Skift fra Postevand til Regnvand - hvor hu~
Fra : Torben Flindt Dahl

Dato : 21-11-01 22:40

Hej

Jeg har startet mit 325L akvarium op for lidt over en måned siden.

PT har jeg målt følgende værdier (er der nogle test der er vigtigere ?):

PH = 8
GH (mg/L) = 202
KH (mg/L) > 80
Nitrit (NO2) > 0,3mg/L

Jeg begyndte for 14 dage siden at filtrere igennem spagnum for at sænke PH
og GH, men uden de helt store resultater.

Meningen er at jeg vil have diskos når kvaliteten er i orden - det kan man
jo ikke lige påstå at den er endnu! lige nu går der: Rød Neon, Scalarer,
Sommerfugl Chiclider, Krebensis.

Derfor har jeg her til aften samlet 400 L Regnvand som jeg for sjov målte
værdierne på:

PH = 6.5
GH (mg/L) < 20
KH (mg/L) = 25
Nitrit (NO2) > 0,0mg/L

Hvilket jo begynder at ligne noget der er perfekt til diskos (eller ?)

Mit spørgsmål er nu:

I hvilken takt kan jeg skifte vandet i akvariet med det indsamlede regnvand,
jeg sørger for at regnvandet har samme temperatur som vandet i akvariet (+/-
1 grad) ?

Med Venlig Hilsen
Torben Flindt Dahl

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-11-01 07:07

"Torben Flindt Dahl" <tfd@lysabild.dk> skrev i en meddelelse

> Meningen er at jeg vil have diskos når kvaliteten er i orden - det kan man
> jo ikke lige påstå at den er endnu! lige nu går der: Rød Neon, Scalarer,
> Sommerfugl Chiclider, Krebensis.

Du vil i hvert fald få nogle rigtige stærke farver frem på dine Rød Neon når
de kommer i blødt vand.
Men spørgsmålet er så hvad scalarene og sommerfugl cichliderne vil sige til
blødt vand da cichlider gerne vil have hårdt vand ? Dont know ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Arild Madsen

Dato : 22-11-01 08:42

> Men spørgsmålet er så hvad scalarene og sommerfugl cichliderne vil sige til
> blødt vand da cichlider gerne vil have hårdt vand ? Dont know ?
Du tenker sikkert på øst afrikanske cichlider fra de store sjøene der.
De fleste sydamerikanske cichlider vil gjerne ha bløtt vann, slik som
Microgeophagus ramirezi (sommerfugl cichlide) og gjerne litt surt.

Arild Madsen

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-11-01 08:48

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> Men spørgsmålet er så hvad scalarene og sommerfugl cichliderne vil sige
til
> blødt vand da cichlider gerne vil have hårdt vand ? Dont know ?

De vil elske det.
Der findes cichlider til enhver vandtype, så man kan ikke sige noget
generelt om idealvand til disse.

mvh
Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 22-11-01 18:25

hvis du ikke vil "avle" på dine diskus, er det spild af kræfter, at bruge
regnvand. det er også nemmere at skifte alm vand.

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-11-01 14:54

"thomas schreiber" <schreiber@c.dk> wrote in message
> hvis du ikke vil "avle" på dine diskus, er det spild af kræfter, at bruge
> regnvand. det er også nemmere at skifte alm vand.
>
> "Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> wrote in message

Jeg har slet ikke overvejet at 'avle' på mine ikke eksisterende diskus!

(Mon ikke du er kommet til at besvare det forkerte indlæg

mvh
Jan