problemer med hosts.allow/hosts.deny
Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 26-11-01 09:16

Hejsa

Problemet ligger i at jeg har en newsserver (leafnode) kørende på min
red
hat 7.1, som jeg kan komme i kontakt med fra maskinen selv, men ikke fra
min
windowsmaskine.

Mit netværk står bag en cisco 677, og der er ikke nat'et noget til port
119,
så det skulle ikke være muligt at komme i kontakt med newsserveren
udefra,
så sikkerhedsmkssigt burde der ikke være problemer.
I min hosts.deny står der ALL: ALL
I min hosts.allow står der ALL: 192.168.1.

Hvad er problemet?

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-11-01 12:53

On Mon, 26 Nov 2001 09:16:00 +0100,
Thomas D. Kryger <thomas@akvariet.dk> wrote:

> [...]
> så sikkerhedsmkssigt burde der ikke være problemer.
> I min hosts.deny står der ALL: ALL
> I min hosts.allow står der ALL: 192.168.1.

Hvis det er den samme maskine du kører newsserver og newsreader, så
kontakter du sikkert serveren som 127.0.0.1

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 26-11-01 13:18

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
> The path before me lies Frimestervej 42 1.tv
http://www.fuzz.dk
> And the pattern never alters 2400 Kbh. NV
Ja.
Jeg kan se jeg fik klippet lidt skævt...

Jeg har ingen problemer lokalt, men kun når jer kommer fra en anden
maskine (ip: 192.168.1.x)

Thomas D. Kryger

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-11-01 13:26

On Mon, 26 Nov 2001 13:18:02 +0100,
Thomas D. Kryger <thomas@akvariet.dk> wrote:

> Jeg har ingen problemer lokalt, men kun når jer kommer fra en anden
> maskine (ip: 192.168.1.x)

Virker det hvis du skriver ALL: ALL i hosts.allow?

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 26-11-01 13:30

> [...]
> The path before me lies Frimestervej 42 1.tv
http://www.fuzz.dk
> And the pattern never alters 2400 Kbh. NV
Nej

Thomas D. Kryger

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-11-01 15:27

On Mon, 26 Nov 2001 13:29:58 +0100,

> Nej

Så kan det vist ikke være hosts.[deny|allow] det er problemet.
Kan du pinge linux-boksen fra windows-maskinen.
Det er ikke fordi du kører med noget firewall på en af maskinerne?
Har du prøvet at telnette fra windows-maskinen til port 119 på
linux-boksen?
Er der andre ting der virker mellem de to maskiner?

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 26-11-01 15:47

> [...]
> The path before me lies Frimestervej 42 1.tv
http://www.fuzz.dk
> And the pattern never alters 2400 Kbh. NV
Ja
Nej
Ja. Telnet giver connection refeused
Ja, webserveren og samba

Kan det være et problem med min xinetd.conf? (Sidder på arbejdet, så jeg
kan ikke huske præsist hvad jeg skrev..)

Thomas D. Kryger

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-11-01 16:07

On Mon, 26 Nov 2001 15:46:45 +0100,
Thomas D. Kryger <thomas@akvariet.dk> wrote:

> Kan det være et problem med min xinetd.conf? (Sidder på arbejdet, så jeg
> kan ikke huske præsist hvad jeg skrev..)

Så burde du vist heller ikke kunne bruge newsserveren lokalt.
Du kan telnete newsserveren fra linuxmaskinen?
Ellers er det sikkert fordi du ikke har en /etc/xinetd.d/nntp

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 26-11-01 20:54

> [...]
mailto:fuzz01@spamfilter.dk
> The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk
> And the pattern never alters 2400 Kbh. NV
Hvis jeg telnet'er til localhost kan jeg ikke (får en connection closed by
foreign host), men hvis jeg telnet'er til maskinens ip-adresse kan jeg godt.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-11-01 21:56

On Mon, 26 Nov 2001 20:53:32 +0100,

> Hvis jeg telnet'er til localhost kan jeg ikke (får en connection closed by
> foreign host), men hvis jeg telnet'er til maskinens ip-adresse kan jeg godt.

Underligt. Så har jeg ikke nogen gode forslag.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 27-11-01 06:58

> [...]
mailto:fuzz01@spamfilter.dk
> The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk
> And the pattern never alters 2400 Kbh. NV

Tænkte lige på noget..
Hvis nu jeg ikke skriver noget i hosts.deny og skriver ALL: ALL i
hosts.allow, burde jeg så ikke kunne komme i kontakt med alt uanset hvad?
altså med mindre der er noget galt med min /etc/xinetd.d/nntp?

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 27-11-01 07:15

In article <57avt9.122.ln@www.akvariet.dk>, Thomas D. Kryger wrote:
> [...]
> hosts.allow, burde jeg så ikke kunne komme i kontakt med alt uanset hvad?
> altså med mindre der er noget galt med min /etc/xinetd.d/nntp?

Ikke hvis du har noget firewall kørende..

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 27-11-01 07:51

"Jesper Krogh" <jesper@linuxpusher.dk> wrote in message

> Ikke hvis du har noget firewall kørende..
>
> --
> ./Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
> webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fandt lige ud af hvad der var galt....
Jeg havde lavet en stavefejl i /etc/xinetd.d/nntp..... :) (nogle gange føler
man sig en smule dum.....)

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk