Litt. vedr. introduktion til DB
Fra : Simon Pape

Dato : 21-01-01 17:27

Hej,

Kender nogen her til god undervisningslitteratur i forbindelse med
introduktion til realtionsdatabser og SQL?
Det skal dække principperne bag et RDBMS (treskemaarkitektur,
relationsteori, relationsalgebra, normalisering mm.) og derudover har
jeg brug for noget introduktion til SQL som efterfølgelse til
introduktionen til relationsdatabaser.
Pt. har jeg en god note fra 1993, men der er jo løbet lidt vand i åen
siden da. Artikler er selvfølgelig meget velkomne.

På forhånd tak,

--
Simon Pape

Nattergalevej 7, 3. sal      Mail: sp@pf.dtu.dk
2400 København NV      Tlf.: 3834 3380
ICQ : 33084482         Mob.: 2684 4338

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-01-01 17:32

"Simon Pape" <sp@pf.dtu.dk> skrev
> Kender nogen her til god undervisningslitteratur i forbindelse med
> introduktion til realtionsdatabser og SQL?

Til SQL´en findes der en IDGbog som er udmærket:
<http://www.idgforlag.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-
169-7>

--
Jakob Andersen
Standarderne for HTML og CSS findes på http://www.w3c.org

Fra : Christian Madsen

Dato : 21-01-01 18:23

Simon Pape wrote:
> [...]
> relationsteori, relationsalgebra, normalisering mm.) og derudover har
> jeg brug for noget introduktion til SQL som efterfølgelse til

Denne her skulle dække det det meste - den er også lærebog i det nye
databasekursus 49430 på DTU (jeg så du havde en DTU adresse):

Jeffrey D. Ullman m. fl.: A First Course in Database Systems
Prentice Hall, ISBN: 0-13-887647-9
Polyteknisk Boghandel har ikke fået den hjem endnu selv om det er en
lærebog, men du kan sikkert finde den på nettet et sted.

Hilsen
Christian