æg der skimler
Fra : Steffen

Dato : 26-11-01 19:18

mine discus har lagt æg, men der er efter 2 dage begyndt at skimle,
skal der tilsættes noget,

kan det anbefales at anvende UV-filter ? og evt hvor mange watt til
250 liter ?

Fra : Ann Katrin Engen

Dato : 26-11-01 20:53

Det kan hende de ikke er befruktet. Hannen må være gammel nok, og ha
opparbeidet "bakteriekulturen" som gjør at han kan befrukte eggene.
Ubefruktede egg spises gjerne av foreldrene etter 2 døgn.

Ann-Katrin

Steffen <kirstine.mikkelsen@post1.tele.dk> skrev i
meldingsnyheter:3c0286fb.95244404@news.inet.tele.dk...

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 26-11-01 21:36

"Steffen" <kirstine.mikkelsen@post1.tele.dk> wrote in message

> mine discus har lagt æg, men der er efter 2 dage begyndt at skimle,
> skal der tilsættes noget,
>
> kan det anbefales at anvende UV-filter ? og evt hvor mange watt til
> 250 liter ?

Hej Steffen.
Først tillykke med dine øg, synd at de begyndte at skimle. JEg håber at det
kommer til at lykkes for dig snarest at få nye æg.
Så over til det du spørger om....
Jeg ved ikke lige noget om det med UV belysning, men vil du undgå at der
kommer skimmel på æggene (noget som så spreder sig til de evt befrugtede
æg - min erfaring), kan du putte en lille bitte dosis med svampemiddel i
vandet, fer hvor æggene er.
Nu ved jeg ikke lige hvordan man kan se om discusæggene er befrugtet, men
når mine corydoras lægger æg, vil de som er befrugtet blive enten sorte,
eller let brunlige. De som ikke er befrugtet forbliver perlehvide.
Jeg håber du kan bruge dette til noget fornuftig.
hilsen Ditte