Gospel.
Fra : claus

Dato : 19-11-01 12:49

Jeg har netop været inde og høre ( se) gospel med Etta Camaron , hendes
to børn, samt " the voice of joy".
Det var rigtigt godt. Folkekirkefolk skulle unde sig selv at gå lidt til
den slags gospelkoncerter. For at få lidt "nye ideer".

hilsen Claus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-11-01 13:14

"claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

> [...]
> Det var rigtigt godt. Folkekirkefolk skulle unde sig selv at gå lidt til
> den slags gospelkoncerter. For at få lidt "nye ideer".

Hvad _er_ det egentlig med dig og Folkekirken? Hvad med faktisk at
vide noget om det du taler om?

Jeg kan fortælle, at vi hos os holder Gospel-Café-gudstjenester den
første søndag i hver måned kl 19.00 og at kirken slet ikke har et
almindeligt kirkekor, men "kun" gospelkoret. Samme gospelkor har i
øvrigt i mange år været en af hovedkræfterne bag Copenhagen Gospel
Festival.

Jeg er _træt_ af den tåbelige "Folkekirken er jo så kedelig"-ting, som
ikke har noget på sig. En kirke er præcis så kedelig som dens faste
skare lader den være, hverken mere eller mindre.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Plej omgang med vise, så bliver du vís,
The RockBear. ((^)) den, der omgås tåber, går det ilde."

Fra : claus

Dato : 19-11-01 13:18

Peter B. Juul skrev i meddelelsen ...
>"claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

>Hvad _er_ det egentlig med dig og Folkekirken? Hvad med faktisk at
>vide noget om det du taler om?

Rolig..

> [...]
>almindeligt kirkekor, men "kun" gospelkoret. Samme gospelkor har i
>øvrigt i mange år været en af hovedkræfterne bag Copenhagen Gospel

Jamen det kunne jeg godt tænke mig bredte sig lidt. Det lader til at i
er foran i Karlslunde. Min kritik er positiv.

>Jeg er _træt_ af den tåbelige "Folkekirken er jo så kedelig"-ting, som
>ikke har noget på sig. En kirke er præcis så kedelig som dens faste
>skare lader den være, hverken mere eller mindre.

Det er sandt. Hilsen Claus

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 19-11-01 23:10

"claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det var rigtigt godt. Folkekirkefolk skulle unde sig selv at gå lidt til
> den slags gospelkoncerter. For at få lidt "nye ideer".

Jeg har i en anden tråd skrevet:
Selv om jeg er "frikirkemand", vil jeg hellere komme til gudstjeneste, eller
anden aktivitet i en levende åndsfyldt folkekirke og dem er der tak og lov
en del af, end i en forstenet frikirke, hvor medlemmerne er så vanemæssige,
religiøse, at Helligånden ikke har en chance. Dem er der desværre og så en
del af, såvel som der "døde" folkekirker.

Good news Claus
mvh
Ernst

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-11-01 20:52

"claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> mælte sligt:

>Det var rigtigt godt. Folkekirkefolk skulle unde sig selv at gå lidt til
>den slags gospelkoncerter. For at få lidt "nye ideer".

Folkekirkefolk? Fordi folkekirkefolk er præmoderne spidsborgere, der
aldrig kunne finde på at høre den slags musik, der jo anvender
"Djævelens taktslag"?

Etta Cameron er da noget af det mest salonfähige der findes, hun holder
da sine koncerter i folkekirker. Jeg forstår ikke helt, hvad det er, du
har med folkekirken.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Interdum feror cupidine partium magnarum Europae vincendarum.

Fra : claus

Dato : 21-11-01 21:46

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev i meddelelsen ...
> [...]

>Etta Cameron er da noget af det mest salonfähige der findes, hun holder
>da sine koncerter i folkekirker. Jeg forstår ikke helt, hvad det er, du

Jeg har blot forsøgt at skabe lidt positiv debat for at modernisere
folkekirken, så den bliver folkelig.
Det jeg " har med folkekirken" er at den er blevet til en institution,
som bruger et sprog og en tradition " folk" overhovedet ikke forstår.
Det er synd.
Debatørerne her i gruppen er nok for meget til frikirker så der kommer
nok ikke gang i den debat. Som jeg forøvrigt helst ikke gerne så som en
kritik og nedrakning af folkekirken. Snarere som et " hvad skal vi folk
bruge en folkekirke til" idediskution.

Som jeg ser det hører den diskution måske snarere hjemme i dk.politik.

Lige for at få det på plads: Karlslunde er ikke særlig representativ som
folkekirke. Men der er sikkert noget at lære dernede.

Lige en sidste bemærkning som sikkert vil vække harme blandt nogle her
men som ikke er ment som sådan,:

Spørgsmålet er også hvor kirkelig og missionsk folkekirken egentligt
skal være eller om den skal lægge vægt på andre værdier som lokalt
fællesskab.

Hilsen Claus.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-11-01 05:17

claus <kompletkommunikation@get2net.dk> skrev:

> Spørgsmålet er også hvor kirkelig og missionsk folkekirken egentligt
> skal være eller om den skal lægge vægt på andre værdier som lokalt
> fællesskab.

Ja, hvor kirkelig skal kirken være?

Problemerne i mere eller mindre revolutionære fornyelsesformer indenfor
folkekirken er, at det ville give en håndfuld nye tilhængere, men i langt højere
grad fremmedgøre dem, der allerede i dag er flittige kirkemedlemmer.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Live4Him

Dato : 21-11-01 21:50

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message

> Etta Cameron er da noget af det mest salonfähige der findes, hun holder
> da sine koncerter i folkekirker.
Jo, men det er jo ret begrænset hvor mange kirker hun kan nå at optræde i.
Det generelle i folkekirken er at man synger de gamle salmer fra salmebogen,
med akkompagnement fra orglet. Det normale i pinsekirken er at man synger
moderne sange med en enkel tekst, med akkompagnement fra trommer, klaver og
guitar (evt. andre instrumenter.)

Jeg holder meget af de gamle salmer, og ville nødigt undvære de nye
lovsange. En god kirke forstår at bruge begge dele IMO.

jørgen.