Spøgsmål om bruger rettigheder - BSD
Fra : HIB

Dato : 26-11-01 11:19

Hvis man skal have lov til at sætte nogle baggrunds services op på en BSD
maskine, skal man så logge på med root ?
Eller kan man give de enkelte bruger andre rettigheder ?

f.eks. en af mine venner vil gerne sætte en ircbouncer op på min BSD, jeg
har så lavet en bruger til ham (jonas), hvis han så logger på med jonas, kan
han så kører make, osv. og gøre det han nu skal kunne, gennem ssh ?

--
Rune

Fra : Mickey

Dato : 26-11-01 14:27

"HIB" <not@valid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> han så kører make, osv. og gøre det han nu skal kunne, gennem ssh ?

han kan få problemer med "make install" hvis den skal installere i
system-bibliotekerne (hvilket kan undgåes ved at angive prefix'er), men
ellers skulle det ikke give nogle problemer.

Husk også, at det kun er root og privilligerede brugere der kan sætte
software til at lytte på porte >1024

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Henrik Larsson

Dato : 26-11-01 16:15

> Husk også, at det kun er root og privilligerede brugere der kan sætte
> software til at lytte på porte >1024

Det er nu porte under 1026.

Mvh Henrik

Fra : Mickey

Dato : 26-11-01 17:47

"Henrik Larsson" <henrik_l@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu porte under 1026.

der står 1024 eller 1023 i alle de dokumenter jeg har læst om det...

Fra : Kent Friis

Dato : 26-11-01 18:06

Den Mon, 26 Nov 2001 17:46:36 +0100 skrev Mickey:
>"Henrik Larsson" <henrik_l@mailme.dk> skrev i en meddelelse

>der står 1024 eller 1023 i alle de dokumenter jeg har læst om det...

Porte < 1024 eller porte <= 1023 er reserverede til root.

Bare lige for at slå det helt fast.

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang

Fra : Ostehapsen

Dato : 25-11-01 19:13

Kent Friis wrote:

> Porte < 1024 eller porte <= 1023 er reserverede til root.
>
> Bare lige for at slå det helt fast.
>
> Mvh
> Kent

ja, porte < 0x400 ;) ...

--
Aksel

Fra : Henrik Larsson

Dato : 29-11-01 11:18

> der står 1024 eller 1023 i alle de dokumenter jeg har læst om det...

Arghhh... Jeg mente også porte under 1024... Tastefejl...

Din syntax sagde bare det modsatte... Unskyld...

Mvh Henrik

Fra : Mickey

Dato : 29-11-01 15:40

> Din syntax sagde bare det modsatte... Unskyld...

hov ja, det ka jeg da godt se nu - sorry