Ka' man (ikk) det?
Fra : John Thomsen

Dato : 20-11-01 02:03

Kom forleden ud i en diskussion, som vi alle måtte gi' fortabt over.

Kan man bruge et CD- og/eller DVD-drev fra computerverdenen til at
"bygge om" til musik-brug...? Eller hvorfor ikke?

Firmaer som TEAC laver jo drev til begge verdener, ja endog (ganske
godt) HiFi materiel.

Umiddelbart tænkte jeg selv på at få et sådant drev bygget ind i en
musik-forstærker (guitar og/eller PA-anlæg) for at spille sammen med
eller der fra.

Junior ku' godt tænke sig et par CD-drev bygget ind i en pult til
discoteksbrug.

Kloge svar på hvorfor ikke eller hvordan må meeeeget gerne også sendes
direkte som mail, men jeg følger da med i NG alligevel, såeh...

Venligst
John

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-11-01 03:53

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller der fra.
>
> Junior ku' godt tænke sig et par CD-drev bygget ind i en pult til

Det kunne man i princippet godt, men der mangler altså både en D/A converter
og en linieforstærker
Man kan til gengæld fint afspille musik på CD-rom/DVD drevene i en computer,
men det er fordi den tilhørende software (Winamp m.v.) anvender lydkortets
processorer til at konvertere fra digitalt signal til analogt. Der er til
gengæld heller ikke noget i vejen for at koble Pc'en op på lydanlægget, bare
lydkortet har en linieudgang.

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Assassin

Dato : 20-11-01 08:51

> Det kunne man i princippet godt, men der mangler altså både en D/A
converter
> og en linieforstærker

øhhh der er altså en D/A converter og en lineforstærker. Bruges til analog
forbindelse til lydkortet med kabel.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 20-11-01 12:31

Nemlig.. Ellers kunne man vel heller ikke tage signalet direkte fra det mini
jack og putte i anlæget! :)

Fra : .Kody

Dato : 20-11-01 15:31

> [...]
>
> Kan man bruge et CD- og/eller DVD-drev fra computerverdenen til at
> "bygge om" til musik-brug...? Eller hvorfor ikke?

Hvis CD afspilleren har en play knap, skulle det da være en smal sag
Bag på afspilleren kan du sagtens trække audiosignal ud, det skal
selvfølgelig
gennem en forstærker.

På min Creative findes der endda track, stop og pause knapper.

..Kody

Fra : Unique

Dato : 20-11-01 15:44

De kan IKKE anbefales til discobrug :)
Disco stiller store krav til CD-afspilleren, både med henhold til
stabilitet, kvalitet, og performance.
Sampler, loop og instant-start er bare få af de ting som man kommer til at
mangle i en discopult hvis man bruger CD-Drev! Man kan altid spare på
mixerens features, og på lyset - men IKKE Cd-afspilleren. Jeg vil anbefale
en Denon 2000 (Eller 2500F).

Dan Frederiksen
dan@natteravnen.dk