/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
virus eller hvad
Fra : Claus Grønkjær


Dato : 25-11-01 20:30

Hej
Har de sidste mange dage været plaget af følgende problem:
Jeg får dagligt op imod 50 e-mails, med en meddelelse om, at JEG skulle have
sendt en mail personer som jeg ABSOLUT IKKE KENDER, og ej heller har afsendt
mail til. Disse mails er så ikke nået frem og det er så det jeg får besked
om.

-Hvad skyldes dette ??
-En virus eller hvad ??
-Hvad kan jeg gøre for at stoppe problemet ??

Ellers kører min pc upåklageligt, også på nettet. Og jeg kan sagtens sende
og modtage mails almindeligt.

Claus Grønkjær



 
 
Bertel Lund Hansen (25-11-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-11-01 22:18

Claus Grønkjær skrev:

>Har de sidste mange dage været plaget af følgende problem:
>Jeg får dagligt op imod 50 e-mails, med en meddelelse om, at JEG skulle have
>sendt en mail personer som jeg ABSOLUT IKKE KENDER, og ej heller har afsendt
>mail til. Disse mails er så ikke nået frem og det er så det jeg får besked
>om.

>-Hvad skyldes dette ?

At en spammer har skrevet din mailadresse i Return- eller
From-feltet på en million spambeskeder.

>-Hvad kan jeg gøre for at stoppe problemet ?

Ikke ret meget. Prøv evt. at kontakte din udbyder/administrator
af din mail.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kasper Dupont (25-11-2001)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 25-11-01 22:28

Claus Grønkjær wrote:
>
> Hej
> Har de sidste mange dage været plaget af følgende problem:
> Jeg får dagligt op imod 50 e-mails, med en meddelelse om, at JEG skulle have
> sendt en mail personer som jeg ABSOLUT IKKE KENDER, og ej heller har afsendt
> mail til. Disse mails er så ikke nået frem og det er så det jeg får besked
> om.
>
> -Hvad skyldes dette ??
> -En virus eller hvad ??
> -Hvad kan jeg gøre for at stoppe problemet ??

Hvis en email ikke kan leveres. fordi modtageraddressen ikke eksisterer,
eller noget andet går galt, vil serveren normalt sende en fejlmeddelelse
tilbage til afsenderen. Denne fejlmeddelelse vil normalt have vedhæftet
en kopi af den sendte email. Kig på denne vedhæftede kopi for at se,
hvad
du efter sigende skulle have sendt.

Jeg kan umiddelbart komme i tanke om to mulige forklaringer. Den første
er, at du bruger et Micro$oft mailprogram, og er blevet inficeret med en
email virus, der sender alle disse emails til ikke ekisterende
addresser.
Hvis dette er tilfældet, skal du finde en måde at slette virusen.

Den anden forklaring er, at de oprindelige emails er sendt med falsk
afsenderaddresse. Det er typisk spam mails, der afsendes med falsk
afsenderaddresse. Hvis dette er tilfældet, har du et problem.

Du burde anmelde hændelserne, problemet er at finde ud af, hvem
hændelserne skal meldes til. Der er næppe tvivl om, at det ifølge dansk
lov er meget strafbart at bruge en anden persons email addresse som
afsenderaddresse. Men desværre kan du godt regne med, at den skyldige
ikke befinder sig i Danmark. (Asien ville være et godt bud.)

Du kan gå i gang med, at kigge på headerne på de oprindelige mails, og
headerne på fejlmeldingerne. I hver sæt af headere er den første
Received linie interessant, den indeholder IP addressen på afsenderen.
I nogle tilfælde kan flere af Received linierne også være af interesse,
men bemærk at jo længere du kommer ned, jo større er muligheden for, at
de også er forfalskede.

Hvis fejlmeldingerne er sendt fra meget forskellige IP addresser, men
de oprindelige mails kan spores tilbage til et lille interval af IP
addresser, så er du tæt på at finde den skyldiges IP addresser. Du kan
lave et opslag i en whois database for at finde ud af på hvilken email
addresse, du kan anmelde misbrug.

Du kan også overveje at melde hændelsen til din internetudbyder, men
vent med det indtil du har fundet ud af lidt mere om, hvad der egentlig
foregår.

--
Kasper Dupont

Wideonline (30-11-2001)
Kommentar
Fra : Wideonline


Dato : 30-11-01 00:15

Hej, Claus.

Har du fundet ud af noget ?




"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:3C016257.167E@daimi.au.dk...
> Claus Grønkjær wrote:
> >
> > Hej
> > Har de sidste mange dage været plaget af følgende problem:
> > Jeg får dagligt op imod 50 e-mails, med en meddelelse om, at JEG skulle
have
> > sendt en mail personer som jeg ABSOLUT IKKE KENDER, og ej heller har
afsendt
> > mail til. Disse mails er så ikke nået frem og det er så det jeg får
besked
> > om.
> >
> > -Hvad skyldes dette ??
> > -En virus eller hvad ??
> > -Hvad kan jeg gøre for at stoppe problemet ??
>
> Hvis en email ikke kan leveres. fordi modtageraddressen ikke eksisterer,
> eller noget andet går galt, vil serveren normalt sende en fejlmeddelelse
> tilbage til afsenderen. Denne fejlmeddelelse vil normalt have vedhæftet
> en kopi af den sendte email. Kig på denne vedhæftede kopi for at se,
> hvad
> du efter sigende skulle have sendt.
>
> Jeg kan umiddelbart komme i tanke om to mulige forklaringer. Den første
> er, at du bruger et Micro$oft mailprogram, og er blevet inficeret med en
> email virus, der sender alle disse emails til ikke ekisterende
> addresser.
> Hvis dette er tilfældet, skal du finde en måde at slette virusen.
>
> Den anden forklaring er, at de oprindelige emails er sendt med falsk
> afsenderaddresse. Det er typisk spam mails, der afsendes med falsk
> afsenderaddresse. Hvis dette er tilfældet, har du et problem.
>
> Du burde anmelde hændelserne, problemet er at finde ud af, hvem
> hændelserne skal meldes til. Der er næppe tvivl om, at det ifølge dansk
> lov er meget strafbart at bruge en anden persons email addresse som
> afsenderaddresse. Men desværre kan du godt regne med, at den skyldige
> ikke befinder sig i Danmark. (Asien ville være et godt bud.)
>
> Du kan gå i gang med, at kigge på headerne på de oprindelige mails, og
> headerne på fejlmeldingerne. I hver sæt af headere er den første
> Received linie interessant, den indeholder IP addressen på afsenderen.
> I nogle tilfælde kan flere af Received linierne også være af interesse,
> men bemærk at jo længere du kommer ned, jo større er muligheden for, at
> de også er forfalskede.
>
> Hvis fejlmeldingerne er sendt fra meget forskellige IP addresser, men
> de oprindelige mails kan spores tilbage til et lille interval af IP
> addresser, så er du tæt på at finde den skyldiges IP addresser. Du kan
> lave et opslag i en whois database for at finde ud af på hvilken email
> addresse, du kan anmelde misbrug.
>
> Du kan også overveje at melde hændelsen til din internetudbyder, men
> vent med det indtil du har fundet ud af lidt mere om, hvad der egentlig
> foregår.
>
> --
> Kasper Dupont



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste