/etc/pam.d/su
Fra : Lasse Jensen

Dato : 27-11-01 08:24

Jeg har et problem, min Sun maskine med RedHat 6.2 har gjort underlige
ting ved sit filsystem, hvilken resulterede i at ovennævnte fil fyldte
omkring 2 gb, hvilket må siges at være godt klaret på en 600 mb disk.
Anyway, jeg slettede filen og kopierede en over fra min anden maskine,
en Intel med RadHat 7.0. Problemet er nu bare at når jeg skriver su -
eller su [bruger] får jeg bare en besked om at kodeordet er forkert,
uden at den overhovedet har spurgt om et. Nogen dar har en idé om
hvordan jeg retter den fejl?
---
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 27-11-01 12:55

Lasse Jensen skrev:

> [...]
> eller su [bruger] får jeg bare en besked om at kodeordet er forkert,
> uden at den overhovedet har spurgt om et. Nogen dar har en idé om

Har du tjekket at den fil du har kopieret ind er i orden?
RPM har en mulighed for at undersøge om de filer en pakke
har installeret er i orden. Hvis filen ikke er i orden bør
du geninstallere pakken.

Jacob
--
"There is a slight error in the exponent" - quantum vaacum
mass is 10^35 times the total dark matter mass

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 27-11-01 13:24

Lasse Jensen wrote:

> [...]
> eller su [bruger] får jeg bare en besked om at kodeordet er forkert,
> uden at den overhovedet har spurgt om et. Nogen dar har en idé om

Der er sikkert ændret et eller andet mellem RH 6.2 og 7.0 . Geninstal-
ler fra 6.2 installations CDen i stedet. Den pakke, det drejer sig om,
er sh-utils (tjek det med "rpm -qf /etc/pam.d/su").

Du har husket at køre fsck på maskinen ? /etc/passwd er næsten med
garanti ikke den eneste fil, der er blevet korrupt.

-Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 27-11-01 15:53

On Tue, 27 Nov 2001 13:23:50 +0100, Claus Rasmussen
<clr@cc-consult.dk> wrote:

>Der er sikkert ændret et eller andet mellem RH 6.2 og 7.0 . Geninstal-
>ler fra 6.2 installations CDen i stedet. Den pakke, det drejer sig om,
>er sh-utils (tjek det med "rpm -qf /etc/pam.d/su").

Det lyder jo egentlig som en indlysende idé...

>Du har husket at køre fsck på maskinen ? /etc/passwd er næsten med
>garanti ikke den eneste fil, der er blevet korrupt.

Nej, der er ikke problemer med nogen af de andre filer.
---

Fra : Lasse Jensen

Dato : 27-11-01 20:16

On Tue, 27 Nov 2001 14:53:07 GMT, rdx@worldonline.dk (Lasse Jensen)
wrote:

>Det lyder jo egentlig som en indlysende idé...

....bortset fra ar det viste sig ikke at virke... andre forslag?
---

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 27-11-01 22:37

Lasse Jensen wrote:

> ...bortset fra ar det viste sig ikke at virke... andre forslag?

Har du helt styr på rpm ? Hvis du geninstallerer en pakke vil den ikke
umiddelbart slette ændrede filer. Tjekkede du også, at su filen lå i
sh-utils pakken ? (Jeg kører RedHat 7.1/2 så jeg gætter kun).

-Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-11-01 13:48

On Tue, 27 Nov 2001 22:37:13 +0100, Claus Rasmussen
<clr@cc-consult.dk> wrote:

>Har du helt styr på rpm ? Hvis du geninstallerer en pakke vil den ikke
>umiddelbart slette ændrede filer. Tjekkede du også, at su filen lå i
>sh-utils pakken ? (Jeg kører RedHat 7.1/2 så jeg gætter kun).

[root@sun /root]# rpm -qf /etc/pam.d/su
sh-utils-2.0-5
[root@sun /root]#

.... så det må være den rigtige pakke... jeg instalerede den med

[root@sun /root]# rpm -ivh --force sh-utils-2.0-5.sparc.rpm
sh-utils
##################################################
[root@sun /root]#

---

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-11-01 14:06

Lasse Jensen wrote:

> ... så det må være den rigtige pakke... jeg instalerede den med
>
> [root@sun /root]# rpm -ivh --force sh-utils-2.0-5.sparc.rpm

Prøv lige med "ls /etc/pam.d" og se om der ikke ligger noget *.rpm* snask.

-Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-11-01 20:02

On Wed, 28 Nov 2001 14:06:01 +0100, Claus Rasmussen
<clr@cc-consult.dk> wrote:

>Prøv lige med "ls /etc/pam.d" og se om der ikke ligger noget *.rpm* snask.

Nej, det er der ikke noget af... men nu har jeg løst problemet ved at
pille ved telnet, så jeg kan logge ind som root derfra.
---

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-11-01 20:14

Lasse Jensen wrote:

> Nej, det er der ikke noget af... men nu har jeg løst problemet ved at
> pille ved telnet, så jeg kan logge ind som root derfra.

Det var godt. Jeg er nemlig også løbet tør for gode ideer

-Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-11-01 20:42

On Wed, 28 Nov 2001 20:14:17 +0100, Claus Rasmussen
<clr@cc-consult.dk> wrote:

>Det var godt. Jeg er nemlig også løbet tør for gode ideer

Anyway, tak for hjælpen.
---