Alger (?) i nyanlagt akvarium
Fra : Tommy W. Jensen

Dato : 20-11-01 10:28

Er der nogen i gruppen som kan fortælle om / henvise til sider på nettet med
artikler og billeder om div. algearter. Der vokser forskellige alger, eller
algelignende organismer i mit nyanlagte 250 l. akv. Jeg vil gerne vide hvad
det er, og hvordan jeg kommer af med det/dem. På trærødderne og på bunden
vokser forskellige alge( eller -/lignende) arter:
1) på trærødderne vokser gulligbrune bløde alger eller svampe ( jeg har 2
gange haft dem under den varme hane og skruppet dem med en svamp, men de
vokser frem igen på 2-3 dage) .

2) På en anden rod vokser noget som mere ligner en alge, den er mørk
brun/grøn gennemsigtig som en lille nullermand( undskyld formuleringen)

3) På bunden vokser noget hvidligt vat/- eller geléagtigt.

Øvrige oplysninger:
Rødderne er beregnet til akvariebrug, er gamle og har flere gange været
brugt som akv.dekoration uden ovenstående problemer.
Akvariet har stået med grus/rødder/vand i 7 -10 dage kun sparsomt belyst og
filtreret gennem udvendig spandpumpe med filtervat,svamp og 1-2cm
granitsten.
Efter de 10 dage er det beplantet og mere lys er tilført ; 2x18w + 25w
glødelampe.
Bundlaget er vasket 4-5x .
Der er endnu ingen fisk i akvariet.

Jeg håber nogen i gruppen kan hjælpe med oplysninger om disse alger (og
svampe ?).

På forhånd tak.
Tommy

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 20-11-01 20:13

Der kommer vist altid alger i et nyt akvarium, indtil det har stabiliceret
sig.

Fjer algerne med hånden så vidt det er muligt.

Skift 20-25 % af vandet med 4-5 dages mellemrum.

Undgå direkte sollys på akvariet.

Vær forsigtig med hvor meget foder du bruger.

Det er vist de gængse regler ved nystartet akvarier, som bliver angrebet af
alger.

Ellers kan du prøve her.

<http://www.vaeversted.nu/akva/alger.htm>

<http://www.akvariesiden.dk/akvariet/browse.php3?vis=emne&emne=Akvariestart>