Jum jum spagnum ;-)
Fra : Finn Jensen

Dato : 22-11-01 14:57

Hejsa,

Nu fik jeg endelig noget SUPER spagnum tilsendt fra en flink planteskole
ejer. Desværre kender jeg ikke mærket på spagnumen andet end at gartneren
kalder det "hundekød" og siger at det er ugødet og uden nærring.

Jeg fik det vasket og sorteret og spagnumen er virkelig lækker.
Jeg har postet et billed af det i dk.binaer
( news:xp7L7.338$TN1.18090@news000.worldonline.dk...).

Esben og jeg har snakket lidt pr. mail om hvorledes man bedst sætter planter
fast i spagnum og jeg tænkte på at tage urtepotten og tilskære den således
at den passede med toppen af bundlaget og fylde potten med mørkt grus og så
ligge spagnum over. Dette vil selvfølgelig kunne hæmme udviklingen af
rødderne på visse planter men så kunne man skære bunden af også ?.
Esben tænkte på at ligge et tyndt lag grus i bunden af akvariet og dække det
med spagnum. Denne metode har jeg også set beskrevet men min tanke var om
ikke gruset var medvirkende til en hævelse af hårdheden i vandet ??. Grunden
til at jeg ville bruge spagnum og regnvand var jo netop det bløde vand.

Nogle erfaringer eller gode idéer ??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-11-01 17:25

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg fik det vasket og sorteret og spagnumen er virkelig lækker.
> Jeg har postet et billed af det i dk.binaer

Hvis du nu havde bevæget dig over på den anden side af fjorden er
du næsten i Store Vildmose, hvor der er hundredevis af hektar
fyldt med den fineste langtrævlede spaghnum, skulle du blot have
bukket dig ned for at samle det op.

> [...]
Grunden
> til at jeg ville bruge spagnum og regnvand var jo netop det bløde vand.

Gruset giver i sig selv ikke anledning til problemer, hvis ikke dette er
kalkholdigt - dvs at ral fra havbunden (nu eller tidligere) ikke
du'r - men ellers kan du sagtens bruge grus.

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-11-01 17:28

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> [...]
> du næsten i Store Vildmose, hvor der er hundredevis af hektar
> fyldt med den fineste langtrævlede spaghnum, skulle du blot have

Næsten og næsten...jaah..ok har vel godt 70 km. derop

Minder mig en gang om en konkurrance hvor hunden skulle gå spor i Store
Vildmose og så siger dommeren pludselig mens han småhopper på jorden. "
Sådan en sæk giver jeg over 150 kroner for i vestjylland og Gud hjælpe mig
om I ikke går spor på det ! ".

Jo mange gange går man nok over bækken efter vand

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 22-11-01 19:18

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> writes:

> [...]
> du næsten i Store Vildmose, hvor der er hundredevis af hektar
> fyldt med den fineste langtrævlede spaghnum, skulle du blot have

Er det lovligt at gå på rov i det ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-11-01 20:00

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse

> Er det lovligt at gå på rov i det ?

Tror det næppe da der jo er lodsejere som ejer jorden.

Men om det så er tilladt i statsskovene ved jeg ikke men man kunne jo
argumenterer for det er lovlig og gratis når man betaler skat
Statsarealerne kan man forresten finde her
: http://www.sns.dk/skovdist/distrikt.htm

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-11-01 14:51

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> Er det lovligt at gå på rov i det ?

Sikkert ikke - men jeg tror nu nok at jeg ville fylde min bærepose
desuagtet.
Akkurat ligesom jeg ikke ville have (har) de allerringeste anfægtelser ved
at
hente en pose strandsand - som jeg benytter uanset jeg godt kan se at de
fleste
fraråder det. Men tilsyneladende ææælsker mine cichlider (specielt
aulonocara'er) at guffe løs på det.
Og så er det så fint, at der ikke trænger det mindste snask ned i det.

Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 15:19

> [...]
> aulonocara'er) at guffe løs på det.
> Og så er det så fint, at der ikke trænger det mindste snask ned i det.

Der er faktisk en bekendgørelse der fortæller hvad man må indsamle i
naturen. Bekendgørelsen hedder : "Bekendtgørelse om offentlighedens adgang
til at færdes og opholde sig i naturen" .

Sådan som jeg tolker bekendgørelsen så må man godt hente lidt hist og pist
sålænge det er til eget brug men man må ikke lave det til kommerciel handel,
sålænge det er på offentlige arealer. Dog skal det være "løse" genstande.
Man må altså ikke begynde at grave træer op eller rykke grene af træerne
eller lign.

Men at hente en pose fuld strandsand eller samle 15 flotte mindre sten til
sit akvarium kan jeg ikke se skulle være ulovligt.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Per

Dato : 22-11-01 18:30

ang. grus

hæld saltsyre på dit grus. Syder og bobler det, er der kalk i.....

On Thu, 22 Nov 2001 14:57:19 +0100, "Finn Jensen"

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 19:07

"Per" <No_adr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> ang. grus
>
> hæld saltsyre på dit grus. Syder og bobler det, er der kalk i.....

Har jeg lige prøvet. "Syder og bobler" gør det nu ikke synderligt men det
ryger en del ?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 23-11-01 19:22

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...

>"Per" <No_adr@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Har jeg lige prøvet. "Syder og bobler" gør det nu ikke synderligt men det
> [...]

Du hælder emnet i en spand, dækker lige med vand og tilsætter syre - så er det let at se om det
"bobler"

Ole

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 19:29

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Du hælder emnet i en spand, dækker lige med vand og tilsætter syre - så er
det let at se om det
> "bobler"

OK, tog lige en håndfuld grus, som var tørt, og hædte vand over, vel ½ liter
og tilsatte et skvat saltsyre. Det boblede, dog ikke meget og efter 5-6 sek.
holdt det op. Men det hænger sikkert sammen med at "kalken" er brændt ud af
gruset ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 23-11-01 19:38

> [...]
>holdt det op. Men det hænger sikkert sammen med at "kalken" er brændt ud af

Når det holder op med at boble er enten syre eller kalken "brugt op"

Ole

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 22-11-01 19:35

Når vi nu snakker om spagnum...

Hvordan vil en flok pansermaller have det med et akvarium med spagnum
som bundmateriale ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-11-01 21:56

Jeg kan nu ikke forstå at du har problemer med Pinstrup Klynerne. Jeg har
netop haft nogle stykker liggende til opblødning i en spand vand, og
efterfølgende anbragt dem i mit akvarie som bundlag. De hænger fint sammen i
lange trævler.

Torben

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 06:45

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> netop haft nogle stykker liggende til opblødning i en spand vand, og
> efterfølgende anbragt dem i mit akvarie som bundlag. De hænger fint sammen

Jeg ved heller ikke hvorfor det ikke virker?.
Jeg flåede klyngen fra hinanden i 20 cm. blokke og opblødede dem men de
faldt fra hinanden og den mindste bevægelse i bundlaget eller vandet og det
stod en "støvsky" af partikler op i vanden og spagnumen blev som en gang
sammenklasket mudder.

De lange trævler var kun omkring 3-4 cm. i mine klynger og dem var der kun
få af, resten var blot sammenpresset spagnum.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 23-11-01 10:01

Du har nok været uheldig og få en "mandags" klyne. Jeg har savet stykker af
på 30 x 4 x 20 centimeter og havde ingen problemer. Selvfølgelig er der
nogle finere partikler som svæver rundt, men de filtreres hurtigt fra.

Hvordan med det nye spagnum. På billedet ser det meget løst pakket ud. Kan
du godt få det til at fungere som bundlag?

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 10:28

> Hvordan med det nye spagnum. På billedet ser det meget løst pakket ud. Kan
> du godt få det til at fungere som bundlag?

Ja det er ikke noget problem. Du kan forme og pakke det som du vil.

Spagnumen på billedet har jeg med vilje "løsnet lidt op for" af hensyn til
at få så meget af den grove struktur med på billedet.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 13:42

> Ja det er ikke noget problem. Du kan forme og pakke det som du vil.
>
> Spagnumen på billedet har jeg med vilje "løsnet lidt op for" af hensyn til
> at få så meget af den grove struktur med på billedet.

Jeg forsøger lige at tage et billede af akvariet i aften når der er blevet
mørkt for ligenu er der for meget lys og reflekser udefra og glasset i
akvariet dugger af H til fordi der lige er kommet iskoldt regnvand i
akvariet.

Men jeg prøver at få et billede så du kan se hvordan det ser ud.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 19:03

> [...]
> mørkt for ligenu er der for meget lys og reflekser udefra og glasset i
> akvariet dugger af H til fordi der lige er kommet iskoldt regnvand i

Har lige smidt et billede i dk.binaer:
( news:6awL7.3244$TN1.249641@news000.worldonline.dk... )

Lettere fiset men hvad ?. Det har kun stået 4 timer så der er endnu ingen
planter i da vandet stadig er al for koldt til planterne.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 23-11-01 21:21

Ser ganske fint ud. Noget anderledes end når man bruger klyner.

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-11-01 07:22

> Ser ganske fint ud. Noget anderledes end når man bruger klyner.

Det har den fordel at der ikke sker noget hvis du eller fiskene roder rundt
i bundlaget.
Det er ligefør jeg vil påstå at du kan tage i den ene ende og så trække hele
bundlaget af på en gang uden det smuldre eller falder fra hinanden.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-11-01 17:51

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> Lettere fiset men hvad ?. Det har kun stået 4 timer så der er endnu ingen
> planter i da vandet stadig er al for koldt til planterne.

Det ser meget spændende ud. Har du ikke overvejet måske helt eller næsten at
droppe planterne og så nøjes med rødder?
Det ligner temmeligt meget min opfattelse af, hvordan et decideret
sortvandsakvarium kunne se ud.

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-11-01 18:08

> [...]
at
> droppe planterne og så nøjes med rødder?
> Det ligner temmeligt meget min opfattelse af, hvordan et decideret

Skulle det opfattes ironisk ?

--
Venligst
Finn Jensen