Havregryn
Fra : Lars Spicker Olesen

Dato : 21-11-01 11:14

Hvad er det nu for et stof, der findes i rå havregryn, og som efter
sigende skulle virke afkalkende på knoglerne?

Spicker

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-11-01 16:03

Lars Spicker Olesen skrev:

> Hvad er det nu for et stof, der findes i rå havregryn, og
> som efter sigende skulle virke afkalkende på knoglerne?

Mon ikke det er fytin du tænker på?

Fytin virker ikke afkalkende på knoglerne, men hæmmer optagelsen af kalk,
magnesium og jern. Uden at vide det vil jeg tro at fytin ikke er noget
problem med mindre man har en overdreven indtagelse af fx rå havregryn.
På <http://www.phytin.com/4usage.html> anbefales fytintabletter ligefrem
til bl.a. stimulering af dannelse af knoglevæv...

Er der ikke nogen friske bromatologer på linjen?

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-11-01 16:22

> Fytin virker ikke afkalkende på knoglerne, men hæmmer optagelsen
> af kalk, magnesium og jern.

Jeg glemte at skrive at fytin kan spaltes af enzymet fytase, som ofte
findes i samme næringsmidler som fytin (men desværre ikke i havregryn,
ser det ud til).

Måske er der flere oplysninger på

   <http://www.google.com/search?q=fytin+fytase>
   <http://www.google.com/search?q=phytin+phytase>

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-01 21:04

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>magnesium og jern. Uden at vide det vil jeg tro at fytin ikke er noget
>problem med mindre man har en overdreven indtagelse af fx rå havregryn.

Fytin findes også i friskbagt rugbrød, men nedbrydes mens det
afkøler. Jeg ved ikke noget om tid-mængde-forholdet.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-11-01 21:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> Fytin findes også i friskbagt rugbrød, men nedbrydes mens det
> afkøler. Jeg ved ikke noget om tid-mængde-forholdet.

Hm, jeg har altid lært at fytin findes i rugmel, men bliver hydro-
lyseret af fytase under indsyrningen.

Jeg må vist lige ud at surfe lidt.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-11-01 21:30

> Jeg må vist lige ud at surfe lidt.

Der findes et par PDF-filer om fytin og rugmel, dem har jeg ikke læst,
men i en artikel¹ fra Økonomaforeningen kan man bl.a. læse:

»I kornets skaldele findes fytin, som danner svært opløselige
salte samen med blandt andet zink, jern og kalcium og hindrer
at mineralerne udnyttes fuldt ud. Alligevel vil vi få flere
nærinsstoffer ved at spise fuldkornsmel med fytin end ved at
bruge sigtet mel. Fytin kan desuden nedbrydes af enzymet fytase
i kornet og erfaringen fra forsøg på bageriet Aurion viser, at
det sker bedst ved lange hæve- og bagetider og ved syrning.«

(stavefejlene er Økonomaforeningens egne).

Yderligere oplysninger kunne være interessante.

// Klaus

¹) <http://www.oekonomaforeningen.dk/nyhed/00.cases/1999.17.broed_af_det.html>