PEX-rør - støttebøsning
Fra : Giro

Dato : 22-11-01 19:14

Hej gruppe
Jeg har lavet en vandinstallation efter alle kunstens regler - troede jeg !
Alt var købt ind til at passe sammen, men nu står jeg tilbage med to 18 mm
støttebøsninger som altså ikke er blevet anvendt.
Min konklusion er, at jeg to steder ( af ca. 80 mulige ) har glemt at
montere støttebøsningen.
Det koster en ny kompressionsring og en ny støttebøsning for hver
forbindelse, jeg skal checke.
Så nu er mit spørgsmål: Hvad risikerer jeg ved ikke at have støttebøsning i
en PEX-kobling ?
Jeg har tidligere adskilt samlinger, hvor bøsningen også manglede, men de så
meget fornuftige ud selv uden bøsning.

Mvh

Bo

Fra : John Sahl

Dato : 22-11-01 20:18

"Giro" <isl42271@worldonline.dk> wrote in message news:9tjfau$qd0$1@news.cybercity.dk...
> Så nu er mit spørgsmål: Hvad risikerer jeg ved ikke at have støttebøsning i
> en PEX-kobling ?

Du risikerer en kæmpe vandskade.. Og en forsikring der ikke
dækker fordi det ikke er udført håndværksmæssigt korrekt.

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Giro

Dato : 22-11-01 20:48

støttebøsning i

> Du risikerer en kæmpe vandskade.. Og en forsikring der ikke
> dækker fordi det ikke er udført håndværksmæssigt korrekt.

Hej John,

Tak for svaret, som jo egentlig også var det, jeg havde regnet med.

Men hvis vi nu skal blive "ikke-VVS-tekniske" ( altså se bort fra de
gældende regler ), kan du så fortælle mig, hvad der rent praktisk kan ske ?
( Jeg taler her ikke om forsikring og eventuelle skader, for der har du 100
% ret )

Jeg har tidligere et par gange haft glemt støttebøsningen og har senere
demonteret samlingen og set på den, og det så da i hvert fald meget "tæt"
ud. PEX-røret var expanderet EFTER expansionsringen - altså inde i
fittingen - og jeg kan ikke lige forstå hvordan en støttebøsning kunne have
forbedret dette ?

At den "håndværksmæssigt korrekte" udførelse foreskriver en støttebøsning er
vi helt enige om - men jeg var i mit spørgsmål nu mest ude efter praktiske
eksempler på hvor galt det kan gå, hvis man springer støttebøsningen over ?
Ikke kun lovgvningsmæssige konsekvenser men tvært imod de praktiske
eksempler på oversvømmelser o.s.v.

Men jeg er jo kun en glad amatør.
Specielt glad.

Mvh

Bo

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-11-01 20:57

"Giro" <isl42271@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej John,

Er ikke lige John men alligevel

> Men hvis vi nu skal blive "ikke-VVS-tekniske" ( altså se bort fra de
> gældende regler ), kan du så fortælle mig, hvad der rent praktisk kan ske
?

Samlingen kan knække hvor bøsningen mangler.

> [...]
> eksempler på hvor galt det kan gå, hvis man springer støttebøsningen over

At du når du sælger dit hus kan risikerer en Syn & Skøns sag som gældsætter
dig langt ind i næste liv.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Giro

Dato : 22-11-01 21:18

> At du når du sælger dit hus kan risikerer en Syn & Skøns sag som
gældsætter
> dig langt ind i næste liv.

Hej Finn

Tak, og jeg forstår din besked.( Men kunne en tilstrandsrapport m.v. ikke
frigøre mig for skærsilden i al evighed ?)

Men på den anden side er jeg ret kold over for mit næste liv. Lige som jeg
ikke lige kan lægge mig til at dø på grund af valgresultatet i Danmark.

Mvh Tak

Bo

Fra : Bo Jensen

Dato : 22-11-01 21:57

> [...]
> ikke lige kan lægge mig til at dø på grund af valgresultatet i Danmark.

Hej.

Nej, en tilstandsrapport vil ikke hjælpe dig her, da en byggesagkyndig i
sagens natur ikke gennemgår alle dine rørsamlinger. Han/hun må kun udtale
sig om det, der umiddelbart er synligt, uden at gøre indgreb i være sig
konstruktioner eller installationer.

Du er på nuv. tidspunkt - og efter egen direkte forespørgsel - præsenteret
for et par seriøse og korrekte meninger. Men du vil tilsyneladende ikke høre
efter. Slår det nærmest hen som værende bagateller. Med andre ord har du
efter egen opfattelse egentlig ikke et problem.

For din egen skyld bør du nok indse logikken i, at systemet er konstrueret
til (og leveret med) en støttebøsning. *Den skal bruges*. I modsat fald var
den jo overflødig, og så kan du lige så vel begynde at pille alle de
monterede ud, som du ellers burde begynde at lede efter de samlinger, hvor
de mangler. Det indhøstede resultat kunne så pynte vældigt op i form af
lysestager til jul. Synd så bare, hvis lysene slukkes af de derved muligvis
dannede sprinklere.

Men OK - valget er dit. Det er ikke *os*, som har problemet. Vi prøver blot
at hjælpe. Problemet er dit. Og mand altså......du har virkelig et problem.

Med mindre du altså helt fra start havde det nævnte antal bøsninger i
overskud

Mvh
Bo

Fra : Giro

Dato : 22-11-01 22:31

> [...]
problem.

> Med mindre du altså helt fra start havde det nævnte antal bøsninger i

Hej navnebror

Altså, jeg forstår godt hvad du skriver, men du forstår nok ikke lige, at
jeg ikke havde til hensigt at søge opbakning til ikke at sætte
støttebøsninger i samlingerne.

Helst ville jeg nok have haft en Dr. Bliktud, cand. gevind., til at berolige
mig med, at en enkelt manglende bøsning eller to nok ikke var noget problem.

Men jeg HAR forstået det. Der er en reel fare for at skidtet bliver utæt, og
det var nu bare lige det, jeg gerne ville have be-/ eller afkræftet.

Jeg køber i morgen en ny forsyning af kompressionsringe og ikke mindst
støttebøsninger, og går så systemet efter.

Men jeg glemte jo at nævne, at det også "koster" ca. 25 mm rør hver gang man
skal pakke om. Heldigvis er det ikke et problem i mit tilfælde.

Mvh

Bo

Fra : Bo Jensen

Dato : 23-11-01 20:08

> Hej navnebror

Hej igen Bo.

> Altså, jeg forstår godt hvad du skriver, men du forstår nok ikke lige, at
> jeg ikke havde til hensigt at søge opbakning til ikke at sætte
> støttebøsninger i samlingerne.

Korrekt. Det må jeg indrømme ikke at have forstået i første omgang.

> Helst ville jeg nok have haft en Dr. Bliktud, cand. gevind., til at
berolige
> mig med, at en enkelt manglende bøsning eller to nok ikke var noget
problem.

Så forstår jeg det heller ikke i anden omgang.

Go' beslutning. Held og lykke!

Mvh
Bo

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 07:47

"Giro" <isl42271@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Tak, og jeg forstår din besked.( Men kunne en tilstrandsrapport m.v. ikke
> frigøre mig for skærsilden i al evighed ?)

Som nævnt af Bo Jensen så er det kun synlige installationer der gennemgåes i
en tilstandsrapport. Skjulte installationer kan i sagens natur ikke
gennemgåes. Men det behøver du jo ikke at spekulerer på for du laver da ikke
skjulte installationer som er forbudt for private at lave hvis samlingerne
(i dit tilfælde alle steder med som uden støttebøsninger) er skjulte.??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 23-11-01 23:44

Finn Jensen wrote:

> [...]
> (i dit tilfælde alle steder med som uden støttebøsninger) er skjulte.??

Skal det forstås sådan, at som privat har man lov til at lave
rørarbejde, så længe der ikke er skjulte samlinger?

Med PEX-rør er det vel også ret unormalt at lave samlinger? Går alle rør
(vand og varme) ikke alle ud fra fyrrum/bryggers og direkte til
tappested/radiator?

--Johan

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-11-01 07:35

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Skal det forstås sådan, at som privat har man lov til at lave
> rørarbejde, så længe der ikke er skjulte samlinger?

Ja det er der ikke umiddelbart noget i vejen for. Dog er der enkelte
undtagelser som f.eks. hvis du vil skifte et blandingsbatteri så må du kun
gøre det selv hvis du kan lukke for vandet på rørrene via en ballofix eller
lign. Du må altså ikke skifte det hvis du skal ud i brønden og lukke for
vandet. Afløb må du heller ikke selv lave. Men ellers må du skrue alle de
rør sammen du vil sålænge du ikke skjuler dem.

> Med PEX-rør er det vel også ret unormalt at lave samlinger? Går alle rør
> (vand og varme) ikke alle ud fra fyrrum/bryggers og direkte til
> tappested/radiator?

Det er ikke unormalt at have samlinger i PEX rør, men jo færre du har jo
mindre er risikoen for vandskader. Det ideele er jo en lang ubrudt
slange/rør førring men desværre ikke altid mulig.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : petersen_michael

Dato : 23-11-01 19:37

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...

>At du når du sælger dit hus kan risikerer en Syn & Skøns sag som
>gældsætter
>dig langt ind i næste liv.

no way..

hvis man i en salgs situation, gør opmærksom på, at
der er uregelmæssigheder ved husets installationer
uanset, om det er el, eler VVS
så er der ikke mere at komme efter..

i mit hus. fx. er der sænket lofter uden at
udløbsrosetterne (EL) er trukket med ned.
den elektriske jordledningen er Nullet, på et blandingsbatteri
er PEX rørene blot trukket ud over købberreørene, og sikret
med spændebånd, og en klat silikone..

men hvis jeg gør en evt. sælger opmærksom på sagerne,
så er der ikke noget at komme efter, hverken i resten af mit liv
eller det næste

(nej, det er ikke mig der er en klamphugger)

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 19:44

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3bfe974d$0$770$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> den elektriske jordledningen er Nullet, på et blandingsbatteri
> er PEX rørene blot trukket ud over købberreørene, og sikret

Det er vist et rigtig godt "Gør det selv" hus du har fået købt dig ??

> men hvis jeg gør en evt. sælger opmærksom på sagerne,
> så er der ikke noget at komme efter, hverken i resten af mit liv
> eller det næste

Kan du se denne for dig :
Sælger - " Jeg har fusket med de skjulte installationer, som jeg ikke må
fordi jeg ikke har aut., og jeg har glemt 2 støttebøsninger og nu er lortet
støbt ned under 10 cm. beton."

Ja går den så går den

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jens

Dato : 23-11-01 20:11

> [...]
> så er der ikke noget at komme efter, hverken i resten af mit liv
> eller det næste
>
> (nej, det er ikke mig der er en klamphugger)

Man risikerer at få lukket for strømmen, hvis el-inst
er ulovlige. Hvis en byggesagkyndig erfarer der
er farlige installationer, har vedkommende pligt
til at melde det til øvrigheden.

Fra : petersen_michael

Dato : 23-11-01 20:28

Jens skrev i meddelelsen
<3bfe9f4b$0$773$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Man risikerer at få lukket for strømmen, hvis el-inst
>er ulovlige. Hvis en byggesagkyndig erfarer der
>er farlige installationer, har vedkommende pligt
>til at melde det til øvrigheden.

nu er chancen for at der kommer en byggesagkyndig, og
piller listelofter ned hjemme hos mig, for at finde skjultefejl,
nok noget begrænset ?

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 20:39

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3bfea33b$0$767$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> nu er chancen for at der kommer en byggesagkyndig, og
> piller listelofter ned hjemme hos mig, for at finde skjultefejl,
> nok noget begrænset ?

Men på et eller andet tidspunkt er chancen for at du får brug for en
elektriker vel tilstæde og han ville i givet fald kunne opdage det.

De fleste har vel på et eller andet tidspunkt fusket med noget i sit hus men
at rode sig ud i skjulte installationer skal man være lidt varsom med hvis
man ikke er 100% sikker på hvad man har med at gøre. Det er ikke altid nok
at "tro det er rigtig" det man laver. Specielt ved el arbejde er der
forbundet livsfare foruden brandfare ved forkerte installationer.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : John Sahl

Dato : 23-11-01 20:56

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:_BxL7.3302$TN1.275778@news000.worldonline.dk...
> Men på et eller andet tidspunkt er chancen for at du får brug for en
> elektriker vel tilstæde og han ville i givet fald kunne opdage det.

Nej, mon han gør? Huset brænder nok ned inden da.. Og forsikringen?
Nej, den dækker ikke

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 24-11-01 00:14

petersen_michael wrote:

> no way..

Sometimes!

> hvis man i en salgs situation, gør opmærksom på, at
> der er uregelmæssigheder ved husets installationer
> uanset, om det er el, eler VVS
> så er der ikke mere at komme efter..

Det er ikke nok "at gøre opmærksom på". Det skal stå sort på hvidt i en
tilstandsrapport eller i købekontrakten!

Og laver man fusk, man ikke selv er klar over er ulovligt eller forkert
lavet, _så_ hænger man på den når huset sælges! Hvis den nye ejer eller
senere ejere altså opdager fejlene. Og hvis man altså ikke selv har
opdaget det forinden i form af en større vandskade, eller det der er
værre...

> [...]
> så er der ikke noget at komme efter, hverken i resten af mit liv
> eller det næste
>
> (nej, det er ikke mig der er en klamphugger)

Nu du er blevet opmærksom på alle disse ulovligheder, kan du jo sagsøge
den tidligere ejer... :-]

--Johan

Fra : petersen_michael

Dato : 24-11-01 08:27

Johan Myhre Andersen skrev i meddelelsen
<3BFED823.C98F8BEB@cpk.auc.dk>...

>Det er ikke nok "at gøre opmærksom på". Det skal stå sort på hvidt i en
>tilstandsrapport eller i købekontrakten!

fair nok BTW: en tilstandsrapport, gælder iøvrigt kun 6 måneder

>Nu du er blevet opmærksom på alle disse ulovligheder, kan du jo sagsøge
>den tidligere ejer... :-]

nope, købte et dødsbo

og alt det fusk, jeg evt. kunne klampe sammen
( nej jeg klamper mig ikke igennem )
kan jeg henholde mit til, at det er lavet får min tid..

mht. sænkede listelofter, er det min fornemmelse, at det sker i 9 ud af
10 tilfælde, uden at man flytter el udtaget med ned..

men lovligt er det ikke..

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-11-01 08:44

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3bff4bc9$0$741$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> fair nok BTW: en tilstandsrapport, gælder iøvrigt kun 6 måneder

Ja så skal der laves en ny hvis huset ikke er solgt. Men når huset bliver
solgt så bliver den gældende tilstandsrapport ikke ugyldig efter 6 måneder.

En tilstandsrapport har den fordel at fejl som er nævnt i tilstandsrapporten
fritager dig for ansvar og opdages der fejl på huset som den byggesagkyndige
burde have opdaget ved gennemgang af huset så hænger han/hun på den og ikke
dig.

> nope, købte et dødsbo

Så er der ikke noget at komme efter da dødsboer købes som beset men så er
priserne jo også nogle helt andre.

> mht. sænkede listelofter, er det min fornemmelse, at det sker i 9 ud af
> 10 tilfælde, uden at man flytter el udtaget med ned..

Det er jo heller ikke altid let at hive i den gamle installation så den
bliver 10 cm. længere og kan flyttes på den anden side af det nye loft,
derfor springer folk vel let og elegant hen over dette.

> men lovligt er det ikke..

Det er der så meget der ikke er.
Kan huske en gang i et hus jeg var ude i at "Handy manden" i huset havde
støbt 2 meter af den billige grønne plastik haveslange fra Bauhaus ind i
muren. Jo opfindsomheden fejler ikke noget hos folk

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : petersen_michael

Dato : 24-11-01 09:06

>Ja så skal der laves en ny hvis huset ikke er solgt. Men når huset
bliver
>solgt så bliver den gældende tilstandsrapport ikke ugyldig efter 6
måneder.

right

> [...]
>fritager dig for ansvar og opdages der fejl på huset som den
>byggesagkyndige burde have opdaget ved gennemgang af huset så hænger

jeps

>Så er der ikke noget at komme efter da dødsboer købes som beset men så
er
>priserne jo også nogle helt andre.

ja

>Det er jo heller ikke altid let at hive i den gamle installation så den
>bliver 10 cm. længere og kan flyttes på den anden side af det nye loft,
>derfor springer folk vel let og elegant hen over dette.

næe, men så må man jo op på loftet, og trække nye snore..

> [...]
>støbt 2 meter af den billige grønne plastik haveslange fra Bauhaus ind
>muren. Jo opfindsomheden fejler ikke noget hos folk

i mangel af elektrikker rør ?

i den forbindelse, er lovgivningen jo også ændret til
at kabler i mure _ikke_ _skal_ føres i rør..

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-11-01 09:15

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3bff54f7$0$736$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> i mangel af elektrikker rør ?

Næhh..det var tilslutningen til opvaskemaskinen

> i den forbindelse, er lovgivningen jo også ændret til
> at kabler i mure _ikke_ _skal_ føres i rør..

Elektrikere bruger vel PVIKJ kabel nu om dage ?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : petersen_michael

Dato : 24-11-01 10:58

Finn Jensen skrev i meddelelsen
<6HIL7.4283$TN1.371939@news000.worldonline.dk>...

>Næhh..det var tilslutningen til opvaskemaskinen

tjae..

>Elektrikere bruger vel PVIKJ kabel nu om dage ?.

jepser, 2,5m² til husholdnings brug
det gør vi andre også

Fra : John Sahl

Dato : 22-11-01 21:23

"Giro" <isl42271@worldonline.dk> wrote in message news:9tjkqv$16rk$1@news.cybercity.dk...
> Tak for svaret, som jo egentlig også var det, jeg havde regnet med.

Nogen gange skal man bare bekræftes i sine egne tanker!

> [...]
> ( Jeg taler her ikke om forsikring og eventuelle skader, for der har du 100

Du risikerer simpelthen, ud over det knækkede rør som Finn nævner, at
samlingen glider fra hinanden.

Lav det korrekt, ellers vil du alligevel gå og spekulere dig grøn over hvornår
en af dine samlinger brister.

Jeg er selv uddannet blikkenslager/vvs-montør og _savner_ at folk har en faglig
stolthed... Gør det ordentligt eller hold fingrene væk

Fra : Giro

Dato : 22-11-01 22:18

> [...]
faglig
> stolthed... Gør det ordentligt eller hold fingrene væk

Jamen du Godeste,

Jeg ville slet ikke nedgøre de venlige svar, men kun søge et konkret bud på
hvordan det rent faktisk måske kunne gå.

Mit spørgsmål gik jo ikke på, om man skal lave tingene VVS-mæssigt korrekt,
for det skal man selvfølgelig. Men læs det igen: Hvad nu, hvis man opdager
at man har glemt en mindre detalje, som man selv mener nok kan accepteres,
men ikke er sikker på konsekvenserne af ?

Altså at røret knækker er nok ikke ret så sandsynligt i en fast
installation, hvor der ikke forekommer nogen som helst sideværts - eller for
den sags skyld længdeværts - mekanisk påvirkning.

Min umiddelbare tanke er nærmere, om PEX-røret måske "af sig selv" med tiden
smutter ud af bøsningen/samlingen, fordi støttebøsning mangler.

Du skriver selv, at samlingen kan glide fra hinanden. Og her er mit
spørgsmål - formuleret af dig selv: Hvordan kan det ske, når
ekspansionsringen ( uden støttebøsning ) har gnavet sig godt og grundigt ind
i PEX-slangen(røret) ?

Mener du, at PEX-rør kan "skifte mening" efter at de en gang for alle er
mast på plads med ret heftig brug af skruenøgler ?

Og her vil jeg være meget glad for et svar der virkelig grundes i din
uddannelse som blikkenslager/VVS-montør.

Håber, at du ikke misforstår indlægget.

Mvh

Bo

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 07:42

> [...]
for
> den sags skyld længdeværts - mekanisk påvirkning.

Nu kan jeg ikke huske om du har nævnt hvad installationen skal bruges til
men drejer det sig om varmt vand der skal løbe gennem rørrens så vil varmen
få rørrene til at udvide sig også selv om du hælder nok så meget beton ned
over det.

Det samme som der sker med jernrør der ligger klods op af hinanden og man
høre disse "banke" lyde fra sine radiatore er når rørrene udvider sig og går
imod i hinanden.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Henning Lund

Dato : 22-11-01 22:02

"Giro" <isl42271@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Det koster en ny kompressionsring og en ny støttebøsning for hver
> forbindelse, jeg skal checke.

Næe det gør det da ikke, i den tid jeg har arbejdet med VVS, har jeg skilt
mange ad og samlet dem igen uden at der skete noget ved det.

> Så nu er mit spørgsmål: Hvad risikerer jeg ved ikke at have støttebøsning
> en PEX-kobling ?

Du risikerer at vandtrykket skyder slangen ud af omløberen.

> Jeg har tidligere adskilt samlinger, hvor bøsningen også manglede, men de

> meget fornuftige ud selv uden bøsning.

De holder uden støttebøsning i ca 50% af tilfældene, såeee.

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Finn

Dato : 23-11-01 00:57

Jeg tror at vi må konstater at der ikke er nogen redning for BO. Mod tåber
kæmper selv guderne forgæves.
Bo som jeg ser det har du fået god og højt kvalificeret vejledning så grib
da for satan værktøjet og se at få fikset det lort du har lavet nu ved du jo
hvad der skal til.

Cheers Finn, Bliktud i Australien.