Flytte LILO til ny disk
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 25-11-01 13:59

Hej NG!

Jeg skulle meget gerne flytte LILO fra en gammel disk til en ny. Jeg har
installeret Win98 og RH7.1. Følgende vigtige partioner findes:

Ny disk:
hde1: Win98
hde8: /boot

Gammel disk:
hda1: fat32

Med andre ord: Jeg bruger ikke den gamle disk til andet end at have LILO
liggende. Jeg ved ikke hvorfor, men under installationen for mange,
mange måneder siden insisterede RH på at LILO skulle ligge på den gamle
disk. Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at den gamle disk kører
på et ATA/66-interface, mens den nye kører på et ATA/100-interface.

Og hvorfor så flytte LILO'en? Jo, den gamle disk larmer med en
enerverende pivelyd (et forvarsel på at den nok vender snuden mod de
evige jagtmarker).

Min nuværende lilo.conf:

boot="/dev/hda"
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout="50"
message=/boot/message
default=linux
LBA32

image="/boot/vmlinuz-2.4.2-2"
label="linux"
read-only
root="/dev/hde8"
append="hdc=ide-scsi"

other=/dev/hde1
optional
label=dos

Mvh
Martin

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-11-01 20:35

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
> den gamle disk. Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at den gamle
> disk kører på et ATA/66-interface, mens den nye kører på et

Først og fremmest laver du naturligvis en bootdisk, just in case.

Herefter er det eneste du, så vidt jeg kan se, skal ændre:

> boot="/dev/hda"

til
boot="/dev/hde"

Vær dog opmærksom på, at LILO formentlig bliver forvirret af at hda
pludselig forsvinder. Derfor ville jeg lave bootdisken, boot på den
(for at se, om det virker).

Herefter boote på bootdisken, ændre lilo.conf, køre 'lilo' og genstarte
- nu burde det virke.

Rasmus

--
[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum