Flere ide drev
Fra : KSP

Dato : 18-11-01 23:15

Hvordan kan man få plads til flere ide cd-rom drev Brænderdrev på samme
computer
tænkes på 5 cd drev foruden 2HD ???
Kan det lade sig gøre med et Promise kort
kan det køre med cd drev også eller er det kun til HD drev ????

Kim

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-11-01 00:15

Du kan (næsten) uden problemer sætte en ekstra controller i din computer, så
du kommer op på 2 controllere = 4 porte = max 8 drev.
Det har ingen betydning om det er HD'er, CD-RW'er, DVD+RW'er eller hvad du
nu kan finde på. Så længe det er et IDE (EIDE, ATA) drev, så duer det.
Det problem der kan opstå, er at din computer kan få problemer med at finde
Interrupts nok. Men hvis ikke du har temmelig mange enheder i, kan det
løses.

Jeg ved ikke om man kan have mere end 2 controllere i. Er der nogen der ved
om man kan have 3 controllere = max 12 enheder ?
Jeg har aldrig set. (Det kan have visse fordele - også med kun 5 enheder!)

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Michael Thomsen

Dato : 19-11-01 08:03

Jeg har været med til at have 5 promise 66 Raid kort i en computer dvs 20
harddiske + 4 på bundkortet. Kørte Linux og kørte fint Totalt disk space =
1,440 Tb. :)

Meget sjovt egentlig.. Folk glor noget.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-11-01 01:02

"Michael Thomsen" <Gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har været med til at have 5 promise 66 Raid kort i en computer dvs 20
> harddiske + 4 på bundkortet. Kørte Linux og kørte fint Totalt disk space =
> 1,440 Tb. :)

Hvor skaffede du så strøm til den hær af harddiske?

mvh
Henning

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-11-01 08:23

KSP skrev...
> [...]
> tænkes på 5 cd drev foruden 2HD ???
> Kan det lade sig gøre med et Promise kort
> kan det køre med cd drev også eller er det kun til HD drev ????

Som Michael & Michael skriver kan du sagtens ha' 8 eller
flere drev i din pc.
Skal du brænde med mere end to drev ad gangen
løber du nok ind i helt andre problemer, idet
ide-porten nok ikke kan forsyne dine drev med den
fornødne mængde data. Hvis brændere med burn-proof
skal vente på data fra ide-porten er det nok et
spørgsmål om du overhovedet sparer noget - rent
tidsmæssigt.
Skal du bruge så mange drev samtidig, skal du nok
kigge på scsi.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.