Mine planter trives ikke - vandværdier - l~
Fra : PS

Dato : 19-11-01 22:13

Hej!

Mine planter trives ikke. Det ser ud som om at de rådner d.v.s. de bliver
helt brunlige. De ser ikke ud, som når de mangler jern. Jeg har målt mit
vand til følgende værdier: GH: 14, KH: 11, & PH: 7,5. Dette skulle efter
denne tabel på følgende link:
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/kh-ph-co2-chart.html
give et CO2 indhold på 13 - 14 mgr/ltr. Anbefalet værdi ligger mellem 5 - 20
mgr/ltr.

Mit akvarium er på 375 ltr. med flg. mål 150x50x50 cm. Lysamaturet er
heldækkende med flg. rør indbygget 1 stk. 30W Philiphs Aquarelle, 1 stk. 30W
Sylvania daylight, 1 stk 36 W/40.1 cool white & 1 stk 40W Aquaglo.
Hvad kan der være galt? Hvad har jeg overset? Kan mine lysstofrør være for
gamle? Vil det mon hjælpe at montere reflektorer? Nogen forslag?

Hilsen Per.
ICQ#:137691871

OT: Håber at I alle får et rigtigt godt valg.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-11-01 20:49

> [...]
> Hvad kan der være galt? Hvad har jeg overset? Kan mine lysstofrør være for
> gamle? Vil det mon hjælpe at montere reflektorer? Nogen forslag?

Hvis du får dig et CO2-anlæg, evt. hjemmelavet, og sørger for jern, kan det
næsten ikke undgås at planterne gror som tosset. Alt efter hvor flittig du
er til at skifte vand og hvor mange fisk du har, vil visse typer trives.
Brug f.eks. vandpest som indikator. Når den ikke trives, vil de planter der
kan lide rent vand ikke trives, og det er tid at skifte vand lidt
flittigere. Men selvf. skal neonrørene skiftes engang imellem. Hvis din ph
skyldes at du skifter vand uafbrudt (og vandværket leverer basisk) er det
tåleligt, ellers er det tegn på at der er noget galt med balancen, det vil
CO2 afhjælpe. Du skulle helst ned på 7 eller derunder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : PS

Dato : 21-11-01 12:20

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en

Klip

> [...]
> tåleligt, ellers er det tegn på at der er noget galt med balancen, det vil
> CO2 afhjælpe. Du skulle helst ned på 7 eller derunder.

Hej Preben.
Først mange tak for dit svar. Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg
(tråd) så vil jeg prøve at lave et CO2 anlæg ved hjælp af sukker - gær
metoden. MEN hvordan sikrer jeg mig at der ikke kommer for meget CO2 i
vandet? Jeg vil jo nødigt have at mine fisk bliver kvalt. Som jeg har nævnt
ligger min CO2-værdi på 13 - 14 mgr./ltr. Det skulle jo være godt nok, ikk'?

Hvis nu mine planter ikke får f.eks. lys nok så forbruger de vel heller ikke
så meget CO2 og så stiger CO2 værdien vel i vandet til fare for mine fisk?
Eller er jeg her inde på et galt spor?

Jeg har vandpest i mit akvarium. Her er ca. 2 cm af plantespidsen pænt grøn
resten er brunlig ned til bundlaget. Mine Valsnerier er snart nogle
sørgelige planter at se på.

Jeg bruger Tropicas Mastergrow og jeg har proppet nogle gødningtabeletter
ned i bundlaget.
Jeg synes jeg har svært ved at finde ud af, hvor jeg skal begynde.
Hilsen Per.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-11-01 22:19

> [...]
> ned i bundlaget.
> Jeg synes jeg har svært ved at finde ud af, hvor jeg skal begynde.

Prøv at lade vandpest flyde, der er håb når skuddet fortsat vokser (Skal
kunne ses vokse), men når vallisneria er ved at stå af, skal du skifte mere
vand.(eller opgive vandpest og vallisneria). Den næste der dør er
Javabregne, og den gror næsten uanset lysmængde. Vandet skal helst være så
rent at der er vækst i Javabregne, længere ville jeg ikke gå. Der kan ikke
komme for meget CO2 hvis du bruger en flaske med toppen skåret af, så
diffunderer der efter behov.
Gødningstabletter ville jeg gå langt udenom. Hvis du har fisk, skal de nok
levere rigeligt, blot skal du tilføre jern. (giver penselalger ved
overdocering). Derudover skal dit filter være fyldt med noget meget groft,
så det kan stå meget længe uden rensning, det giver en god balance.
Jeg ville begynde med at skifte 1/3 vand et par gange på en uge, derefter
få filteret i orden, fjerne gødningstabletter, skaffe CO2, og har du 12
timers lys på kan det næsten ikke undgå at begynde at gro. Jeg regner med at
dit bundlag er OK og kalkfrit. God bedring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Strandhauge

Dato : 22-11-01 02:10

> [...]
at
> dit bundlag er OK og kalkfrit. God bedring.

Tak for dine råd. Jeg vil prøve at skifte mere vand. Med hensyn til filter
har jeg lige invisteret i et nyt filter, som jeg skal have startet op, så
min filtrering skulle gerne blive endnu bedre end den er nu.
Jeg vil prøve at følge dine råd, så må vi se tiden an, hvordan det går. 1000
tak.

Hilsen Per Strandhauge.

Fra : ole larsen

Dato : 21-11-01 18:52

PS skrev i meddelelsen <9tbsp7$19cb$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>http://www.thekrib.com/Plants/CO2/kh-ph-co2-chart.html
>give et CO2 indhold på 13 - 14 mgr/ltr. Anbefalet værdi ligger mellem 5 - 20

Har været inde på thekrib, og jeg kan ikke læse "dine" værdier der. Mon du har interpoleret
lidt optimistisk?

> [...]
>Hvad kan der være galt? Hvad har jeg overset? Kan mine lysstofrør være for
>gamle? Vil det mon hjælpe at montere reflektorer? Nogen forslag?

Lysmængden skulle være tilstrækkeligt, afh. a. hvilke planter.

>Hilsen Per.

Mon du husker Claus Christensens svar for nyligt ?
Det er ikke muligt at løse dit problem ud fra mangelsymtomerne alene.
Det kunne jo være at et overskud gav problemerne.
Og du benytter TMG efter brugsanvisningen - også mht. vandskifte ?

Hvilke planter - ud over vandpest og Vallisneria ?
Hvor længe har bundlaget "kørt"
Eller på en anden måde - flere oplysninger ville hjælpe.

Ole

Fra : Per Strandhauge

Dato : 22-11-01 02:04

Hej Ole.
Først tak for dit svar.

klip
> Har været inde på thekrib, og jeg kan ikke læse "dine" værdier der. Mon du
har interpoleret
> lidt optimistisk?
Ja, det er rigtigt. De værdier mit vand har ligger udenfor tabellerne, så
jeg har taget det på "slump", som vi siger her på Langeland.

30W

> Lysmængden skulle være tilstrækkeligt, afh. a. hvilke planter.

Nu har jeg også lige købt nogle reflektorer, som jeg også vil montere på
rørene. Det er vel heller ingen skade til.

> Mon du husker Claus Christensens svar for nyligt ?
> Det er ikke muligt at løse dit problem ud fra mangelsymtomerne alene.
> Det kunne jo være at et overskud gav problemerne.

Ja, jeg har lige læst artiklen igennem igen. Jeg kommer jo så til at tænke
på om jeg måske har overgødet ved både at bruge bundlagsgødning og TMG.

> Og du benytter TMG efter brugsanvisningen - også mht. vandskifte ?

Ja, det mener jeg da, at jeg gør, og jeg skifter ca. 20% vand hver 14. dag

> Hvilke planter - ud over vandpest og Vallisneria ?
Java Bregne
Echinodorus martii
Echinodorus quadricostatus "magdalenensis"
Echinodorus grandiflorus ssp. aureus
Cryptocoryne wendtii "green"
Cryptocoryne wendtii 'Mi Oya'
Cryptocoryne x willisii
Aponogeton ulvaceus
Lilaeopis brasiliensis
Det er iøjeblikket mest Vallisneria, vandpest og Echinodorus grandiflorus
ssp. aureus det går ud over. Cryptocorynerne ser ud til at være gode nok
endnu. De er plantet som forgrundsplanter.

> Hvor længe har bundlaget "kørt"
Ca. en måned. Bundlaget er købt i akvarieforretning og skyllet i flere hold
vand inden det blev puttet i akvariet.

> Eller på en anden måde - flere oplysninger ville hjælpe.
Ifølge de små planteskilte som sidder i potterne ligger mine vandværdier
indenfor det område som står nævnt at planterne trives ved. Jeg tænker her
på GH & pH værdier.
Jeg har også fået nogle råd af Preben Riis Sørensen, som jeg vil prøve at
følge, medmindre at du har andre guldkorn at tilføje.

Hilsen Per Strandhauge.

Fra : J@N

Dato : 22-11-01 07:48

"Per Strandhauge" <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Ja, det er rigtigt. De værdier mit vand har ligger udenfor tabellerne, så
> jeg har taget det på "slump", som vi siger her på Langeland.

Hej

Du kan beregne CO2 med denne formel:
CO2 = 3 * KH * 10^(7 - pH)

Og det giver et CO2 indhold i dit akvarie på 10,44 i følge de værdier du har
opgivet (KH: 11, pH 7,5).

Man anbefaler at CO2-værdien skal ligge mellem 15-25, hvis planterne skal
have gode betingelser, måske er det en god ide at tilsætte CO2.

Jan

Fra : Per Strandhauge

Dato : 22-11-01 20:07

J@N <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en news:9ti710$lfq$1@sunsite.dk

KLIP

> [...]
>
> Man anbefaler at CO2-værdien skal ligge mellem 15-25, hvis planterne skal
> have gode betingelser, måske er det en god ide at tilsætte CO2.

Hej Jan!
Tak for dit svar.
Hvad betyder det tegn efter 10-tallet? (10^)
Der er en ting jeg ikke forstår. Der er 2 forskellige anbefalede CO2 værdier

http://www.thekrib.com/Plants/CO2/kh-ph-co2-chart.html

Det ene citat:
KH values are in German degrees, CO2 values in mg/l (ppm). CO2
concentrations in the range of 15-25 mg/l seem to work the best for
superior plant growth. Concentrations above 30 mg/l may cause
respiratory problems in your fish.
citat slut

Det andet citat:
The article suggested that 5-20 mg/l CO2 would be good for a normal
community tank due to the fact that most fish don't like CO2 to be
over 20mg/l and plants need at least 5mg/l for photosynthesis.
citat slut

Her må da være noget galt. Den ene siger 15 - 25 mg/l CO2, den anden siger
5 - 20 mg/l.
Ligeledes er der forskel i angivelsen af den max. værdi henholdsvis 20 & 30.
Hvad er det rigtige?

Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-11-01 20:39

> Hej Jan!
> Tak for dit svar.
> Hvad betyder det tegn efter 10-tallet? (10^)

Potens opløftning

10^1 = 10
10^2 = 100
10^3 = 1000
osv.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : J@N

Dato : 22-11-01 22:23

> [...]
> 5 - 20 mg/l.
> Ligeledes er der forskel i angivelsen af den max. værdi henholdsvis 20 &

Hej Per

Der er nok ikke nogen "rigtig" værdi, det der er vigtigt er at CO2 ikke er
for høj, dvs. over 25 mg/l. Umiddelbart vil jeg tolke tallene, at jo nærmere
man kan komme 25 mg/l, des bedre er det for planterne. Jeg har selv et
akvarium hvor planterne har første prioritet, og her tilfører jeg CO2 vha.
en sodastream flaske. Akvariet er på 160 l. og jeg tilfører ca. 1 dl. CO2 om
dagen. Jeg har desværre ikke fået købt et CO2 målesæt endnu, og kan derfor
ikke oplyse værdierne endnu.

^ betyder potens
5 ^ 1 = 5
5 ^ 2 = 25
5 ^ 3 = 125
5 ^ 4 = 625

Hvis du har et Excel regneark kan du prøve at skrive KH i feltet A1 og pH i
feltet A2.

Herefter kopieres denne formel ind i feltet A3:
=3*A1*POTENS(10;7-A2)

Så kan du fremover hurtigt og præcist aflæse CO2 indholdet i dit vand.

Jan

Fra : Per Strandhauge

Dato : 23-11-01 01:45

J@N <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en news:9tjq9f$7tr$1@sunsite.dk

> [...]
> =3*A1*POTENS(10;7-A2)
>
> Så kan du fremover hurtigt og præcist aflæse CO2 indholdet i dit vand.

Det var dog et dejligt "guldkorn" at få foræret. Jeg har netop lige lavet
mig et regneark, hvor jeg kan sætte værdierne ind og så få CO2 indholdet.
Har du flere af den slags guldkorn, så kom bare frit frem med dem
Jeg vil begynde at tilsætte CO2 - men i første omgang vil jeg bruge
sukker-gær metoden, indtil jeg måske finder en brugt Soda-Stream maskine et
eller andet sted.
Jeg har tænkt mig, at lade slangen med CO2 gå ned langs med indsugningsrøret
til pumpen, således at CO2 kommer ud nede ved indsugningssien. Jeg har læst
nogle artikler om folk, som bruger denne metode. Jeg er godt klar over, at
man skal passe på, at der ikke kommer så meget CO2, at pumpen løber tør. Jeg
kan ikke rigtig få skjult en flaske nede i akvariet, som Preben har
foreslået i et tidligere indlæg.
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-11-01 21:19

> [...]
Jeg
> kan ikke rigtig få skjult en flaske nede i akvariet, som Preben har

Skidt da med pumpen, men hvad med fiskene? Du har ingen chance for at
kontrollere mængden. Får du fat i en sodastreamer, kan du lave dem en
danskvand hveranden dag eller måske hver tredie dag. Så skal du ikke have
noget nede i akvariet.

Dit problem med at skjule flasken ophører senere - du vil ganske enkelt ikke
kunne se den for planter
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Strandhauge

Dato : 25-11-01 01:56

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
klip
> [...]
> noget nede i akvariet.
>
> Dit problem med at skjule flasken ophører senere - du vil ganske enkelt

Jeg var ude og handle og fik lige set at disse 0,5 ltr. Faxe Kondi
plastikflasker er grønne, så jeg købte mig fluks en. Den kunne jeg godt leve
med at have nede i akvariet. Er den ikke stor nok?
Gider du beskrive, hvordan du har lavet din og hvordan du har gjort den fast
nede i akvariet?
Hilsen Per.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-11-01 03:21

> [...]
> med at have nede i akvariet. Er den ikke stor nok?
> Gider du beskrive, hvordan du har lavet din og hvordan du har gjort den

Det er arealet der tæller, så halv diameter giver 1/4 mængde kulsyre
tilsætning, men da der bliver tale om en balancetilstand, kan det meget vel
være at det er nok. Du kan jo chokstarte med endnu 1,5 liter 'dansk'
Den behøver ikke sidde dybt, brug sugekopper og fiskesnøre, evt. plastbelagt
tråd. Når den sidder i hjørnet, kiler den sig fast der (opad), så det er
forneden der er vigtigst. Laver du den af glas,siliconelimet, der vejer lige
så meget som rumfanget af vand indeni, skal den kun fæstnes foroven.
Jeg har også glemt at nævne, at nogen akvarier er nærmest hermetisk
tillukkede foroven. Det er ikke godt. Jeg har den teori at
ammoniakfordampning vil lette vandet lidt for kvælstof og andre - måske
giftige gasarter, men iøvrigt skal der jo også ilt til.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 08-12-01 12:59

Per Strandhauge wrote:

klip en del

> Nu har jeg også lige købt nogle reflektorer, som jeg også vil montere på
> rørene. Det er vel heller ingen skade til.

Er det sådan nogle reflektorer, som kan monteres direkte på rørene? Hvis det er, hvor har du så købt dem henne? Jeg har nemlig overvejet at anskaffe sådan nogle.

klip en masse

-Peter

Fra : Per Strandhauge

Dato : 11-12-01 00:05

"Peter Stegenborg Larsen" <Stegenborg@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det er, hvor har du så købt dem henne? Jeg har nemlig overvejet at anskaffe

Hej Peter!
Ja, det er til at clipse på rørene. Jeg har købt dem hos Avifauna. De
hjælper faktisk ret godt.
Hilsen Per.