ved siden af mønten, og ikke over,
påvirker ikke synligheden. Når man fortynder bliver der færre
kaffe-partikler i den del til at blokere for lyset, så der kommer flere
over mønten.

Bare en tanke
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@daimi.au.dk
This message may be reproduced freely for non-commercial purposes.
"... but where do you want to go tomorrow?"

Simon Kristensen (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kristensen


Dato : 28-11-01 14:20

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit Tue Lehn-Schiøler <tuels@worldonline.dk>
>
> > Hæld kaffe på til du ikke kan se mønten.
> > Hæld så snaps i til mønten igen er synlig.
>
> > Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
>
> Gør den nu også det, eller er det bare hvad vittigheden påstår?

Jeg har engang forsøgt. Der var tale om kaffekrus med en eller anden
pastelfarve på indersiden, så det var ikke de sædvanlige hvide
kaffekopper fra vor bedstemors dage. Jeg kan med stor sikkerhed sige,
at vi aldrig fik øje på mønten igen. Vores kaffe blev forfærdelig
lunken og havde en stærk kommen-smag, og min kumpan og jeg blev vist
ca. en halv flaske snaps fattigere.

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the
mathematicians have made a covenant with the devil to darken the
spirit and to confine man in the bonds of Hell. -- St. Augustin

(Heidi Sjursen) (28-11-2001)
Kommentar
Fra : (Heidi Sjursen)


Dato : 28-11-01 14:24

[Simon Kristensen]
>
> Jeg har engang forsøgt. Der var tale om kaffekrus med en eller anden
> pastelfarve på indersiden, så det var ikke de sædvanlige hvide
> kaffekopper fra vor bedstemors dage. Jeg kan med stor sikkerhed sige,
> at vi aldrig fik øje på mønten igen. Vores kaffe blev forfærdelig
> lunken og havde en stærk kommen-smag, og min kumpan og jeg blev vist
> ca. en halv flaske snaps fattigere.

Man skal huske å utføre eksperimentet i en kopp med rette kanter (altså
ikke en som skrår utover). Og så skal det selvfølgelig være orntli' karsk,
altså kaffe med god (?!), nordtrøndersk heimert! Og siste setningen i
"reglen" er selvfølgelig den viktigste: "Så skal man drikke til man ser to"
(mønter altså). %)


Heidi Sjursen


--
http://www.sofar.dk

Niels P Sønderskov (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 29-11-01 02:52

"Tue Lehn-Schiøler" <tuels@worldonline.dk> wrote in message
news:3C049E50.E46BD5BF@worldonline.dk...

> Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
> stedet.

Et fuldstændig latterligt og uvidenskabeligt forsøg. Hvis du vil vide
noget må du selvfølgelig bruge snaps!

Niels


Brian Lund (30-11-2001)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 30-11-01 03:00

Nej...

"Niels P Sønderskov" <npsonder@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3c05949d$0$31411$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Tue Lehn-Schiøler" <tuels@worldonline.dk> wrote in message
> news:3C049E50.E46BD5BF@worldonline.dk...
>
> > Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
> > stedet.
>
> Et fuldstændig latterligt og uvidenskabeligt forsøg. Hvis du vil vide
> noget må du selvfølgelig bruge snaps!
>
> Niels
>



Jens B. (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Jens B.


Dato : 29-11-01 11:35

"Tue Lehn-Schiøler" <tuels@worldonline.dk> wrote in message
news:3C049E50.E46BD5BF@worldonline.dk...
> Læg en mønt i en kop.
> Hæld kaffe på til du ikke kan se mønten.
> Hæld så snaps i til mønten igen er synlig.
>
> Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
> Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
> stedet.

Ved ikke liige, om det er samme forhold, der gør sig gældende hér: Hæld vand
i en kop mørk te, og der sker ikke meget med farven. Hæld citronsaft i en
kop mørk te, og den bliver straks helt lys og gennemsigtig. Kanske en
reaktion med garvesyren? Indeholder kaffe ikke også garvesyre (omend i meget
mindre mængde) og kan snaps have samme effekt som citronsaft?

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen



Leif Chr. Andresen (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Leif Chr. Andresen


Dato : 29-11-01 20:59

Tue Lehn-Schiøler skriver:
>
> Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
> Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
> stedet.

Måske er det lige det, der er pointen: Man skal bare fylde op med snaps
til randen af kaffekoppen, og så være ligeglad med om man kan se mønten
eller ej.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen
Husk når du svarer så skriv efter det du citerer,
og klip overflødigt væk, så er alle glade.


Hallum (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Hallum


Dato : 29-11-01 23:25

Den morsomme udgave går på at
starte med at hælde snaps i og fortsætte
indtil man ikke kan se mønten *S*



Henning Makholm (30-11-2001)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 30-11-01 12:44

Scripsit "Leif Chr. Andresen" <Andresen@familie.tele.dk>
> Tue Lehn-Schiøler skriver:

> > Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
> > Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
> > stedet.

> Måske er det lige det, der er pointen: Man skal bare fylde op med snaps
> til randen af kaffekoppen, og så være ligeglad med om man kan se mønten
> eller ej.

Mere sandsynligt: Fyld op med snaps til randen af kaffekoppen, og
*bliv ved* med at poste snaps i indtil tilstrækkelig meget
kaffeopløsning er løbet ud over kanten til at resten er klart nok til
at se mønten.

Kræver en stor underkop.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Brian Lund (30-11-2001)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 30-11-01 03:02

Æhh, jeg tror at det måske har noget med den kemiske ligevægtsforskydning at
gøre :)

"Tue Lehn-Schiøler" <tuels@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:3C049E50.E46BD5BF@worldonline.dk...
> Læg en mønt i en kop.
> Hæld kaffe på til du ikke kan se mønten.
> Hæld så snaps i til mønten igen er synlig.
>
> Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
> Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
> stedet.
>
>
> Mvh. Tue



Palle Jørgensen (04-12-2001)
Kommentar
Fra : Palle Jørgensen


Dato : 04-12-01 14:50

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@harald.daimi.au.dk> writes:

> Faktisk bliver det sværere og sværere at se mønten. Mønten har en
> højde, og den del af kaffen der ligger ved siden af mønten, og ikke
> over, påvirker ikke synligheden. Når man fortynder bliver der færre
> kaffe-partikler i den del til at blokere for lyset, så der kommer
> flere over mønten.
>
> Bare en tanke

Snapsen skærmer vel også. Altså endnu sværere...

--
Palle Jørgensen, Stud.Scient., BSc

<URL:http://www.ifa.au.dk/~pallej/>
<URL:mailto:pallej@ifa.au.dk>

Tue Lehn-Schiøler (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Tue Lehn-Schiøler


Dato : 07-12-01 13:59

> Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
> stedet.

Et nyt forsøg viser at det heller ikke virker med husholdningssprit.
Til gengæld kommer der nogle mærklige hvide 'klumper' i kaffen. Det ser
nu ud som om der er puttet et stykke brød ned i kaffen.

Det spændende er selvfølgelig om snaps vil have samme effekt eller om
det er kommen der gør kaffen gennemsigtig.

Tue

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste