Bedste MB
Fra : Martin K. Henrichsen

Dato : 25-11-01 22:20

Har en T-Bird 1,4. Hvad er det bedste/hurtigste MB?
Tak for alle bud.
Martin.

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 25-11-01 22:58

Martin K. Henrichsen <martinknud@hotmail.com> skrev:

> Har en T-Bird 1,4. Hvad er det bedste/hurtigste MB?

Et med VIA KT266a chipsæt.

Mærket er næsten underordnet, de er stort set lige hurtige +/- et par
% til begge sider.
EPoX 8KHA+ er billigt, men har ikke onboard RAID og 6 kanals lyd, det
har Asus derimod, men det noget er dyrere som EPoXs.
Abit er ude med et som også har USB-2.

Skal du bruge on-board lyd og RAID og vil du overclocke, så er svaret
Asus A7V266-E.
Skal du ydermere bruge USB-2, så er Abit et eller andet....
Hvis du ikke skal bruge on-board lyd og RAID, men vil overclocke, så
er EPoX 8KAH+ svaret.
Vil du ikke engang overclocke og skal det være billigt, så er ECS
K7S5A et godt bud. Dette board gør brug af SiS735 chipsættet, hvilket
skulle være helt okay til prisen.
Soltek laver også gode billige boards...
MSI laver gode, men lidt dyrere boards...

Jeg har nævnt de 4 mest omtalte mærker, men der er mange flere som er
lige så gode - måske endda bedre?!

Jeg har selv et EPoX 8KHA+ og er ok til freds med det, men kunne godt
have brugt et med RAID nu.

--
Mvh:
Rasmus.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 25-11-01 23:46

EPoX KHA+

Jonny.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-11-01 08:25

On Sun, 25 Nov 2001 22:19:57 +0100,
Martin K. Henrichsen <martinknud@hotmail.com> wrote:
> Har en T-Bird 1,4. Hvad er det bedste/hurtigste MB?

Hvis du kører Linux, så kan du bruge næsten alt.

Hvis du er dum nok til primært at køre Windows, så er der
mange problemer med alle ikke-Intel bundkort, idet der er
meget blandet kvalitet af Windows support med drivere etc.

VIA er ikke gode nok til at lave ordentlige BIOS/Drivers.
SiS er heller ikke optimalt. Ingen kendskab til AMD chipsæt.

Kører selv med Epox KTA3+Pro, og det virker upåklageligt
i Linux / Windows 2000, men har problemer med at det
ødelægger data i WinXP med MS drivere til RAID controlleren,
(som kører i normail, ikke-RAID mode), og min CD-RW forsvinder
med de seneste Epox drivere som ikke ødelægger data.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 26-11-01 12:17

> Hvis du kører Linux, så kan du bruge næsten alt.

Ja, men det kan du også med Windows...

> Hvis du er dum nok til primært at køre Windows, så er der

Tak. Der trådte du så lige over halvdelen af denne gruppe over tæerne. Det
har måske ikke noget med at gøre om man er dum nok, men snarere om man har
lyst til at sætte sig ind i et for den almindelige bruger meget indviklet
styresystem, hvori de fleste spil og programmer, som anvednes rundt omkring
enten ikke kan køre eller skal emuleres. Hold venligst dne slags udtalelser
væk... Det kan give bagslag...

> mange problemer med alle ikke-Intel bundkort, idet der er
> meget blandet kvalitet af Windows support med drivere etc.

Ja, det er der. Nogle firmaer, især skodmærkerne er meget lang tid om at
opdatere fx BIOS eller drivere. Men man KUNNE jo også gøre som dig, (det der
med at give bagslag) og spørge om man er dum nok til at køre med Intel, som
koster dobbelt og yder dårligere... Men det gør jeg ikke.

> VIA er ikke gode nok til at lave ordentlige BIOS/Drivers.
> SiS er heller ikke optimalt. Ingen kendskab til AMD chipsæt.

Hvad er der galt med Via? Bortset fra at de ca er de hurtigste chipset på
markedet? Jeg har haft en masse forskellige platforme, CPU'er og chipset og
jeg kan ikke sige at det ene er bedre end det andet. Skulle jeg sige noget,
ville det blive at mine favorit-chipset er AMD760, Intel BX 440, Via KT133A
og Via KT266A. Til gengæld hadede jeg Via KT133 og Intel 815... Så det må jo
være forskelligt fra person til person, hvad man kender/har erfaringere med.

Desuden har ECS's K7S5A med SIS DDR til Athlon vundet flere tests, fordi de
var både billige, hurtige og stabile, så din påstand om at SiS ikke er
optimalt er også en der skla tages med et hvis forbehold.

> [...]
> (som kører i normail, ikke-RAID mode), og min CD-RW forsvinder
> med de seneste Epox drivere som ikke ødelægger data.

Et bundkort KAN være defekt. Det kan også være Windows som har fejlen. De
problemer du har der, kan umiddelbart have noget med alle de ting du nævner
at gøre.

Jonny.

Fra : Jakob M

Dato : 26-11-01 13:46

> Hvis du er dum nok til primært at køre Windows,

*PLONK*