FreeBSD og users
Fra : Daniel Blankenstiene~

Dato : 26-11-01 22:10

Hey

Kan man ikke gemme bestemte brugere (fx root) fra programmer som:
who
users
ps
top
samt andre.
Altså så man på ingen måder kan se at denne person er logget på?

(Jeg kører med FreeBSD på i386)

--
Mvh Daniel Blankensteiner
__________________________

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-11-01 08:23

"Daniel Blankenstiener" <dslb@linuxmail.org> writes:

> Kan man ikke gemme bestemte brugere (fx root) fra programmer som:

[...]

> Altså så man på ingen måder kan se at denne person er logget på?

Du har kildeteksten, du bør nemt kune indsætte en

next if ($user =~ /root/);

De rette sted (eller tilsvarende, hvis programmerne ikke er skrevet i
perl). Måske skal du helt ned og rette i kernen.

Der er mig bekendt ingen generel måde at skjule at man har brugere,
og ovenstående er nok en større opgave. Jeg er dog heller ikke helt
sikker på at jeg forstår pointen.

Du kan måske opnå hvad du vil ved at give alle dine brugerer hver
deres jail(8).

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Daniel Blankenstiene~

Dato : 27-11-01 10:34

Peter Makholm <peter@makholm.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:871yikllt0.fsf@xyzzy.adsl.dk...

> Du har kildeteksten, du bør nemt kune indsætte en
>
> next if ($user =~ /root/);
>
> De rette sted (eller tilsvarende, hvis programmerne ikke er skrevet i
> perl). Måske skal du helt ned og rette i kernen.
Ok, det må jeg jo så rode lidt med.

> Du kan måske opnå hvad du vil ved at give alle dine brugerer hver
> deres jail(8).
Jail(8)? Det har jeg ikke hørt om før.

mvh
db

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 27-11-01 09:25

> [...]

> top
> samt andre.
> Altså så man på ingen måder kan se at denne person er logget på?

Nej, ikke uden at hacke de forskellige tools, og det vil du ikke(!)

Men når det så er sagt, så bør du ikke logge på som root i tide og
utide - det er pænere, og mere sikkert, at logge på som dig selv, og
så su til root når, og kun når, du har behov for den store hat. At
køre generelt som root svarer til at tilsidesætte hele Unix's
sikkerhedssystem, og det er da synd.

Husk på, at næsten alle fejl sker 40 cm over tastaturet! Unix's
sikkerhedssystem hjælper til at begrænse skaden af disse fejl!

MvH
Karsten

Fra : Daniel Blankenstiene~

Dato : 27-11-01 10:36

Karsten Thygesen <kay@sonofon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:86d7248vti.fsf@kaytest.aalborg.dmt.dk...
> [...]
> utide - det er pænere, og mere sikkert, at logge på som dig selv, og
> så su til root når, og kun når, du har behov for den store hat.
Det gør jeg skam også

mvh
db

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 27-11-01 13:52

On Mon, 26 Nov 2001 22:10:07 +0100, Daniel Blankenstiener wrote:
> Hey
>
> Kan man ikke gemme bestemte brugere (fx root) fra programmer som:
> [...]

Ikke umiddelbart.

> Altså så man på ingen måder kan se at denne person er logget på?

Hvorfor vil du også det?

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Daniel Blankenstiene~

Dato : 27-11-01 15:27

Michael Lyngbøl <lyngbol@c.dk> skrev i en