Mad til fuglekonger, gærdesmutter og andre~
Fra : Mona

Dato : 19-11-01 09:08

Hejsa.

Hvad kan man give disse småfugle her i de kolde vintermåneder?

Kan de spise solsikkekerner med skal på, eller foretrækker de de
små frø i vildtfugleblandinger?

Når vi hænger majsebolde op, bliver de snuppet af store skader,
som tager hele bolden i et snuptag. Derfor vil vi gerne finde
alternative fodringsmåder evt. med frø i plastikbeholdere og
sådan noget. Forslag modtages med glæde.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Thïngmand

Dato : 19-11-01 09:23

> som tager hele bolden i et snuptag. Derfor vil vi gerne finde
> alternative fodringsmåder evt. med frø i plastikbeholdere og
> sådan noget. Forslag modtages med glæde.

Jeg har købt sådan en jern spiral holder i Silvan til mejseboldene. Den
hænger oppe under halvtaget, så det er kun de små fugle der kan sidde på den
og nippe af bolden... (og så hænger den i sikkerhed for katte...)

Fra : Aa. Worm

Dato : 19-11-01 19:52

Hej.
I det seneste nummer af "Fugle og Natur", som udgives af Dansk Ornitologisk
Forening, skriver Benny Génsbøl om en undesøgelse, som han har foretaget
ang "livretter til havens fugle":
De fleste småfugle foretrækker solsikke- og hamp frø (mejser, finker -incl.
dompap- , spurve og solsort).
Rødhals foretrækker hvede. Hirse tages af forskellige fugle, men ingen har
hirse som "favorit".

Fra anden kilde ved jeg, at gærdesmutter og fuglekonger primært lever af
insekter, - de tager derfor kun frø når der slet ikke er insekter, dvs når
vinteren er særligt kold og langvarig.

Der findes mange foderautomater og foderbrætter, hvor store fugle som skader
og måger ikke kan komme til foderet.

se evt http://www.naturbutikken.dk/

Hilsen
Aase

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 19-11-01 21:30

"Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3bf8bf48$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvad kan man give disse småfugle her i de kolde vintermåneder?
>
> Kan de spise solsikkekerner med skal på, eller foretrækker de de
> små frø i vildtfugleblandinger?

Vi har en del småfugle, især mejser, men også rødhals, bogfinke og
gråspurv. Vi fodrer med solsikkekerner i en foderautomat med top
og bund af trykstøbt zink og et klart plastrør. Den holder bedre end
tilsvarende af plast.

Når vi bruger kerner, har vi ikke svineriet med skaller på jorden, og
nedfaldne kerner spises af skade, solsort, due m. fl.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 21-11-01 09:39

"Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> alternative fodringsmåder evt. med frø i plastikbeholdere og
> sådan noget. Forslag modtages med glæde.

I flg. Benny Gensbøl' s bog haven og fuglene spiser fugle konger fedt og
gærdesmutter brød.

Gærdesmutten færdes mest skjult i tætte krat ved jorden. Så måske kan der
serveres brød der. Vi har selv haft en grædesmutte, der hakkede i vores
kompost affald (måske efter brød?) når det stod "på vej ud i den lukkede
kompost" nede på jorden tæt ved huset.

Fuglekonger finder naturligt deres føde "på de yderste grene i havens buske
og træer" det vil ihverfald sige at den ikke "bliver søsyg", når det gynger
eller falder ned når underlaget er spinkelt. Hvad med at prøve at dyppe en
grangren (fyr) i fedt (når det er næsten koldt /stivnet) og sætte den op?

Andre fif og disse fra bogen - som jeg i øvrigt kan anbefale (eller de nyere
udgaver, som er kommet) æbler stukket på grene, halvekokosnødder med fedt,
huller i hængende træstammer fyldt med fedt og nødder, store kogler dyppet i
fedt... Ja det var vist det (fedtet kan jo blandes med frø)

God fornøjelse !

Gitte Tjørnehøj

PS: i øvrigt ser det stadig ud til at fuglene finder føde i naturen hos os.
Det bliver nok værre om en måneds tid.