to-sprogede forældre
Fra : Pia & Stephan

Dato : 24-11-01 19:10

Hej,
Jeg er den stolte far af en nu 4 dage gamle pige.
Jeg er tysker og har boet sammen med min danske kæreste i mange år (på Fyn).
Er der andre tosprogede par (gerne tysk-dansk) som mødes en gang imellem
eller er der nogen som er interesseret i at etablere en lille møde gruppe?
Jeg vil også gerne høre fra andre tosprogede forældre om deres erfaringer.

Mange tak
Stephan Wøllner

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-11-01 12:24

Hej

Jeg er opvokset i et to-sproget hjem og kan fortælle at min mor talte
dansk hele tiden - både til mig, mine søskende og min far. Min far talte
tysk hele tiden - både til mig, mine søskede og min mor. Og jeg talte i
øvrigt både tysk og dansk til mine forældre.

Da jeg startede i skole boede vi i tyskland, så da jeg i skolen lærte at
læse tysk var det for mig let selv at lære at læse dansk, da jeg jo
kendte ordene i forvejen. Det samme skete for mine søskende.

Det har givet en enorm fleksibilitet at vi lærte begge sprog samtidig.
Jeg eller mine søskende skal ikke tænke over om det er dansk eller tysk
vi taler. Det gav også den fordel i skolen at man kunne koncentrere sig
om engelsk igennem hele studiet.

Så hvis i har muligheden for det så tal to sprog derhjemme. Du taler
tysk og din kæreste dansk. Barnet vil ikke have problemer med at følge
med eller forstå nogen. Det virker måske lidt akavet i starten, men det
bliver til en vane.

Min barndom er primært foregået i Flensburg hvor min omgangskreds talte
både tysk og dansk. Nogle gange talte vi dansk andre gange tysk. Eneste
problem jeg kan se ved løsningen er at man ikke altid lige tænker sig om
og så plaprer løs på tysk til en dansker, men det er også noget man
lærer med tiden.

Husk: Det er for barnet et previlegie at vokse op i et to-sproget hjem.

Med venlig hilsen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 26-11-01 13:22

On Sat, 24 Nov 2001 19:10:27 +0100, "Pia & Stephan"
<stephan.pia@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Jeg vil også gerne høre fra andre tosprogede forældre om deres erfaringer.

Vi er også tosproget (egentlig tresproget) og har en datter på 5
måneder. Jeg taler kun dansk til hende og min kone taler kun estisk
til hende. Min kone og mig taler Engelsk og Dansk med hinanden. Hvad
resultatet bliver, kan vi kun gætte/håbe på, men det er denne måde vi
har læst os frem til, for at vores datter bliver tosproget.

Jeg har desuden læst at børn fra tosprogede familier, kan være lidt
senere til at begynde med at snakke. Men om det passer, finder vi jo
ud af lidt senere

Mvh. Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Tomas O.

Dato : 29-11-01 11:37

Pia & Stephan skrev:

> [...]
> er interesseret i at etablere en lille møde gruppe? Jeg vil
> også gerne høre fra andre tosprogede forældre om deres

Jeg er vokset op som tosproget og det har KUN været en fordel
selvom mit ene sprog er dansk og det andet er ungarsk. Jeg
begyndte at tale senere end andre børn, men jeg har ikke kunnet
holde kæft siden

Hilsen
Tomas O.

Fra : Rita Gründl

Dato : 29-11-01 17:58

Der findes en mailing-liste
http://groups.yahoo.com/group/tosprogede-boern
Der er bla. en del dansk-tyske familier.

MVH
Rita J Gründl
--
"All our dreams can come true - if we have the courage to pursue them" -
Walt Disney

Fra : Tomas O.

Dato : 29-11-01 22:14

Rita Gründl skrev:

> Der findes en mailing-liste
> http://groups.yahoo.com/group/tosprogede-boern
> Der er bla. en del dansk-tyske familier.

Man kan læse en dle om tosprogede børn her:

http://heima.olivant.fo/~thm/hanne/hanne.htm

Hilsen
Tomas O.

Fra : Ursel Mrohs

Dato : 30-12-01 16:13

Hej Stephan!

Först tillykke med familieforögelsen!
Jeg er ogsaa tysker bosat i DK med 2 tosprogede dötre.
Ved siden af Hannes liste som Rita naevner, er der ogsaa IDA
(Interessengemeinschaft Deutschsprachiger imAusland,
www.imAusland.org), hvor vi mödes paa forskellige mailinglister. Den
om flersprogethed hedder "Sprachmäuse" - kom og vär med!
Der findes ogsaa links til forskellige andre flernationale lister
eller homepages paa IDAs Website.

Mange hilsner fra en Jylland dybt i sne - Ursel (IDA-Regionalkontakt
for DK, www.imAusland.org)

--
Hej-hej --- Ursel