Afskrivninger
Fra : Svenne Krap

Dato : 19-11-01 21:40

Hej allesammen.

Hvordan er afskrivningsreglerne for en enkeltmands-virksomhed.

Jeg tænker specielt på beløbsgrænser for straksafskrivninger og max.
afskrivningsprocent for hhv. IT-hardware og IT-software.

Er der evt. nogle gode links ?

Kan man trække brug af privat telefon fra på en måde (telefonen står i
mit navn, men bruges ca. 60% erhvervsmæssigt. Hvad med mobilos, samme
historie. Hvad med internet-regninger) ?

På forhånd tak

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Palle B

Dato : 20-11-01 00:38

"Svenne Krap" <usenet@krap.dk> skrev i en meddelelse >
> Hvordan er afskrivningsreglerne for en enkeltmands-virksomhed.
> Jeg tænker specielt på beløbsgrænser for straksafskrivninger og max.
> afskrivningsprocent for hhv. IT-hardware og IT-software.

M.h.t. pc-udstyr er afskrivningen latterlige 30% om året (latterlig fordi
grejets værdi falder hurtigere end det) i tre år.
Det gælder også, hvis du anskaffer en brænder eller en printer senere. Kan
isenkrammet ikke anvendes uden en pc, falder det ind under
afskrivningsreglerne.

> Kan man trække brug af privat telefon fra på en måde (telefonen står i
> mit navn, men bruges ca. 60% erhvervsmæssigt. Hvad med mobilos, samme
> historie. Hvad med internet-regninger) ?

De første 3000 af regningen kommer du til at æde selv. Det samme kan gælde
mobilos med mindre du kan gøre gældende at den udelukkende anvendes
erhvervsmæssigt. Internet-regningerkommer du også til at sluge en bid af
selv. Hvor emget er op til din kommunes skattevæsen, men 25% er vist ret
normalt som eget forbrug. Du kan muligvis ffå dem til at acceptere mere,
hvis du på en eller anden måde kan godtgøre, at erhvervsbrugen er højere end
75%.

Mange af disse ting svinger lidt fra kommune til kommune.

Palle

Fra : Erik G Christensen

Dato : 20-11-01 09:03

Svenne Krap wrote:

> Hvordan er afskrivningsreglerne for en enkeltmands-virksomhed.

De samme som for alle andre virksomheder.

> Jeg tænker specielt på beløbsgrænser for straksafskrivninger

For 2001 er det max 9.800 kr

> og max. afskrivningsprocent for hhv. IT-hardware og IT-software.

Hardware er max 25%, software 100%
Sælger du senere udstyr med "tab", dvs til under nedskrevet værdi,
kan "tabet" direkte fratrækkes.

> Er der evt. nogle gode links ?

ToldSkat.dk

> Kan man trække brug af privat telefon fra på en måde (telefonen står i
> mit navn, men bruges ca. 60% erhvervsmæssigt. Hvad med mobilos, samme
> historie. Hvad med internet-regninger) ?

Der er lidt usikkerhed, men for at være sikker på at få det hele med,
(for dig naturligvis , fratrækker du alle disse udgifter, med det
beløb der overstiger 3.000.
Vil du gå i peditesser, er det du selv skal betale for :
Fast abbonment + 1.449 for samtaler, resten kan trækkes fra.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-11-01 12:43

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Adviser for danish farmers, economy
> ICQ # 59294864
> Prepare for the worse - hope always the best

Det mest "problemfrie" desuagtet kamelen, man må sluge, er nok at hele
tlf.regningen betales over driften med akcept af tlf. til rådighed for de
kr. 3000,- lagt til den private A-indkomst (-også selvom man "absolut ikke"
taler privat for så stort et beløb), hvilket sædvanligvis ikke medfører
yderligere spørgsmål.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 21-11-01 21:43

> taler privat for så stort et beløb), hvilket sædvanligvis ikke medfører
> yderligere spørgsmål.
>
> Mvh
> Karsten Jensen

Det skal dog lige tilføjes, at der ikke er ubegrænset brug privat. Er din
familie f.eks. bosiddende i et andet land, og der er et stort beløb i
udlandssamtaler, kan man godt risikere, at få hævet de kr. 3.000 med
udlandssamtalerne. De kr. 3.000 er en standardtarif for en gennemsnitlig
dansk familie.

Mvh. JørgenE