Hvordan sænker jeg min KH-værdi?
Fra : Per Strandhauge

Dato : 26-11-01 23:27

Hej!
Jeg er interesseret i at få sænket min KH-værdi, da jeg gerne skulle have
min CO2 % til at stige i vandet.
Jeg er begyndt at tilsætte CO2 efter sukker - gær metoden.
Mine vandværdier er følgende: GH 12, KH 9 & pH 7,5 (pH-værdien er muligvis
lidt højere, da jeg måler pH-værdien ved farvesammenligning og min
farveskala går kun til 7,5)
Det skulle give et CO2 indhold på 8,54 mg/ltr (beregnet efter formlen: CO2 =
3 * KH * 10^(7 - pH)

For at sænke KH-værdien er det så ikke noget med at tilsætte saltsyre?
KH-værdien vil jo da vel ikke blive gradvis lavere efterhånden som tiden
går, vel? Den kommer vel op igen når man skifter vand?

Hilsen Per.

Fra : Per Strandhauge

Dato : 27-11-01 13:27

Per Strandhauge <bassist@fjernluftpost.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> KH-værdien vil jo da vel ikke blive gradvis lavere efterhånden som tiden
> går, vel? Den kommer vel op igen når man skifter vand?

Jeg tror at jeg har fundet svaret i en gammel tråd fra d. 26 maj 1999
skrevet af Claes Rasmussen efter et par timers søgning på Google Grups.

Her er et citat:
Du kan sænke din KH til ca. 3 (eller lavere), med HCl. Og derefter tilsætte
CO2.
Du skal tilsætte 4,2 g 30% HCl/100 l. For at fjerne 1 °KH i 100 l.
akvarievand. Derefter tilsætter du bare CO2 til pH er som du vil ha' det.
Jeg sænkede KH fra 7,5 til 3 på denne måde. Men pas på 4 g. 30% HCl frigiver
1 g CO2. Tilsæt HCl efter følgende metode:
Hver gang du skifter vand, tilsæt da kun HCl svarende til den udskiftede
del. Ex: 400 l akvarie, ugentlig vandskift= 100 l. tilsæt 10 ml. 30% HCl
opløst i 2 l vand, hver gang du skifter vand. Efter nogle uger er din KH
faldet til det ønskede.

Citat slut.

Det må vel være fremgangsmåden.
Hilsen Per.