Big Problemos :-((
Fra : Kasper

Dato : 20-11-01 21:08

Hej alle...

Så er der vist for alvor problemer med min nye computer, næmere
specificeret: min nye IBM (60 gb) Harddisk! Jeg har haft computeren i mindre
end en måned, og den har kørt rigitg godt! Her de sidste par dage har det
dog virket som at et eller andet er gået lidt galt. Systemet har "hakket",
uden rigtig at have grund til det, og har tit virket som om at det var langt
mere belastet end der egentlig var grund til. Da jeg så her til aften ville
starte Outlook, hvilket tager en del tid (mange mails vil jeg tro), stod
harddisken bare og knoklede, uden at der rigtig skete noget. Windows (XP)
arbejdede på højtryk, og jeg kunne ikke rigtigt komme i kontakt med det. Det
endte med at jeg valgte at genstarte, men det kunne den åbenbart heller ikke
samle kræfter til. Til sidst trykkede jeg simpelthen på Reset knappen, men
det var måske ikke så smart . Da den bootede fik jeg følgende besked:

SMART Failure Predicted on Primary Slave: <harddisk navn>
WARNING: Immediately back-up your data and replace your disk drive. A
failure may be imminemt.

Den slags er jo aldrig rart at høre, men den ville sgu heller ikke rigtigt
starte op igen. Efter et par genstarter, en tur i safemode, og en enkel
genstart mere, startede den så endelig, men Windows var pludselig rigtig
lang tid om at starte, og det er den hver gang jeg genstarter nu. Jeg får
også stadig den der SMART fejl hver gang, så noget må der jo være galt. Jeg
har taget lidt backup, og vil nok også tage lidt mere, men hvad er der mere
at gøre? Er der rent faktisk noget galt med den, eller har den bare fået et
chok at mit lidt hidsige reset? Det virker lidt mærkeligt at den pludselig
står af på den måde?

Jeg vil tro at den skal til reperation, men hvordan er det med det? Kan jeg
få en ny eller pengene tilbage eller noget? Jeg er egentlig ikke særligt
interesseret i en ny IBM harddisk, når den går så hurtigt i stykker!

Håber der er nogen der har lidt vejledning, gode råd, etc til mig

Mvh.

Kasper

Fra : Kasper

Dato : 20-11-01 21:24

> SMART Failure Predicted on Primary Slave: <harddisk navn>
> WARNING: Immediately back-up your data and replace your disk drive. A
> failure may be imminemt.

Der skulle naturligvis have stået Primary Master, ikke Primary Slave, sorry!

Mvh.

Kasper

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-11-01 21:33

"Kasper" <kasper@tsw.dk> wrote in message

> Der skulle naturligvis have stået Primary Master, ikke Primary Slave,
sorry!

SMART er en funktion der kan læse den 'log' der er på harddisken og
'forudsige' et nedbrud. Så hvis jeg var dig ville jeg tage backup og det kan
ikke gå stærkt nok!

I de fleste tilfælde kan du få ombyttet disken til en af et andet mærke men
du kan jo prøve at ringe til din forhandler i morgen for at høre hvordan og
hvorledes...

/Dennis

Fra : Steen Brisson

Dato : 20-11-01 23:42

Hej Kasper,

On Tue, 20 Nov 2001 21:08:19 +0100, "Kasper" <kasper@tsw.dk> wrote:

[...]
> SMART Failure Predicted on Primary Slave: <harddisk navn>
> WARNING: Immediately back-up your data and replace your disk drive. A
> failure may be imminemt.

Hvor utroligt det må lyde, når du nu har købt en splinter-ny computer,
så er det mest nærliggende faktisk det maskinen fortæller dig: "En
nært forestående fejl kan forudses på din primære slave (i et senere
indlæg rettet til master) disk".

Hvis den stadig kører, så gør som den foreslår - lav back-up af ALT
der er bare en smule vigtigt.

[...]
> Jeg vil tro at den skal til reperation, men hvordan er det med det? Kan jeg
> få en ny eller pengene tilbage eller noget? Jeg er egentlig ikke særligt
> interesseret i en ny IBM harddisk, når den går så hurtigt i stykker!

Min egen erfaring med SMART er at jeg har oplevet, det har sikret, at
jeg ved tre lejligheder tidsnok fik taget back-up på to splinter-nye
computere hvor hverken computer eller harddisk var fabrikeret af IBM.

Trods afskrivning af garanti skiftede jeg til IBM-diske, og har endnu
til gode (bank under bordet), at de svigter mig på samme måde som de
til maskinen certificerede fabrikater gjorde det indenfor maskinernes
første leve-år.

> Håber der er nogen der har lidt vejledning, gode råd, etc til mig

Jeg arbejder ikke i IBM eller hos en anden harddisk-producent, så jeg
kender ikke forskelle eller svagheder, men jeg er positivt overrasket
over effekten af "early-warning", som har gjort, at jeg har sikret mig
alle data inden det totale nedbrud. Det har for mig været timer, hvis
ikke dage og uger, værd.

Du bør overveje, at du kan have fået en "mandags-model" fra IBM, og
ikke afskrive dem straks, hvis dette er din første dårlige erfaring.
Jeg har i hvert fald personligt haft tre fejl på et andet fabrikat,
men endnu ingen på IBM-fabrikerede diske (så jeg kan meget nemmere
give dig et "dårligt" råd).

Hvis det skete hos mig, gav jeg IBM een chance med en ombyttet disk,
inden jeg begyndte på en helt frisk hos en anden fabrikant der måske
ikke er meget bedre/værre.

Jeg forstår ganske udmærket din frustration og lyst til at skifte
fabrikat, men hvis du ser på det lidt fra "distancen" kan det så ikke,
trods alle problemer, glæde dig, hvis det bliver normen at diske
fortæller de har det dårligt, mens data stadig er til at redde -
uanset hvem der har fabrikeret dine diske?

-Steen-

Fra : Kasper

Dato : 21-11-01 07:34

Hej Steen...

Nu får du mig jo til at være helt i tvivl! Jeg var jo ellers fastbesluttet
på at nu var det slut med IBM, ikke mindst fordi jeg har snakket med flere
andre, som også kun havde hørt om for høje fejlprocenter osv. Du fortæller
ikke lige hvad mærke de andre harddiske var, som du havde problemer med, det
ville måske være meget rart at høre!

Jeg får nok valget om at få en Maxtor harddisk i samme størrelse, er det
noget jeg skal tage i mod, eller er Maxtor faktisk endnu dårligere? Jeg vil
gerne høre alles menig om det her, da mine data betyder en del for mig .
Hvad skal jeg vælge??

Mvh.

Kasper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-11-01 08:11

">
> [...]
vil
> gerne høre alles menig om det her, da mine data betyder en del for mig

Thjaa, had skal man sige?
Min gamle IBM på 4,3 GB kørte i 3½ år i min gamle maskine og lever videre i
en anden.
Min nuværende 30 Gb Maxtor kører upåklageligt og har gjort det i 1½ år, men
Seagate Barracuda IV er testvinder rundt omkring, sååå.....

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 21-11-01 17:28

"Kasper" <kasper@tsw.dk> wrote:

> [...]
>gerne høre alles menig om det her, da mine data betyder en del for mig .

Jeg ville vælge en Maxtor istedet. Jeg har selv haft Maxtor det sidste
par år, og deres kvalitet er glimrende. Jeg kender ingen, som har haft
Maxtor diske, som er døde - i modsætning til IBM'ere.
--
Rasmus Waehrens

Fra : Lars Svoldgaard

Dato : 21-11-01 09:35

> [...]

>SMART Failure Predicted on Primary Slave: <harddisk navn>
>WARNING: Immediately back-up your data and replace your disk drive. A

Lyder som om du har en IBM 60GXP. Denne serie, sammen med 75GXP
serien, har en meget høj fejlrate, og er efter min mening et rigtigt
dårligt valg hvis man ønsker en harddisk der ikke crasher. Hvis jeg
var dig ville jeg hurtigst muligt skaffe mig af med IBM disken og
anskaffe mig en tilsvarende model fra WD, Maxtor eller Seagate.

Fra : Anders Thorup

Dato : 21-11-01 14:13

<SNIP>

> Lyder som om du har en IBM 60GXP. Denne serie, sammen med 75GXP
> serien, har en meget høj fejlrate, og er efter min mening et rigtigt
> dårligt valg hvis man ønsker en harddisk der ikke crasher.

Jeg har også hørt det samme som dig,, men jeg har i min tid haft ikke mindre
en 7 IBM diske og INGEN af dem har haft nogen som helst form for problemer..
Jeg tror det meste er ondsindede rygter

> Hvis jeg
> var dig ville jeg hurtigst muligt skaffe mig af med IBM disken og
> anskaffe mig en tilsvarende model fra WD, Maxtor eller Seagate.

Jeg har stået for udskiftningen af nogle kølere i 3500 Computere fra Danfoss
(medarbejder PC)
De var alle udstyret med en 40Gb hd, fra enten IBM, Samsung, Seagate eller
Wester Digital, ca. 25% fra hver producent
I den tid det tog og udskifte blæserne havde vi 4(fire) hardisk-nedbrud,, og
ALLE diskene var Western Digital. hverken IBM, Samsung eller Seagate havde
nogen problemer.

MVH
Anders Thorup

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 21-11-01 20:05

Anders Thorup wrote:

> Jeg har også hørt det samme som dig,, men jeg har i min tid haft ikke mindre
> en 7 IBM diske og INGEN af dem har haft nogen som helst form for problemer..
> Jeg tror det meste er ondsindede rygter

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret.
Jeg har i øjeblikket 3 forskellige IBM harddiske (2 75GXP og 1 60GXP),
og ingen af dem har jeg haft problemer med. Til gengæld har jeg for en
del år siden haft problemer med Seagate harddiske. Jeg købte dengang en
computer med en 250 MB Seagate harddisk, og denne døde efter ca 14 dage.
Disken blev skiftet til en anden Seagate, men også denne døde efter ca
14 dage. Dette gentog sig 4 gange, hvorefter jeg fik en Conner som,
virkede upåklageligt i de 3 år, jeg havde computeren (ja måske virker
den endnu).

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Lars Svoldgaard

Dato : 22-11-01 11:39

On Wed, 21 Nov 2001 14:12:58 +0100, "Anders Thorup" <daffy@it.dk>
wrote:

> [...]
>ALLE diskene var Western Digital. hverken IBM, Samsung eller Seagate havde

Tjaeh... der er jo altid nogen der skal være på tværs :)