Hjælp: Oprettelse af nye brugere på FTP-se~
Fra : mb

Dato : 20-11-01 16:18

Hej
Jeg er meget ny inden for linux så bær over med mig hvis jeg ikke ved hvad
jeg snakker om!
Jeg har en FTP-server kørende på en linux maskine(SuSe). Jeg vil gerne
oprette, og i øvrigt administrere, brugere men ved ikke hvordan. Server
softwaren hedder OpenBSD version 6.5. Jeg kan iøvrigt ikke finde ud af at
starte GUI til serveren, hvis et sådant findes. Er der nogen der kan
hjælpe??
På forhånd tak...

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-11-01 00:22

On Tue, 20 Nov 2001 16:17:58 +0100, "mb" <e123123123123@yahoo.com> wrote:

> Jeg har en FTP-server kørende på en linux maskine(SuSe).
[...]
> Server softwaren hedder OpenBSD version 6.5.

Ovennævnte er en modsigelse. Kører du Linux eller OpenBSD?

Lige meget hvad, så kan man oprette bruger såldes:
adduser brugernavn

Derefter:
passwd brugernavn

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-11-01 07:12

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> writes:

> [...]
>
> Ovennævnte er en modsigelse. Kører du Linux eller OpenBSD?

Nejda. Det er en linux-kerne og distribution, mens ftpd kan være en
port i OpenBSDs ftpd. I Debian har OpenBSDs ftpd dog kun verison 3.3.

(OpenBSD som sådan er kun nået til version 2.9)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-11-01 09:36

Troels Arvin wrote:

> Lige meget hvad, så kan man oprette bruger såldes:
> adduser brugernavn

Hvis det skal være en ftp-bruger er det nok rart at sørge for at
brugeren ikke har login-mulighed:

adduser -s /bin/false brugernavn

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Is there anything else I can contribute?

Fra : Mickey

Dato : 21-11-01 14:49

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det skal være en ftp-bruger er det nok rart at sørge for at
> brugeren ikke har login-mulighed:

så skal man også bare liiiiiige huske at sætte sin FTP op til at tillade
login selvom der ikke er en gyldig shell...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Kent Friis

Dato : 21-11-01 17:39

Den Wed, 21 Nov 2001 00:21:46 +0100 skrev Troels Arvin:

>[...]
>
>Ovennævnte er en modsigelse. Kører du Linux eller OpenBSD?
>
>Lige meget hvad, så kan man oprette bruger såldes:
>adduser brugernavn

Nope. SuSE bruger useradd -m brugernavn

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang