Udvendige pumper...kan de det ?
Fra : Finn Jensen

Dato : 22-11-01 20:16

Hej,

I en reol har jeg 4 styk akvarier stående. I dem alle har jeg et indvendigt
Fluval filter. Virker nu OK men pænt er det ikke.

Mit spørgsmål er nu om jeg kan købe 4 udvendige filtere som jeg stiller i et
aflukke i reolen og så trækker slanger hen til hvert akvarie. I givet fald
hvor lang afstand må det så være mellem pumpefidusen og akvariet ?

Det er vel ikke hensigtsmæssigt at købe "et ordentlig dyr" og så lade alle 4
akvarier gå gennem samme filter ?. Vel ikke en god idé når et af akvarierne
skal have blødt vand og et andet hårdt vand ?.

Hvis modellen med de 4 udvendige pumper kan lade sig gøre hvad kan så
anbefales til dette brug uden de koster en bondegård pr. styk ?. De skal
ligge på mellem 150 l/t - 400 l/t.

Kan man evt. reguleret udstrømmingen på disse typer af pumper fordi nogle af
mine fisk ikke bryder sig om meget strøm i vandet mens andre gerne vil have
meget.

Kan man evt. lave noget "smart" selv ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Hans Kristian

Dato : 23-11-01 18:33

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message
> Hej,
Hej Finn

> [...]
> aflukke i reolen og så trækker slanger hen til hvert akvarie. I givet fald
> hvor lang afstand må det så være mellem pumpefidusen og akvariet ?

Tænk på, at en pumpe har en maks løftehøjde og at den tilter, når den når
det punkt + at ydelsen bliver nedsat jo højere pumpen skal løfte vandet
+ at ydelsen også har noget med slangedimension at gøre.
Med det i tankerne er mit svar ja

> [...]
akvarierne
> skal have blødt vand og et andet hårdt vand ?.

Nej. Det kan for det første ikke lade sig gøre p.g.af det forskellige vand
og
desuden ville det ikke være smart, at bruge en spandpumpe til det.
Det er for usikkert og kan let løbe over.

> Hvis modellen med de 4 udvendige pumper kan lade sig gøre hvad kan så
> anbefales til dette brug uden de koster en bondegård pr. styk ?. De skal
> ligge på mellem 150 l/t - 400 l/t.

Man får hvad man betaler for.
Spandpumper af mærket Project ville jeg aldrig bruge. Det er en af de
små jeg tænker på. Slangerne hopper for let af og så.....

> [...]
af
> mine fisk ikke bryder sig om meget strøm i vandet mens andre gerne vil
Det kan man godt, men det er efter min mening ikke noget en pumpe har godt
af.
Det ville være bedre, at bruge en pumpe med den rette ydelse.

> Kan man evt. lave noget "smart" selv ?
Hvis ikke det var for vandet med forskellig hårdhed, ville et centralfilter
være
det billigste, men et sådan har både fordele og ulemper.

Mvh
Hans

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 18:43

"Hans Kristian" <hans-k@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> det punkt + at ydelsen bliver nedsat jo højere pumpen skal løfte vandet
> + at ydelsen også har noget med slangedimension at gøre.

Ja det var dette jeg ville vide men der er jo forskel fra pumpe til pumpe.
Det sted jeg umiddelbart havde i tankerne at placerer filterne står således
at pumpen kommer til at "løfte" vandet 15 cm. over vand overfladen ved at
pumpen står oven over akvariet men en max. vandret vej på 30 cm.
Alternativ er at pumpen placeres under akvariet og dermed skal "løfte"
returvandet 50 cm.

> Man får hvad man betaler for.
> Spandpumper af mærket Project ville jeg aldrig bruge. Det er en af de
> små jeg tænker på. Slangerne hopper for let af og så.....

Det er naturligvis rigtig
Dem jeg havde i tankerne var den lille model af Eheim 2211

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 23-11-01 21:16

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> writes:

> [...]
> pumpen står oven over akvariet men en max. vandret vej på 30 cm.
> Alternativ er at pumpen placeres under akvariet og dermed skal "løfte"

Spandpumper skal generelt stå under vandoverfladen. De er ikke
konstrueret til at løfte vandet. Det burde ikke være noget problem at
løfte vandet 50 cm, ihvertfald ikke hvis du køber en ordentlig pumpe.

Manualen til min Eheim 2026 siger at højde fra bunden af pumpen til
vandoverfladen maksimalt må være 180cm. Så 50cm er jo nok ok.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-11-01 09:13

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse
> Spandpumper skal generelt stå under vandoverfladen. De er ikke
> konstrueret til at løfte vandet. Det burde ikke være noget problem at
> løfte vandet 50 cm, ihvertfald ikke hvis du køber en ordentlig pumpe.

OK. Jeg har lige målt fra det sted hvor de så kan stå og det giver følgende
afstand fra vandoverfladen til pumperne.

Akv. 1 - 50 cm.
Akv. 2 - 100 cm.
Akv. 3 - 50 cm. + 70 cm. vandret
Akv. 4 - 100 cm. + 70 cm. vandret.

Så skulle dette kunne lade sig gøre ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 24-11-01 12:58

> [...]

> OK. Jeg har lige målt fra det sted hvor de så kan stå og det giver følgende
> afstand fra vandoverfladen til pumperne.

Hvis det er fra overflade til der hvor bunden af pumperne skal stå, så
burde det være ok. Men der vil naturligvis være en vis nedsættelse af
pumpekapaciteten i forhold til maksimum, i form af tryktab i slanger
samt "spildte" kræfter på at løfte vandet.

Men sådan helt uforpligtende, så vil jeg bare sige go :)

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-11-01 17:58

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> [...]
>
> Manualen til min Eheim 2026 siger at højde fra bunden af pumpen til
> vandoverfladen maksimalt må være 180cm. Så 50cm er jo nok ok.

Ahem - må en gammel fysiklærer have lov til at blande sig en smule her.

Når Eheim siger at der max må være 180 cm fra vandoverfladen
til bunden aff pumpen er det pga. af vandtrykket - ikke fordi
pumpen skal løfte. Jeg vil gætte på at det handler om hvor
højt tryk pakninger, koblinger, spand mv. er i stand til at
klare (eller med garanti kan klare)

Det /pumpen/ skal klare er alene forskellen mellem ind- og udsugning.
Er begge placeret under vandoverfladen i akvariet er trykforskellen
0 (nul). Så den eneste pumpen skal lave er at overvinde modstanden
i slanger og filtermateriale.

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-11-01 18:17

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> Ahem - må en gammel fysiklærer have lov til at blande sig en smule her.

Gerne.

> [...]
> pumpen skal løfte. Jeg vil gætte på at det handler om hvor
> højt tryk pakninger, koblinger, spand mv. er i stand til at

Nu kan en tynd plastslange på 180 cm. fyldt med vand næppe præsterer det
vilde vandtryk. Jeg vil mene et den gamle tryllekunst med et fyldt vandglas
vendt på hovedet med et stykke papir præsterer et større vandtryk.

> [...]
> Er begge placeret under vandoverfladen i akvariet er trykforskellen
> 0 (nul). Så den eneste pumpen skal lave er at overvinde modstanden

Ved indsugningen kræves vel ikke alverden da den virker som en hævert hvor
vandet i sig selv udgør trykket. Det må være på retur siden at trykket
kommer og jo højere dette punkt hæves over udgangen jo mere tryk/kraft skal
pumpen kunne klare. Lidt ligesom når du skal pisse bag Brugsen og du skal
skynde dig inden der kommer folk.

Men OK, jeg er ikke fysiklærer blot logisk anlagt.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 24-11-01 18:27

vandtrykket kommer ikke af hvor stor slangen er men hvor mange kilo
vand der trykker IND i slangen = akvarievolumen x vandsøjlehøjde

det er derfor man bruger/brugte vandtårne, de pumper en masse vand
højt op så der er et højt tryk på vandet.

Mvh.
Jesper

On Sat, 24 Nov 2001 18:17:05 +0100, "Finn Jensen"

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-11-01 18:33

"Jesper Bohmann" <maredk@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> det er derfor man bruger/brugte vandtårne, de pumper en masse vand
> højt op så der er et højt tryk på vandet.

Ja sådan kan det også fomuleres .

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-11-01 09:57

"Jesper Bohmann" <maredk@yahoo.com> wrote in message
> vandtrykket kommer ikke af hvor stor slangen er men hvor mange kilo
> vand der trykker IND i slangen = akvarievolumen x vandsøjlehøjde

Jeg er ked af at måtte sige det, men det er faktisk ikke
rigtigt. Vandtrykket afhænger af to ting: Tyngdeaccelerationen,
som er ret svær at ændre på og vandhøjden. Slut færdig.
Akvariets volumen er aldeles underordnet. Trykker det
mere for ørerne hvis man dykker et par meter ned i
Stillehavet end i Kattegat? Nej vel?

Finn skrev:

> [...]

Og her mener du forkert. Højden og kun højden er interessant.

Beklager - men din logik er forkert (og så er der vel i
grunden ikke tale om logik)
Men pisseriet bag brugsen svarer ikke til en Eheim spandepumpe.
Spandepumpen er et lukket system, hvor det tryk, der er i ind- og
udsugningsslangen er det samme ved samme højde. Når du pisser bag
brugsen er der næppe tale om et lukket system, men en stråle i
fri dressur.

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 25-11-01 12:01

> Og her mener du forkert. Højden og kun højden er interessant.

Nææ..mente det samme som du skriver..fik blot formuleret det forkert så det
blev opfattet andelsedes

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Per Strandhauge

Dato : 25-11-01 01:45

> [...]
> Er begge placeret under vandoverfladen i akvariet er trykforskellen
> 0 (nul). Så den eneste pumpen skal lave er at overvinde modstanden

Hej!
Hvis en maskinmester lige må blande sig.
En pumpes tryk er det tryk pumpen skal give for at overvinde højden af
vandsøjlen + den friktion der er i rørledningen.
Hvis man forestillede sig, at du lod slangen stå 180 cm målt fra spandens
bund lodret op i luften, så ville der ikke komme noget vand ud af slangen,
men vandspejlet ville stå lige til kanten (enden) på slangen. Nu kan pumpen
nok klare mere, da der jo står, at det er en MAX løftehøjde på 180 cm. Hvis
den ikke kunne klare mere end det, ville der ikke være noget flow ved 180
cm. Det havde nok været mere korrekt fra Eheim side, at opgive hvilket flow
man havde ved de forskellige vandsøjler (løftehøjder), selvfølgelig ved brug
af de rigtige dimentioneringer af slanger og rent filtermateriale.
Og husk at hvis man vil reducere en pumpes flow, så skal det altid ske på
tryksiden, men det er en anden historie.
Hilsen Per.

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-11-01 10:41

"Per Strandhauge" <bassist@fjernluftpost.cybercity.dk> wrote in message

> Hvis en maskinmester lige må blande sig.

Jo da.

> En pumpes tryk er det tryk pumpen skal give for at overvinde højden af
> vandsøjlen + den friktion der er i rørledningen.

Ja.

> Hvis man forestillede sig, at du lod slangen stå 180 cm målt fra spandens
> bund lodret op i luften, så ville der ikke komme noget vand ud af slangen,
> men vandspejlet ville stå lige til kanten (enden) på slangen.

Ja - hermed har vi fået defineret hvad løftehøjde er.

Mæn præmisserne er ikke i orden. For du glemmer åbenbart hvad det er, tråden
handler om. Nemlig en spandpumpe (spøjst udtryk i øvrigt) fra Eheim. Og det
interessante er at der løber to slanger til en sådan.
En tilgangsslange og en afgangsslange - og begge vil typisk være placeret
under vandoverfladen i akvariet. Og lad os så bare for eksemplets skyld tage
at selve spanden er placeret 180 cm. under vandoverfladen.
Og jeg lover dig, at pumpen ikke behøver at arbejde det allermindste for at
presse vandsøjlen i afgangsrøret op på niveau med akvariets overflade.
Tilgangsslange+spand med pumpehus+afgangsslange udgør nemlig tilsammen en
hævert. Suger du lidt i afgangsslangen vil tilgangsslangen virke som en
hævert og fylde systemet (spand og afgangsslange) indtil vandsøjlen i
afgangsslangen er på niveau med overfladen. Det, pumpen nu skal lave, når vi
tænder den, er at skabe cirkulation - dvs. overvinde modstanden i slanger og
filterspand - ikke mere.
Hvis du derimod ville flytte vand fra et akvarium til et andet, eller hvis
du vil løfte vandet op så det strømmer ud /over/ akvariets overflade, så kan
der blive tale om at pumpen skal løfte vandet. Og først da.

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 25-11-01 12:03

> [...]
kan
> der blive tale om at pumpen skal løfte vandet. Og først da.

Så er vi ved at nærme os det jeg var interesseret i at vide

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Per Strandhauge

Dato : 25-11-01 12:38

> [...]
det
> interessante er at der løber to slanger til en sådan.

Enig

> [...]
vi
> tænder den, er at skabe cirkulation - dvs. overvinde modstanden i slanger

Enig

> [...]
kan
> der blive tale om at pumpen skal løfte vandet. Og først da.

Jeg prøvede bare at forklare, hvad det er der giver en pumpes afgangstryk
(gældende for alle typer pumper) idet jeg, som jeg læste tråden, begyndte at
forstå nogle mærkelige definitioner på pumpetryk.

Hilsen Per.

Fra : Hans Kristian

Dato : 23-11-01 21:23

Hej igen Finn.

> [...]
> pumpen står oven over akvariet men en max. vandret vej på 30 cm.
> Alternativ er at pumpen placeres under akvariet og dermed skal "løfte"

Hmmm...Mig bekendt er det ikke godt at placere spandpumper
over akvariet. De skal stå under vandoverfladen.
Ved strømsvigt vil vandet rende fra spanden og når strømmen
kommer igen, vil pumpen køre tør og det dør den af + at det
bliver ret vanskeligt at få gang i den når vandet ikke selv løber
til den.
Løftehøjde måles fra vandoverfladen og op, så at pumpen står
50 cm under akvariet er ikke et problem. Det ville 3 meter i
teorien heller ikke være.
Jeg anbefaler din "alternative" løsning.

> Det er naturligvis rigtig
> Dem jeg havde i tankerne var den lille model af Eheim 2211

Eheim er efter min mening noget af det bedste der findes.

Jeg bruger udelukkende rislefiltre (våd/tør) og biofiltre, da
spandpumper er dyre og omstændige at rengøre.

Mvh
Hans

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 23-11-01 21:40

Hvad er de der rislefiltre? hvordan virker de osv. ??? larmer de? og
hvad koster de? Findes der noget info man kan læse om dem på nettet?
(ikke tysk)

mvh.
Jesper

Fra : Hans Kristian

Dato : 23-11-01 22:45

> Hvad er de der rislefiltre? hvordan virker de osv. ??? larmer de? og
> hvad koster de? Findes der noget info man kan læse om dem på nettet?
> [...]

Hej Jesper.

Et billede siger mere end mange ord.
Du kan se mit hjemmebyggede rislefilter på min hjemmeside.
klik på billeder side 6 og klik på det lille billede til højre.
http://home19.inet.tele.dk/page-one

Det larmer lidt fra det rislende vand, men kan nemt dæmpes,
så det er næsten lydløst.
Jeg bruger en Grundfoss pumpe til at fylde vand i det.
Rengøringen er ret nem. Det er blot at tage en plexiglas
plade af og trække en skuffe/kurv ud. Det kan gøres uden
at slukke for pumpen.
"Buret" er lavet af alm. 4mm glas og kurvene koster 15 kr
stykket. De er beregnede til havedamsplanter.

Der findes andre måder at lave det på, så det her er
blot min måde. Jeg er godt tilfreds med det og det
har kørt upåklageligt i over et år.

Mvh
Hans

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 23-11-01 22:53

Ok dvs. du bruger en pumpe til at pumpe vand ind i filteret og en
pumpe til at fylde vand over i akvariet igen eller hvad? hvordan
styrer man at den ikke bare tømmer akvariet hvis man bruger to pumper?
F.eks hvis den pumpe der skal fylde vand tilbage til akvariet dør?
(måske jeg er lidt på afveje men jeg må jo hellere spørge *SS*

Jesper

Fra : Hans Kristian

Dato : 23-11-01 23:49

Hej igen Jesper.

Nej, jeg fylder vand op i toppen af filteret med en pumpe og
så render det selv ned i akvariet, da det jo står over akvariet.
Jeg har brugt et u-rør, som den type spandpumper har og
på det rør har jeg sat et stykke slange, som går til pumpen
under akvariet, som så pumper vandet op i filteret.
Jeg kunne også bruge en powerhead pumpe og putte
den i akvariet, men det er knap så kønt.

Jeg har ændret lidt på filteret siden billedet blev taget.
Hvis nu det afløb i bunden stoppede til...uha uha, så
jeg har 2 afløb på nu.
De blå kugler i bunden af filteret er bioballs.
2200 liter i timen er ikke et problem for filteret.

Det er ikke så kompliceret endda

Mvh
Hans

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-11-01 07:18

"Hans Kristian" <hans-k@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa,

> De blå kugler i bunden af filteret er bioballs.
> 2200 liter i timen er ikke et problem for filteret.

Hvad har du så i de sorte kurve ?

> Det er ikke så kompliceret endda

Nææh..ikke hvis man kan altså

Det vil altså sige at Grundfoss pumpen smider vandet ned fra oven af og så
løber vandet selv ned gennem de sorte kurve og retur via røret i bunden ud
til akvariet ??

Er der nogen tanke bag antallet af de sorte kurve du har brugt eller ville
man kunne klare sig med f.eks 2 eller 12 i stedet ??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Hans Kristian

Dato : 24-11-01 12:20

> "Hans Kristian" <hans-k@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hejsa,
Hej Finn

> Hvad har du så i de sorte kurve ?
Man kan bruge alt fra filtervat til de dyre filtermaterialer.
Jeg bruger noget overskud af blå filtersvamp, som jeg
har klippet i tern og så er der grus i nogle andre.
Hvis man lægger et lag filtervat i toppen, dæmper
det gevaldigt på lyden.
Knust lava eller leca ville osse gøre det.

> Nææh..ikke hvis man kan altså
Jeg eksperiementerede lidt med det,inden jeg blev tilfreds.
Er godt tilfreds nu. Det var ikke helt nemt at bore et hul i
glasset til afløbet, men det lykkedes med et 32 mm diamantbor.

> Det vil altså sige at Grundfoss pumpen smider vandet ned fra oven af og så
> løber vandet selv ned gennem de sorte kurve og retur via røret i bunden ud
> til akvariet ??
Netop. Pumpen er en gammel en, lavet af støbejern og rustfrit stål
indvendigt.
Den bruger 25 W og yder mindst 2200 liter i timen og så kan den løfte
vandet ret højt. Det er ikke alle pumper der kan det. En god ting er at den
er totalt lydløs.

> Er der nogen tanke bag antallet af de sorte kurve du har brugt eller ville
> man kunne klare sig med f.eks 2 eller 12 i stedet ??
Det gælder om at få mest mulig overflade til bakterierne, men
sammenligner du filteret med en spandpumpe, skulle der en ret
stor en til for at have samme filtermasse. 2 kurve ville osse gøre det.

Mvh Hans

Fra : Finn Jensen

Dato : 25-11-01 05:36

> Jeg eksperiementerede lidt med det,inden jeg blev tilfreds.
> Er godt tilfreds nu. Det var ikke helt nemt at bore et hul i
> glasset til afløbet, men det lykkedes med et 32 mm diamantbor.

Ellers må noget tilsvarende kunne laves af plexiglas ?. Men det er nok en
del dyre end alm. glas men bliver sikkert lettere end glas ?

Har du så en 32 mm slange som går ned til dit akvarie ?. 32 mm. er jo et
mindre afløb fra en køkkenvask

> [...]
> Den bruger 25 W og yder mindst 2200 liter i timen og så kan den løfte
> vandet ret højt. Det er ikke alle pumper der kan det. En god ting er at

Hvilken model af Grundfoss er pumpen ?. Hvad har du givet for den ?

Jeg kan se at Harald-Nyborg har en ny Grundfoss Cirkulationspumpe Type UPS
25-40, 220 Volt. 1 - 4 meter vandsøjle. Max løftehøjde 4 meter, 3
hastigheder, til kr. 549,00.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Hans Kristian

Dato : 25-11-01 17:50

> Ellers må noget tilsvarende kunne laves af plexiglas ?. Men det er nok en
> del dyre end alm. glas men bliver sikkert lettere end glas ?

Det kan sikkert laves af acryl (plexiglas), men det kræver den rigtige lim.
Silicone holder ikke på acryl. Mit filter er ikke vildt tungt.

> Har du så en 32 mm slange som går ned til dit akvarie ?. 32 mm. er jo et
> mindre afløb fra en køkkenvask

Det er lige hvad jeg har. De fås i færdige længer og bøjninger etc.
Helt korrekt har jeg 2 afløb på nu og fra dem går der en slange til
vandoverfladen. Her er igen tale om støjdæmpning.

> Hvilken model af Grundfoss er pumpen ?. Hvad har du givet for den ?

Jeg må blive dig svar skyldig foreløbig, da pumpen befinder sig i en kasse
oppe i mit hus og der er jeg ikke lige nu. Det er en gammel hund, som var
i stykker. Derfor fik jeg den foræret af en nabo. Det tog mig en ½ time at
gøre den ren for aflejringer indvendig og så virkede den igen.

> Jeg kan se at Harald-Nyborg har en ny Grundfoss Cirkulationspumpe Type UPS
> 25-40, 220 Volt. 1 - 4 meter vandsøjle. Max løftehøjde 4 meter, 3
> hastigheder, til kr. 549,00.

Du skal lige sikre dig at den ikke er lavet af messing og bronce eller
lignende.
Det duer ikke til akvarier, da det er giftigt p.g.af indhold af kobber.
Hvis det er støbejern og rustfrit stål den er lavet af, egner den sig fint
til formålet.

Mvh Hans

Fra : Finn Jensen

Dato : 25-11-01 20:12

> [...]
> Hvis det er støbejern og rustfrit stål den er lavet af, egner den sig fint

Jeg kan ikke finde pumpen på Grundfos hjemmesiden så jeg tror sq det er en
"parallelimport" Harald-Nyborg har lavet af en ukurant pumpe...ligesom de er
kendt for med Danfoss ventilerne.

Men en Power Head er vel ligeså billig og kraftig?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Søren

Dato : 24-11-01 11:41

vil det sige at akvariet står i stuen og filtret på 1. sal ?

--
SOS - www.hourbabe.com & www.tgp2galleries.com
icq#: 102169245

Fra : Hans Kristian

Dato : 24-11-01 12:22

Hej Søren

"Søren" <sos@oc.dk> wrote in message news:9tntmg$1pfl$1@news.cybercity.dk...
> vil det sige at akvariet står i stuen og filtret på 1. sal ?

Nej. Filteret står oven på akvariet, men jeg kunne godt stille
det på 1. sal eller på loftet. Det ville i så fald blive helt lydløst.

Mvh
Hans

Fra : Søren

Dato : 24-11-01 17:47

hmm hvor højt er filteret ?

Fra : Hans Kristian

Dato : 24-11-01 20:22

"Søren" <sos@oc.dk> wrote in message news:9toj52$2ot6$1@news.cybercity.dk...
> hmm hvor højt er filteret ?

Mit filter er ca 1 meter højt, men det er op til konstruktøren
hvor højt det skal være.

Mvh Hans