Kan gammel harddisk incl. programmer overs~
Fra : Jakob

Dato : 19-11-01 22:07

Kan det lade sig gøre at tage min harddisk med styresystem og programmer og
sætte den på mit nye bundkort, uden at formatere den?

Jakob

Fra : Martin Vidkjær

Dato : 19-11-01 22:43

> Kan det lade sig gøre at tage min harddisk med styresystem og programmer
og
> sætte den på mit nye bundkort, uden at formatere den?

Selvfølgelig kan det det. Du skal bare være klar over at hardware
konfigurationen på det nye motherboard ikke er det samme som på dit gamle.
Hvis du fx kører Windows "et eller andet" vil den installere din nye
hardware konfiguration. Den vil muligvis bede om din Windows installations
CD.

- Martin

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-11-01 00:56

"Martin Vidkjær" <c971811@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Den vil muligvis bede om din Windows installations CD.

Og er det nu,man kan få problemer. Windows vil installere nye IDE drivere
for styring af cdrom, men man kan læse på cdrommen for det er ikke de
rigtige drivere.
Den letteste løsning er, at før man skifter bundkortet ud opretter man en
mappe på harddisken hvor man har kopieret win9x mappen fra cdrommen
over i. Når windows så efter bundkortet er skifter spørger efter wincd'en
peger man på mappen på harddisken i stedet.

Hvis du er så heldig, at du kører WinMe er det som jeg beskrev ikke nødvendig,
for de nødvendige filer ligger i windowsinstallationen.

mvh
Henning

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 19-11-01 22:39

"Jakob" <mosen19@yahoo.dk> skrev
> Kan det lade sig gøre at tage min harddisk med styresystem og programmer og
> sætte den på mit nye bundkort, uden at formatere den?

Nej. Du vil sandsynligvis godt kunne læse disken, men
hvis ikke hardwarekonfigurationen er den samme på
den nye maskine, vil du ikke få andet end problemer ud af det.

mvh
Peter

Fra : // Overby

Dato : 19-11-01 23:23

> Nej. Du vil sandsynligvis godt kunne læse disken, men
> hvis ikke hardwarekonfigurationen er den samme på
> den nye maskine, vil du ikke få andet end problemer ud af det.

Eftersom det lader til at kun bundkortet er udskiftet, kan jeg ikke se
problematikken. Det burde kunne lade sig gøre... Hvis det er Windows så
burde det selv installere nye drivere... Men prøv det...

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 20-11-01 11:18

"Jakob" skrev:

> Kan det lade sig gøre at tage min harddisk med styresystem og programmer
og
> sætte den på mit nye bundkort, uden at formatere den?

Jeg har gjort det et par gange med Windows 98SE installeret og diverse
programmer, uden det forårsagede problemer overhovedet. Men tag
forholdsregler (dvs. back-up) overfor vigtige filer.

Mvh.
David