Spm. om bakterier??
Fra : Finn Jensen

Dato : 15-11-01 00:05

Hej alle,

Jeg prøver at finde svar på et spørgsmål som vi diskuterer i akvarie
gruppen.

Det drejer sig om spagnum som bundlag i akvarier og for at uddrive luften og
farvestoffet i spagnumen så "udvander" man det ved hjælp at kogning.

Imiddlertid skulle der eftersigne være nogle gavnlige mikro bakterier i
spagnum som skulle være gavnlig for vandmiljøet i et akvarie.

Men nu er spørgsmålet om bakterier bliver slået ihjel ved kogning eller ej
??. Lopper og andre skadedyr mister jo livet ved omkring 60 grader eller
minus 8 grader men hvordan forholder det sig med bakterier ??.

Er der evt. en alternativ måde at uddrive luft og farvestoffet i spagnum på
uden at slå disse bakterier ihjel hvis en kogning slår dem i hjel??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-11-01 01:55

Finn Jensen skrev:

> Er der evt. en alternativ måde at uddrive luft og farvestoffet i
> spagnum på uden at slå disse bakterier ihjel hvis en kogning slår
> dem i hjel??

Uden at have afprøvet det vil jeg foreslå at man lægger sphagnumen i
blød i akvariet et stykke tid (nogle timer? natten over?) inden man
koger det. Hvis det er rigtigt at der findes gavnlige bakterier i
sphagnumen, vil de på den måde få lejlighed til at "diffundere" over
i akvarievandet.

Hvis brunfarvningen er et problem ved denne metode, så læg i stedet
sphagnumen i blød i en skål eller spand, og tilsæt så lidt af iblød-
lægningsvandet til akvariet efter et passende stykke tid, hvorefter
sphagnumen kan koges som normalt.

Alternativt: kog den købte sphagnum som normalt. Tag dernæst en
håndfuld levende sphagnum fra en højmose og pres den medfølgende
væske ned i akvariet.

// Klaus

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-11-01 19:51

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en
> Hej alle,

-klip-

> Imiddlertid skulle der eftersigne være nogle gavnlige mikro bakterier i
> spagnum som skulle være gavnlig for vandmiljøet i et akvarie.

Der er bakterier og andre mikroorganismer i akvariet - både gavnlige
og skadelige.
Men hvilken gavnlig effekt skulle bakterier fra sphagnum
have på vandmiljøet? Den eneste jeg kunne forestille mig kunne være
at hæmme udviklingen af skadelige svampe/bakterier.
Derimod har sphagnum en forsurende effekt der hæmmer svampe- og
algevækst - mon ikke det er den effekt, der menes?
Der er ingen grund til at koge sphagnum.

> Men nu er spørgsmålet om bakterier bliver slået ihjel ved kogning eller ej
> ??. Lopper og andre skadedyr mister jo livet ved omkring 60 grader eller
> minus 8 grader men hvordan forholder det sig med bakterier ??.

Ja. Kun sporedannende bakterier overlever kogning. Og dem er der ikke
tale om her.
Der er ingen ide i at uddrive luften i materialet, der forbruges af
organismerne
i akvariet. I forvejen har du måske en luftpumpe? Den er god til at skabe
vandbevægelse, mindre til at ilte vandet.

Per A. Hansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-11-01 20:18

Per A. Hansen skrev:

> Der er ingen grund til at koge sphagnum.

Jo, så koger man nemlig luften ud af sphagnumen så den bliver
liggende på bunden i stedet for at flyde rundt i akvariet.

// Klaus

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-11-01 19:30

Klaus Alexander Seistrup <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en

> Jo, så koger man nemlig luften ud af sphagnumen så den bliver
> liggende på bunden i stedet for at flyde rundt i akvariet.

OK.
Man kan også putte det i en stofpose og tynge det ned!
Det kan have visse fordele.

Per A. Hansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-11-01 22:06

Per A. Hansen skrev:

> OK.
> Man kan også putte det i en stofpose og tynge det ned!
> Det kan have visse fordele.

Til gengæld er det mindre dekorativt.

// Klaus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-01 22:22

> [...]
>
> Imiddlertid skulle der eftersigne være nogle gavnlige mikro bakterier i
> spagnum som skulle være gavnlig for vandmiljøet i et akvarie.

Få en slat bundvand fra et akvarium der fungerer godt. Hvis der i dit
akvarium så er betingelse for at de lever videre, skal to bakterier snart få
de børn der skal til, så i princippet er mindre end en knivspids rigeligt.
Er betingelserne imidlertid ikke til stede, kan du tilføre alt det du vil,
det vil kun virke kort, eller slet ikke. Jeg vil endda stille store
spørgsmål ved om det overhovedet er nødvendigt at pode. Du har allerede
podet med dine indkøb af fisk og planter. Hvis du fylder groft
filtermateriale i dit filter kan det køre i månedsvis, du behøver/må ikke at
rense det, det bliver så godt som selvrensende og der bliver den rette
balance i akvariet, næsten uden alger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mathness

Dato : 17-11-01 18:21

In article <3bf586d3$0$87724$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Preben Riis
Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

> Få en slat bundvand fra et akvarium der fungerer godt. Hvis der i dit
> akvarium så er betingelse for at de lever videre, skal to bakterier
> snart få de børn der skal til, så i princippet er mindre end en

Jeg troede det var storken der kom med børn ;)

--
.~. Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k
/V\