MSSQL: nested SELECT
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-11-01 15:45

Hvorfor kan jeg ikke få følgende til at virke på MS SQL 2k ?

SELECT
COUNT(*)
FROM
(SELECT id FROM pfJobs)

Den brokker sig over den sidste parentes ... ? Den inderste SQL giver mening
og resulterer i sig selv i et recordset.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 22-11-01 16:39

Jesper Stocholm <spam200111@stocholm.dk> wrote in message
> [...]
>
> Den brokker sig over den sidste parentes ... ? Den inderste
> SQL giver mening og resulterer i sig selv i et recordset.

Hej Jesper

Hvorfor skal den nestes ???
Kan du ikke skrive (kender ikke meget til MS SQL)

SELECT COUNT(*)
FROM pfJobs

--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-11-01 17:11

Mikkel Bundgaard wrote in news:9tj66l$cj7$1@sunsite.dk:

> [...]
> Hej Jesper
>
> Hvorfor skal den nestes ???
> Kan du ikke skrive (kender ikke meget til MS SQL)

eksemplet var blot for at vise, hvad der er jeg gerne vil. Den nestede SQL
er markant mere kompliceret ...

Jeg synes blot, at det ville være nemmere at overskue, hvis jeg lavede det
på denne måde ... i stedet for eksplicit at indkode WHERE-clauses etc. i en
ny query.

.... men er det behaviour by design på MS SQL ? Jeg prøvede lige på mySQL ...
og der virker den heller ikke ... :(

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Boycot meningsmålingerne ved enten at sige nej - eller lyv !

Fra : Svenne Krap

Dato : 22-11-01 17:39

On Thu, 22 Nov 2001 16:11:07 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<spam200111@stocholm.dk> wrote:

>>> COUNT(*)

>... men er det behaviour by design på MS SQL ? Jeg prøvede lige på mySQL ...
>og der virker den heller ikke ... :(

Det virker fint med PostgreSQL.
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 22-11-01 18:19

On Thu, 22 Nov 2001 17:38:30 +0100, Svenne Krap <usenet@krap.dk>
wrote:

>Det virker fint med PostgreSQL.

Som er kendt for at være meget tæt på at opfylde SQL92.

--
Nis Jorgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-11-01 19:11

Jesper Stocholm <spam200111@stocholm.dk> writes:

> [ ... ] Jeg prøvede lige på mySQL ... og der virker den heller ikke
> ... :(

MySQL 3.x understøtter slet ikke subselects.

--
Jacob - www.bunk.cc
Decaffeinated coffee? Just Say No.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-11-01 21:48

> [...]
mening
> og resulterer i sig selv i et recordset.

Muligvis skal det være noget ala
select count(id) from pfjobs where id in (select id from pfjobs)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : James Olsen

Dato : 23-11-01 05:53

> [...]
mening
> og resulterer i sig selv i et recordset.

Du skal lave et alias for dit subselect for at det fungere. Altså select
count(*) from (select id from pfJobs) t

husk t som laver får select'ed fra parantesen om til fungere som en tabel
ved navnet t.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-11-01 09:54

James Olsen wrote in news:3bfdd5e9$0$25410$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> count(*) from (select id from pfJobs) t
>
> husk t som laver får select'ed fra parantesen om til fungere som en tabel

aah ... 1k tak ... :) Jeg endte dog med at lave den komplicerede query som
et view ...

:)

--
Jesper Stocholm