ADSL tele dk ip netværk problem
Fra : Christian Birkedal

Dato : 27-11-01 15:33

Hjælp mig venligst!

Jeg har Teledanmarks bredbånds ADSL, og har for at køre mine 3 computere i
netværk
købt 2 ekstra ipadresser.
Jeg køre 2 maskiner med win 98SE - og 1 med win 2000.
Jeg får imidlertidigt ip adresser der ikke passer sammen, for selvom ALLE 3
computere
er i samme WORKGROUP og der ikke er blevet ændret på instillingerne, kan kun
de 2 af dem se
hinanden i netværket. ALLE 3 kan komme på Internet.
Hvad skal jeg gøre for at alle tre kan se hinanden i det interne netværk.

PLEASE hjælp mig hurtigt da jeg er ved at gå AMOK!

Venlig hilsen

Christian Birkedal

Fra : Benjamin Wivel

Dato : 27-11-01 18:21

Hej Christian

Jeg er lige løbet ind i samme problem som dig. Jeg/vi har to 2000 maskiner
og en 98 maskine. Indtil idag har alle maskinerne haft ip adresser således:
yy.yy.239.xxx (y'erne er for at skjule mig lidt i dette offentlige forum
. Altså det var kun de tre x'er der var forskellige fra maskine til
maskine.
I går, under noget andet bøvl med TDC, fik den ene 2000 maskine en ny
adresse således: yy.yy.173.xxx, hvorefter den ikke kan se de andre maskiner
og vice versa!
Altså hvis de første tre ciffersæt i ip adressen ikke se ens, virker det
lokale netværket ikke.
Meget irriterende.

Hvis du har lagt mærke til det, har dine maskiner næsten altid den samme ip
adresse hver gang du starter dem op, da, som TDC forklarede, deres DHCP
server, som tildeler ip adresser til kunderne, forsøger så vidt muligt, at
tildele den samme hvergang maskinen tændes. Han forklarede at den
identificerer det ?slot?-nummer som netkortet har i bundkortet, hvilket er
det samme heletiden, og tildeler ip-adressen derefter. På den måde får
netkortet, så vidt muligt, samme ip adresse hver gang.

Han forklarede mig tre løsninger, for at få en ny ip

1. I dos-promten skrives: ipconfig /renew
Så gentildeles netkortet en ipadresse, måske en ny, men sandsynligvis den
samme som før, jfr ovenstående forklaring.

ellers prøv først at skrive ipconfig /release og derefter
ipconfig /renew
men det gjorde ingen forskel hos mig.

ellers prøv ipconfig /renew_all i ovenstående løsning, men det
hjalp ikke hos mig.

2. I dos promten skriver du igen, ipconfig /release og slukker din PC i over
en time. Tænd den igen og håb på at du nu har fået en ny ip. (det er det jeg
er igang med nu....) Jeg tror dog ikke på den løsning. Han forklarede at
hver time skiftes der ip fra TDCs side, men når TDCs DCHP-server for så vidt
muligt gentildeler kundernes PCer den samme ip, kan jeg ikke se hvorfor den
mulighed skulle kunne løse problemet!!

3. Sidste mulighed er at slukke din PC og fysisk flytte dit netkort til et
andet slot i bundkortet, og starte PCen igen. Derved opfatter TDCs
DCHP-server din PC som helt ny på nettet og tildeler den en ny adresse,
fordi det nye slot har et andet nr end det forrige.
Den løsning tror jeg virker, men har ikke prøvet den af endnu! Den er
besværlig og det er irriterende at det er den eneste mulighed. Her skal det
så siges at det jo slet ikke er en garanti for at den ny ip man får, er af
den struktur man ønsker! Det må jo betyde at man kan ende med at flytte sit
netkort frem og tilbage i sin maskine, indtil den ønskede ip adresse opnås!!

Jeg må lige sige, at jeg ikke er IT expert, hvorved de forklaringer jeg
giver ikke med sikkerhed er rigtige. Men jeg synes de lyder fornuftige, ud
fra de oplysninger jeg har.

Jeg skriver et nyt indlæg når, jeg selv har prøvet 3. mulighed.

Og er meget interesseret i erfaringer / løsninger fra folk, som har /haft
samme problem som jeg.

MVH

Benjamin Wivel

Fra : Henrik Dissing

Dato : 27-11-01 19:38

On Tue, 27 Nov 2001 18:20:38 +0100, Benjamin Wivel wrote:

> [...]
>det samme heletiden, og tildeler ip-adressen derefter. På den måde får
>netkortet, så vidt muligt, samme ip adresse hver gang.

Det tror jeg simpelthen ikke på. Hvert eneste netkort i verden har en
såkaldt MAC adresse som identificerer det unikt, uanset hvilken computer og
slot det sidder i. Denne adresse er det nødvendigt at "nettet" kender for at
det hele virker som det skal, så det eneste fornuftige vil da være at DHCP
serveren bruger det til genkendelse i forbindelse med gentildeling af
IP-adressen. Derimod lyder det som det rene galimatias at forestille sig at
DHCP-serveren skulle være interesseret i hvilken PCI-slot et netkort sidder
i.

Men det ville desværre ikke være første gang at TDC's telefonpassere fyrer
en til lejligheden opfundet røverhistorie af.

>Han forklarede mig tre løsninger, for at få en ny ip

[snip]

Jeg forstår ikke hvad du forventer at få ud af alt det besvær. Håber du på
til sidst at ramme plet og få en IP-adresse på det samme subnet som før? Jeg
ved ikke hvor mange forskellige subnets der er, men det lyder ret
optimistisk i mine ører.

I det hele taget synes jeg det lyder ret så farligt at lade sine lokale
computere dele data over et offentligt netværk, men det er en anden sag.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Benjamin Wivel

Dato : 27-11-01 20:45

Hej Henrik

Godt at blive bekræftet i at der er nogen der er klogere end TDC!!

> [...]
at
> DHCP-serveren skulle være interesseret i hvilken PCI-slot et netkort

Det var netop det ord han brugte, MAC adresse, jeg kunne bare ikke huske
det. Men som sagt sagde han det ville hjælpe at flytte netkortet fysisk,
hvilket nu rigtigt nok lyder som det rene Galimatias!

> [...]
Jeg
> ved ikke hvor mange forskellige subnets der er, men det lyder ret

Jeg havde forventninger om at den ville skifte ip, men ikke at den ville
blive bedre eller tættere på hvad man kunne ønske sig!

Men er du sikker på at den ikke skifter ip ved slot skifte? Jeg vil
alligevel prøve en enkelt gang af nysgerrighed.

> I det hele taget synes jeg det lyder ret så farligt at lade sine lokale
> computere dele data over et offentligt netværk, men det er en anden sag.

Med hensyn til din skepsis ved netværk og fildeling med resten af nettet,
kan jeg ikke se at det skulle være mere farligt, at have tre PCere med tre
Globale iper end en PC og et globalt ip? Man deler da ikke sine filer mere
af den grund? Foriøvrigt har jeg/vi Firewall på med regler der tillader de
andre to PCeres ip adresser. Det virker nogenlunde, dog ikke altid efter
hensigten.

Om så en firewall er en sikkerhed, er så en anden diskussion!

Men jeg/vi ville meget gerne høre om du ved hvad man kan gøre ved dette
problem, eller om nogle andre har et forslag eller to?

MVH

Benjamin Wivel

Fra : Henrik Dissing

Dato : 28-11-01 00:25

On Tue, 27 Nov 2001 20:45:28 +0100, Benjamin Wivel wrote:

>Men er du sikker på at den ikke skifter ip ved slot skifte? Jeg vil
>alligevel prøve en enkelt gang af nysgerrighed.

Sikker er et stærkt ord, men hvis den rent faktisk gør det vil jeg vælge at
se det som en tilfældighed, medmindre nogen kan overbevise mig om det
modsatte.

> [...]
>Globale iper end en PC og et globalt ip? Man deler da ikke sine filer mere

Jo, hvis man adskiller de to netværk rent fysisk, og så bruger noget
hardware eller software til at route imellem dem, er det noget nemmere at
beskytte sig. Men igen, det er en anden sag, og jeg ønsker ikke at give det
fejlagtige indtryk at jeg er ekspert i netværkssikkerhed. Tag det evt. op i
dk.edb.sikkerhed.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Lars

Dato : 28-11-01 01:30

<benjamin@wivel.nu> wrote:

> [...]
>yy.yy.239.xxx (y'erne er for at skjule mig lidt i dette offentlige forum

Ja, du er jo nærmest usynlig: 80.62.239.113

[klip: en omgang TDC-supporter-fantasi]

>Og er meget interesseret i erfaringer / løsninger fra folk, som har /haft
>samme problem som jeg.

Gerne.

Hvis dit problem bare består i manglende fildeling så installer
NetBEUI eller IPX.

Hvis du af en eller anden grund insisterer på at at bruge TCP/IP
internt (det har jeg brug for) så er der to løsninger:

1. Sæt to netkort i hver maskine
2. Tildel dine netkort to IP-adresser (en via DHCP og en
statisk).

Hvis du ikke kender til brugen af regedit så glem nr. 2, men hvis
det ikke afskrækker dig er her en lynvejledning:

Under Win95/98/ME:

Start med at læse
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q156/7/72.asp>
og som 'IPAddress' og 'IPMask' skriver du henholdsvis
0.0.0.0,192.168.0.1 & 0.0.0.0,255.255.255.0 så bliver det DHCP og
en statisk.

Win2K & XP:
Sæt maskinen op til DHCP

I registreringsbasen skal du gå ind under
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\
hvor du så skal lege 'Gæt et NIC', mit hed
{699AC4A5-2F51-467A-A542-EDF07445806B}

Under denne streng skal du finde punktet
'IPAddress' hvor du skriver
0.0.0.0
192.168.0.2

og punktet 'SubnetMask' hvor du skriver
0.0.0.0
255.255.255.0

Alt sammen naturligvis på eget ansvar, men det virker fint her
hos mig og de andre steder jeg har prøvet det.

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Christian Birkedal

Dato : 28-11-01 12:48

Jeg kan se at mange har samme skodproblem som jeg...
Men der er åbenbart ingen der har en bedre løsning end TDC.
Tilfældige håbefulde og til tider ganske fantasifulde løsningsforslag uden
nogen form
for hold i virkligheden.
TDC´s service i denne sag er under al kritik og jeg har valg på baggrund af
flere
tilbagemeldinger, at føre sagen til forbrugerrådet :

Det kan jo ikke være rigtigt at man kan ringe ind og bestille ev vare og
derefter blive nægtet AL surport
eller hjælp til at løse problemet.

Christian

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-11-01 17:38

Christian Birkedal wrote:

> [...]
>flere
>tilbagemeldinger, at føre sagen til forbrugerrådet :

Det vil ikke føre til noget.

Du har bestilt en vare. Den vare består af et antal dynamiske
IP-adresser. Du får et antal dynamiske IP-adresser. TDC har overholdt
deres kontrakt med dig.

>Det kan jo ikke være rigtigt at man kan ringe ind og bestille ev vare og
>derefter blive nægtet AL surport
>eller hjælp til at løse problemet.

Hvad står der i dine kundevilkår?

XFUT: dk.forbruger (svar på dette indlæg havner i dk.forbruger)

--
"'Gid man var ligeså smart som dig.' - Christian Andersen i
tele.koncern.intranet.pil" - Lars Kyndi Laursen i dk.edb.internet

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Benjamin Wivel

Dato : 28-11-01 16:28

Hej Igen

Jeg testede om den skiftede ip ved fysisk flytning af netkortet.... og
resultatet...

STADIG SAMME IP! Haha

som forventet.

hmm Vil prøve det med NetBEUI eller IPX. Hvis det bliver løsning nr 2. kan
det være jeg skal ha lidt hjælp med det gæt der....

Hmmm hvordan kunne du finde min ip?

MVH

Benjamin Wivel

Fra : Benjamin Wivel

Dato : 28-11-01 16:33

Til Lars

Ahaaa i under egenskaber, detajler.... smart.

Så må din være : 62.243.177.43 ?

ja usynlig er man ikke....

MVH

Benjamin Wivel