Router af en P133 PC kan man det?
Fra : Kim Hansen

Dato : 25-11-01 21:13

Hej!

Jeg har TDC's 1024/256 NetExpress forbindelse via en SpeedStream 2601
router.
Denne 2601 router er jeg mildest talt godt træt af da den er skyld i at min
max download ligger på 60Kb.(udenom routeren med PPPoE kører linien
perfekt!)
Jeg har så en gammel P133Mhz stående på loftet og tænkte på om jeg kan
bruge den som "router"?
Jeg har 2 computere der skal kunne spille/surfe på nettet. I dag er de sat
til en switch som så er forbundet til routeren og videre til adsl modemet.
Jeg bruger win98se og Win2000 og vil helst lave en "router" på et af de
styresystemer (for jeg kender intet til Linux) men kan det gøres?
Jeg vil helst ha' det til at køre som nu med computerne sat til switch'en og
så fra switch'en til den P133 PC der skal være den nye "router" og så fra
den til adsl modemet.
Kan det gøres? og hvis det kan hvordan skal det så gribes an, og skal jeg
bruge noget specielt software?

Jeg havde selv tænkt mig at smide 2 netkort i den P133 der skal være router
og så sætte den op til at køre PPPoE og så sætte det ene netkort sammen med
adsl modemet og det andet til switch'en, men så er det jeg kommer i tvivl om
hvordan de 2 PC'er der skal bruges på nettet skal sættes op?

Mvh. Kim Hansen
p.s. jeg håber i forstår lidt af det jeg har skrevet for jeg er ikke sikker
på jeg selv gør det ;)

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-11-01 22:46

"Kim Hansen" <kim@translator-lykke.dk> skrev i en meddelelse
> [cut] men kan det gøres?

Ja!
> [...]
og
> så fra switch'en til den P133 PC der skal være den nye "router" og så fra

Ja. EN P133 er stor nok til opgaven.

> og hvis det kan hvordan skal det så gribes an, og skal jeg
> bruge noget specielt software?

Du kan (med software) lave en proxy- eller routerløsning. Jeg vil anbefale
dig det sidste.
Nogle kan få Windows 98+ 's ICS (Internetdeling) til at virke. Andre kan
ikke.

> [...]
om
> hvordan de 2 PC'er der skal bruges på nettet skal sættes op?

Fysisk ligesom du har beskrevet det. Din router (/proxy)-maskine får så en
IP-adresse fra TDC, når den logger på, og så fordeler den trafikken til de
andre maskiner. De kan så have faste interne (f.eks. 192.168.1.2 og
192.168.1.3) IP-adresser, så du kan route porte i TCP/IP-protokollen videre
til de enkelte maskiner, hvis de f.eks. skal virke som fil- eller
spilservere.

/Chr

Fra : Jens

Dato : 26-11-01 00:07

"Christian Mygind" <mygind@c.dk> skrev i en meddelelse

Hvorfor ikke installere SmoothWall (http://www.smoothwall.org) på P133'eren.
Så får du både router og firewall i et.....

Jens