Discus opstart
Fra : Kalle

Dato : 26-11-01 09:50

Hej gruppe

Er det muligt at give nogle cirkapriser for unger. Hvilken størrelse er det
fornuftigt at købe dem i, så der er chance for at flest mulige overlever -
og hvor mange skal jeg købe? De skal gå i et 350 liters og det er mit mål
med tiden at prøve at få nogle par ud af dem.
Karsten brydsoe@image.dk , Brande

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 26-11-01 10:41

> Er det muligt at give nogle cirkapriser for unger.

Afhængig af hvor du køber dem og hvilken farvevariation du vælger, vil
priserne hos private opdrættere ligge mellem 80-250 kr. for 1 stk. unge.
Skal du købe dem i butikkerne, koster samme unger vel mellem 250-500 kr.

> [...]
> og hvor mange skal jeg købe? De skal gå i et 350 liters og det er mit mål
> med tiden at prøve at få nogle par ud af dem.

Man siger at en voksen discus skal have 50-75 liter vand pr. fisk. Mit råd
er at købe 7 unger i størrelsen 3-4 cm. De syner måske ikke af meget i et
350 liters akvarie, men hvis du vil have dem til at vokse sig rigtig store,
skal de have pladsen til det. De skal nok selv finde sammen i par.
Husk at fodre kraftigt, for at få optimal vækst (5-6 gange dagligt med
oksehjerteblanding), og skift hyppigt vand. 1/3 af vandet 1-2 gange
ugentligt. Derved er chancen for at fiskene vokser sig rigtig store ganske
god.

mvh og god fornøjelse

Torben

Fra : John Borring

Dato : 26-11-01 12:37

Hej Karsten,

Jeg vil anbefale dig at købe dine fisk hos en privat opdrætter.
Det kunne være gennem "Den Blå Avis" ellers kan jeg henvise dig
til nogle dygtige opdrættere.
Her skal du forvente at betale mellem 80-100 Kr for en fisk på
6-8 cm. Diskus er flok fisk og derfor vil jeg anbefale dig at købe
10-12 stk. unger til dit 350L akvarium. Inden du investerer i fisk synes
jeg, du skal købe en bog om discus, så du undgår mange basale begynder
fejl.

/John

--
Posted from [213.237.179.4]

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 26-11-01 18:37

> Her skal du forvente at betale mellem 80-100 Kr for en fisk på
> 6-8 cm. Diskus er flok fisk og derfor vil jeg anbefale dig at købe
> 10-12 stk. unger til dit 350L akvarium.

Med så mange fisk er han nødt til at "tynde" ud i bestanden efterhånden som
de vokser sig større. Jeg har i mit 530 liters akvarie 8 fuldvoksne discus,
og hvis jeg skal kunne leve med mig selv, kan jeg ikke klemme så meget som
en discus mere ned.

Torben

Fra : John Borring

Dato : 28-11-01 17:33

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> og hvis jeg skal kunne leve med mig selv, kan jeg ikke klemme så meget som

Jeg tynder såmænd også ud i betanden, nogle fisk bliver pænere end andre.
Derfor er det rart at kunne vælge noget fra og se om der ikke skulle være
1 eller 2 par blandt de 6 udvalgte diskus.

Angående antallet i et 530L har jeg set 20 uden problemer og de trives 100%.
Har man en god filtrering og fornuftige vandskift passende til belastningen
på akvariet, så fungere det. Personlig holder jeg også 50L vand pr. voksen
fisk, så en 8-10 fisk i et 530L er helt OK med mig.

/John
regel for en voksen fisk

--
Posted from [213.237.179.4]

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 28-11-01 22:27

> Jeg tynder såmænd også ud i betanden, nogle fisk bliver pænere end andre.
> Derfor er det rart at kunne vælge noget fra og se om der ikke skulle være
> 1 eller 2 par blandt de 6 udvalgte diskus.

Jamen så er vi jo ganske enige...

> [...]
100%.
> Har man en god filtrering og fornuftige vandskift passende til

Jeg har også set det, men jeg må nok indrømme at jeg ikke bryder mig
synderligt om det. Jeg har selv filterkapacitet svarende til et 1000 liters
akvarie, selv om det kun er et 530 liters jeg har, og jeg synes jeg kan
fornemme, at det ikke kan belastes ret meget mere...men måske er det bare
mig.

Torben