Dansk Debian vejledning/guide
Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 22-11-01 21:52

Hej NG,

Vi er en gruppe forskellige mennesker, som for et stykke tid siden,
besluttede os for at skrive noget dansk dokumentation til Debian.

Grunden til det, er at dansk dokumentation til Debian er svær at finde,
specielt sslugs linuxbog - 'friheden til at vælge', er mest RedHat
og/eller RPM baseret.

Den nyeste online version af vores guide kan findes her:

   http://www.linuxguide.dk/debian/

Vi vil også meget gerne have hjælp til at skrive flere afsnit, og finde
rettelser til guiden. Hvis du er interesseret i dette, så besøg:

   http://dkdg.sourceforge.net/

På forhånd tak.

- Morten.

Fra : Whammer

Dato : 22-11-01 22:59

> Vi er en gruppe forskellige mennesker, som for et stykke tid siden,
> besluttede os for at skrive noget dansk dokumentation til Debian.

Jeg har ledt for noget lignede den i laaaaang tid :)

> Grunden til det, er at dansk dokumentation til Debian er svær at finde,
> specielt sslugs linuxbog - 'friheden til at vælge', er mest RedHat
> og/eller RPM baseret.

Enig!

> Den nyeste online version af vores guide kan findes her:
>
> http://www.linuxguide.dk/debian/

Kanon guide! :]

/Whammer

Fra : frank damgaard

Dato : 23-11-01 00:22

Morten Brix Pedersen <morten@wtf.dk> wrote:

> [...]

> Grunden til det, er at dansk dokumentation til Debian er svær at finde,
> specielt sslugs linuxbog - 'friheden til at vælge', er mest RedHat

Der har flere gange været efterlyst nogle der vil skrive om debian
til friheden til at vælge, og flere havde vist lovet....

> Vi vil også meget gerne have hjælp til at skrive flere afsnit, og finde
> rettelser til guiden. Hvis du er interesseret i dette, så besøg:

>    http://dkdg.sourceforge.net/

Er sourceforge.net det rette sted for debian?

Se http://www.fsfeurope.org/news/article2001-10-20-01.en.html
http://www.sslug.dk/emailarkiv/prog/2001_11/msg00041.html

--
Frank Damgaard |

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 23-11-01 01:28

frank damgaard wrote:

> Der har flere gange været efterlyst nogle der vil skrive om debian
> til friheden til at vælge, og flere havde vist lovet....

Problemet med sslugs linuxbog har altid været, at den er proppet med
undtagelser om diverse distributioner. Det forvirrer læseren mere end
det gavner ham, det siger min erfaring mig ihvertfaldet.

Vores mål er at lave en 100% virkende og "undtagelsesfri"-guide, som kan
få flere danskere i gang med Debian, som efter vores mening "er det
rigtige".

> Er sourceforge.net det rette sted for debian?
>
> Se http://www.fsfeurope.org/news/article2001-10-20-01.en.html
> http://www.sslug.dk/emailarkiv/prog/2001_11/msg00041.html

Tjo, det kan vi godt leve med. Det er stadig kanon services de tilbyder,

- Morten.

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 23-11-01 01:39

Morten Brix Pedersen wrote:

> Vores mål er at lave en 100% virkende og "undtagelsesfri"-guide, som kan
> få flere danskere i gang med Debian, som efter vores mening "er det
> rigtige".

Er det ikke noget der evt. kan optages af LDP eller selve
Debian-projektet? Derved får i nok flere læsere.

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/1.0/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-11-01 07:34

Morten Brix Pedersen skrev:

> Tjo, det kan vi godt leve med. Det er stadig kanon services de
> tilbyder,

En lignende service findes på <http://savannah.gnu.org/>. Man får
dog ikke en shell-konto, så vidt jeg kan se.

// Klaus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-11-01 09:37

Klaus> En lignende service findes på <http://savannah.gnu.org/>. Man
Klaus> får dog ikke en shell-konto, så vidt jeg kan se.

Eller "vores" egen hjemmelige SunSITE.dk kunne da også tænkes at
tilbyde hosting... (hvis ellers doc bliver frigivet som open source
documentation)

policy: http://sunsite.dk/info/policy.xml
Services: http://sunsite.dk/info/services/

Hvis du (eller andre personer) er interesseret, kast en mail til
staff@SunSITE.dk

/Thomas
SunSITE.dk staff member

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-11-01 14:16

Thomas Rasmussen skrev:

> Eller "vores" egen hjemmelige SunSITE.dk kunne da også tænkes
> at tilbyde hosting... (hvis ellers doc bliver frigivet som open
> source documentation)

Nåja, det var måske mere oplagt.

// Klaus

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-11-01 08:04

Klaus Alexander Seistrup <spamtrap@magnetic-ink.dk> writes:

> En lignende service findes på <http://savannah.gnu.org/>. Man får
> dog ikke en shell-konto, så vidt jeg kan se.

Mig bekendt giver savannah endnu mindre frihed til de enkelte
udviklere med hensyn til deres selvbestemmelse over projektet.

Jeg har ledt en lille smule på deres site, men kan ikke finde
kriterier for at blive optaget som projekt. Jeg har dog hørt at der er
meget strikse krav til licensen ((L)GPL eller eventuelt FDL).

Det er ikke noget jeg vil kunne leve med for et projekt jeg er
hovedmand bag.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-11-01 14:15

Peter Makholm skrev:

> Mig bekendt giver savannah endnu mindre frihed til de enkelte
> udviklere med hensyn til deres selvbestemmelse over projektet.

Det har du ret i, jeg tænkte bare at striksheden dér måske mere var i
Debians ånd. Men den danske Debian-vejledning behøver selvfølgelig ikke
at være lisså striks som FSF/GNU og Debian.

// Klaus